کد مطلب: ۸۷۷۷۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۱۰ کشور با بالاترین ریسک سرمایه گذاری/ لبنان در جایگاه دوم قرار دارد

10 کشور با بالاترین ریسک سرمایه گذاری/ لبنان در جایگاه دوم قرار دارد

سرمایه‌گذاری در کشور خارجی همیشه دارای ریسک‌ برای سرمایه‌گذاران است. در این گزارش به 10 کشور با بالاترین ریسک سرمایه گذاری اشاره شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با توجه به رشد سریع اقتصادهای نوظهور و فرصت‌هایی که ممکن است برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند، این سوال مطرح می‌شود: آیا قرار گرفتن در معرض سرمایه گذاری در خارج از کشور با ریسک همراه است و چگونه می‌توان این ریسک را تحلیل کرد؟

در جهت پاسخ به این سوال نمودار نقشه‌ای زیر ریسک سرمایه گذاری در کشورهای مختلف را نشان می‌دهد. این نمودار بر اساس تحقیقات اسوات دامودران، از مدرسه کسب‌وکار دانشگاه نیویورک آمریکا جمع‌آوری شده است.

سرمایه

روش‌شناسی

به دلایل متعددی طیف وسیعی از ریسک‌ها هنگام سرمایه گذاری در یک کشور خارجی وجود دارند. این دلایل می توانند تحت تأثیر عوامل ژئوپلیتیکی مانند ریسک سیاسی باشند؛ خواه در مرحله رشد اولیه خواه در مرحله حقوق مالکیت پایداری.

داموداران برای به دست آوردن تصویر واضح‌تری از ریسک سرمایه گذاری در هر کشور، عوامل کلی زیر را تحلیل کرد:

  • ریسک سیاسی : نوع رژیم، فساد، سطح درگیری
  • ریسک حقوقی : حمایت از حقوق مالکیت، حقوق قرارداد
  • ریسک اقتصادی : وجود تنوع در اقتصادهای مختلف

به نقل از ویژوال کاپیتالیست ، ریسک کشور به خطری اشاره دارد که در نتیجه آن یک کشور نتواند به تعهدات مالی خود عمل کند. زمانی که کشوری تعهدات خود را انجام ندهد، می‌تواند به عملکرد سایر ابزارهای مالی و همچنین سایر کشورهایی که با آنها رابطه دارد، آسیب برساند.

ریسک کشور در مورد سهام، اوراق قرضه، صندوق‌های سرمایه گذاری متقابل، اختیار معامله و قراردادهای آتی که در یک کشور خاص منتشر می‌شوند، اعمال می‌شود. این نوع ریسک بیشتر در بازارهای نوظهور یا کشورهایی که کسری شدید مالی دارند دیده می‌شود.

این عوامل، همراه با عوامل دیگر، حق بیمه ریسک کشور را تخمین می‌زنند که ریسک اضافی در یک بازار معین است. ایالات متحده به عنوان خط پایه برای اندازه‌گیری خطر اضافی هر کشور عمل می‌کند.

ریسک سرمایه گذاری در سال 2023

در جدول زیر، ریسک سرمایه گذاری در 10 کشور جهان را از بالاترین به کمترین خطر تا جولای 2023 آمده است.

سرمایه

همانطور که جدول بالا نشان می‌دهد، پنج کشور بلاروس، لبنان، ونزوئلا، سودان و سوریه بیشترین خطر سرمایه گذاری را دارند. در بلاروس، نیروهای نظامی روسیه به عملیات خود ادامه می‌دهند. ونزوئلا سال‌هاست که با تورم شدید و فساد بومی مواجه بوده است.

از سوی دیگر، 13 کشور از جمله چندین کشور اروپایی، سنگاپور و نیوزلند کمترین خطر را داشتند. این موضوع به دلیل عواملی مانند اوراق قرضه دولتی با رتبه AAA، فساد پایین و حمایت‌های قوی از حقوق مالکیت است.

این وضعیت برای سرمایه گذاران چه معنایی دارد؟

رشد اقتصادهای نوظهور فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که تحت تأثیر پیامدهای جمعیتی، افزایش تولید ناخالص داخلی و پیشرفت‌های فناوری که در سطح جهانی دیده می‌شود، شکل می‌گیرد.

علاوه بر این، تنوع در بخش‌ها، دارایی‌ها و مناطق جغرافیایی ممکن است به طور کلی به نفع سرمایه‌گذاران باشد.

با در نظر گرفتن این موضوع، سرمایه گذاری در سایر کشورها در معرض خطرات مختلفی قرار دارد و بر عملکرد بلندمدت سهام، اوراق قرضه و سایر دارایی‌های مالی تأثیر می‌گذارد. با در نظر گرفتن این عوامل، پاداش سرمایه گذاری در شرکت‌های بین‌المللی ممکن است با ریسک‌های کلان اقتصادی و خاص کشور همراه باشد.

موثرترین راه برای مدیریت ریسک سرمایه گذاری از طریق ارزیابی منظم ریسک و تنوع بخشیدن به آن انجام می‌شود. اگرچه تنوع تضمین‌کننده سود یا تضمین در برابر ضرر نیست، اما پتانسیل بهبود بازده را بر اساس اهداف و سطح ریسک هدف شما فراهم می‌کند.

یافتن تعادل مناسب بین ریسک و بازده به سرمایه‌گذاران و مدیران کسب‌وکار کمک می‌کند تا از طریق سرمایه گذاری‌هایی که می‌توانند با آن راحت‌تر باشند، به اهداف مالی خود برسند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.