کد مطلب: ۸۷۵۶۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

IMF پیشنهاد داد: واگذاری ۸۰ درصد از سرمایه‌گذاری آب و هوایی به بخش خصوصی

IMF پیشنهاد داد: واگذاری 80 درصد از سرمایه‌گذاری آب و هوایی به بخش خصوصی

کشورهای در حال توسعه به 2 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری سالانه آب و هوایی نیاز دارند. در همین زمینه، صندوق بین المللی پول پیشنهاد می‌کند که بخش عمده‌ای از این منابع باید توسط بخش خصوصی تامین شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صندوق بین‌المللی پول (IMF) هشدار می‌دهد که اگر بخش خصوصی به کمک بخش خصوصی برای حل و فصل مشکلات اقلیمی نیاید، دولت‌ها در معرض خطر انباشت بدهی‌های سنگین‌تر قرار خواهند گرفت.

تامین مالی برای حل بحران‌های آب و هوایی یکی از موضوعات اصلی در نشست‌های سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی است که اتفاقا هفته آینده در مراکش برگزار خواهد شد. قرار است برای هموار کردن این مسیر، از بخش خصوصی کمک گرفته شود.

منابع مالی دولت‌ها در بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه به دلیل اثرات طولانی کووید-19، پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین، خشکسالی و بلایای طبیعی تحت فشار قرار گرفته‌اند.

ذره‌بین صندوق بین‌المللی پول بر ارقام بخش خصوصی

به نقل از یورونیوز ، از پنج هزار میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری سالانه مورد نیاز تا سال 2023 با هدف به صفر رسیدن انتشار کربن، 2 هزار میلیارد دلار باید در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال‌ توسعه دنبال شود.

گزارش صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زند که بخش خصوصی باید حدود 80 درصد از این سرمایه‌گذاری‌ها را تامین کند. این سهم با حذف چین به 90 درصد افزایش می‌یابد که دلیل آن منابع دولتی فراوان پکن است.

چالش‌های پیش روی اقتصادهای نوظهور در حالی به وجود آمده که چین و سایر اقتصادهای نوظهور بزرگتر دارای منابع مالی داخلی قابل توجهی هستند، بسیاری از کشورهای دیگر در این دسته فاقد بازارهای مالی به اندازه کافی توسعه‌یافته که قادر به جذب مقادیر زیادی از منابع مالی بخش خصوصی باشند، هستند.

جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی نیز یک چالش است. اکثر اقتصادهای بازارهای نوظهور بزرگ و تقریباً همه کشورهای در حال توسعه فاقد رتبه‌بندی اعتباری در سطح سرمایه‌گذاری هستند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران کمی در این مناطق تجربه دارند و مایل به پذیرش ریسک‌های بالاتر و مرتبط‌تر هستند.

ناظر مالی صندوق بین‌المللی پول بر این باور است که تکیه بر مخارج عمومی برای تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌ جهت کربن‌زدایی در این مقیاس می‌تواند منجر به افزایش بدهی‌های عظیم و ناپایدار شود که احتمالاً به 45 تا 50 درصد تولید ناخالص داخلی برای یک بازار نوظهور بزرگ و با انتشار بالای آلاینده‌ها می‌رسد.

راه ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری‌های آب‌ و هوایی

نویسندگان GFSR در گزارشی تاکید کردنند: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که رشد سرمایه‌گذاری عمومی محدود خواهد بود و بنابراین، بخش خصوصی باید سهم عمده‌ای در تامین نیازهای عظیم سرمایه‌گذاری آب و هوایی برای بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه داشته باشد».

صندوق بین‌المللی پول پیشنهاد می‌کند که برای رسیدگی به افزایش بدهی ناشی از سرمایه‌گذاری‌های عمومی در آب و هوا، کشورها باید طرح‌های قیمت‌گذاری کربن را برای ایجاد درآمد و تحریک افزایش سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی دنبال کنند. در کشورهایی که اجرای قیمت‌گذاری کربن به دلایل سیاسی امکان‌پذیر نیست، مانند ایالات متحده، اقدامات جایگزین مانند مالیات بر انتشار کربن باید اعمال شود.

در حالی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص داده شده به محیط زیست، سرمایه‌گذاری اجتماعی و حاکمیتی (ESG) در حال رشد هستند، وجوه اختصاص داده شده به اثرات آب و هوا، از جمله بازدارندگی منابع پر انتشار، اندک هستند.

صندوق بین‌المللی پول همچنین توصیه کرد که کشورها با تقویت بنیان‌های اقتصاد کلان و تعمیق بازارهای سرمایه داخلی و بخش خصوصی برای بهبود رتبه‌بندی اعتباری، گام‌هایی برای بهبود فضای سرمایه‌گذاری کلی خود بردارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.