کد مطلب: ۸۸۲۹۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

طبقه متوسط تا سال ۲۰۳۱ به ۵ میلیارد نفر می‌رسد/ متوسط‌ها چقدر در روز خرج می‌کنند؟

طبقه متوسط تا سال 2031 به 5 میلیارد نفر می‌رسد/ متوسط‌ها چقدر در روز خرج می‌کنند؟

طبقه متوسط جهانی در ژوئن 2023 به چهار میلیارد نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2031 به پنج میلیارد نفر برسد.َ

به گزارش تجارت‌نیوز ، به طور کلی، طبقه متوسط جهانی به گروه رو به رشد در میانگین جمعیت کل در یک جامعه یا در جهان اطلاق می‌شود که متشکل از افرادی است که به سطح معینی از ثبات و آسایش اقتصادی دست یافته‌اند و به دنبال این هستند که از سبک مصرف طبقات متوسط غربی پیروی کنند.

هیچ استاندارد مالی رسمی برای طبقه متوسط وجود ندارد، اما معیار قابل قیاس این طبقه بیشتر به استاندارد زندگی مربوط می‌شود؛ از جمله داشتن خانه، توانایی پرداخت هزینه تحصیل در دانشگاه برای فرزندان و داشتن درآمد قابل تصرف کافی برای گذراندن زندگی معمولی.

طبقه متوسط به طبقه‌ای از افراد در میانه یک سلسله مراتب اجتماعی اطلاق می‌شود که اغلب با شغل، درآمد، تحصیلات یا موقعیت اجتماعی تعریف می‌شود.

معنی طبقه متوسط جهانی به طور عمومی به یک گروه اجتماعی که متشکل از افراد تحصیل‌کرده، مانند پزشکان، وکلا و معلمان اطلاق می‌شود که شغل خوبی دارند و فقیر نیستند، اما خیلی ثروتمند هم نیستند. طبقه متوسط رو به بالا تمایل به فعالیت در تجارت یا حرفه‌هایی با درآمد بالاتر از متوسط جامعه را دارد.

100 میلیون ورودی جدید به طبقه متوسط جهانی

به نقل از ویژوال کاپیتالیست ، سالانه بیش از 100 میلیون نفر وارد طبقه متوسط جهانی می‌شوند.

افراد طبقه متوسط جهانی به عنوان شخصی که حداقل 12 دلار در روز خرج می‌کند (بر اساس برابری قدرت خرید 2017 اندازه‌گیری شده است) تعریف می‌شوند؛ این افراد معمولاً در مناطق در حال توسعه مانند آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند.

در جدول زیر به این موضوع پرداخته شده است که ورودی‌های جدید طبقه متوسط جهانی به طور عمده از کدام کشورها هستند.

طبقه متوسط جهانی

میلیون‌ها مصرف‌کننده جدید از کجا می‌آیند؟

آزمایشگاه جهانی داده انتظار دارد 113 میلیون نفر در سال 2024 به طبقه متوسط جهانی بپیوندند که اکثریت قریب به اتفاق آن از آسیا هستند.

جدول زیر شامل داده‌هایی است که توسط تحقیقات و پرسشنامه‌های این سازمان در سطح منطقه‌ای جمع‌آوری شده است (ارقام گرد شده).

طبقه متوسط جهانی

بر اساس این ارقام، می توان نتیجه گرفت که آسیا 81 درصد از طبقه متوسط جهانی جدید را در سال 2024 خواهد داشت.

نکات برجسته از آسیا

جدول زیر 91 میلیون مصرف‌کننده جدید آسیا برای سال 2024 را بر اساس کشور نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که تنها کشورهایی که حداقل یک میلیون مصرف‌کننده دارند، به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم و بقیه در «سایر» گروه‌بندی شده‌اند.

طبقه متوسط جهانی

همانطور که انتظار می‌رفت، پیش‌بینی می‌شود چین و هند 2 تا از بزرگ‌ترین منبع اضافه شدن به طبقه متوسط جهانی در سال 2024 باشند. هر 2 کشور دارای جمعیت انبوه، افزایش سطح درآمد و نرخ بالای شهرنشینی هستند.

در بخش پایین‌تر فهرست، می‌توان دید که اندونزی و بنگلادش هر کدام پنج میلیون مصرف‌کننده دارند. هر دوی این کشورها دارای یک هرم جمعیتی گسترده هستند، به این معنی که میانگین سنی نسبتاً جوان و نیروی کار در حال رشد دارند.

جالب است بدانید که بسیاری از کشورهای ذکر شده در بالا، از جمله ویتنام، فیلیپین و تایلند نیز برخی از سریع‌ترین بازارهای تجارت الکترونیک در حال رشد در جهان را در اختیار خود دارند.

نکات برجسته از آفریقا

مصر و نیجریه تنها کشورهای منطقه آفریقا هستند که در سال 2024 بیش از یک میلیون ورودی جدید به طبقه متوسط جهانی خواهند داشت. یک بار دیگر، هر 2 کشور با ظرفیت رشد بالا و نرخ زاد و ولد بالاتر از حد متوسط در این داده‌ها دیده می‌شوند.

در واقع، بانک آمریکایی گلدمن ساکس معتقد است که مصر و نیجریه تا سال 2075، می‌توانند به پنجمین و هفتمین اقتصادهای بزرگ جهان تبدیل شوند و از رهبران اقتصادی سنتی مانند ژاپن، آلمان و بریتانیا پیشی بگیرند.

با اینکه جهان امروز با ورود هر ساله تعداد زیادی از افراد به طبقه متوسط جهانی روبه‌رو است اما با کاهش نرخ زاد و ولد در جهان ممکن است نرخ رشد این طبقه در دهه‌های آینده با یک روند نزولی مواجه شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.