خبر مهم:

کد مطلب: ۸۸۳۱۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کریدور چین کشورهای فقیر را بدهکارتر می‌کند؟

کریدور چین کشورهای فقیر را بدهکارتر می‌کند؟

سرمایه‌گذاری‌های بزرگ اعلام‌شده در مجمع «کریدور چین» نگرانی‌هایی را در مورد افزایش بیشتر بدهی کشورهای فقیر به دولت چین، ایجاد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت چین با ریاست شی جین پینگ، به شرکت‌های خارجی قول دسترسی بهتر به بازار بزرگ این کشور و مشارکت 100 میلیارد یورویی در تامین مالی پروژه‌های ابتکار کریدور چین (BRI) در اقتصادهای در حال توسعه را داده است.

این اطلاعیه‌ها در سخنرانی شی در مراسم افتتاحیه مجمع کمربند و جاده (کریدور چین) برای همکاری‌های بین‌المللی بین دولت چین و سایر کشورهای شرکت‌کننده روز چهارشنبه در پکن بیان شد.

به نقل از یورونیوز ، رئیس جمهوری همچنین در دهمین سالگرد کریدور چین که در حال ایجاد زیرساخت‌های جهانی و شبکه‌های انرژی و اتصال آسیا به آفریقا و اروپا از طریق مسیرهای زمینی و دریایی است، از مشارکت سایر کشورها تمجید کرد.

شی جین پینگ گفت، 2 بانک توسعه تحت حمایت چین -بانک توسعه چین و بانک صادرات و واردات چین- هر کدام یک پنجره تامین مالی به ارزش 350 میلیارد یوان (45.3 میلیارد یورو) ایجاد خواهند کرد.

سرمایه‌گذاری‌های هنگفت؛ عامل افزایش بدهی

رهبر چین وعده تزریق 80 میلیارد یوان اضافی به صندوق جاده ابریشم -صندوق مستقل چینی برای تقویت سرمایه‌گذاری در کشورهای حاشیه BRI- را داد.

در نهایت، او فاش کرد که قراردادهای همکاری به ارزش 97.2 میلیارد دلار (92.2 میلیارد یورو) در کنفرانس مدیرعاملان این انجمن منعقد شده است.

با این حال، این وام‌های هنگفت بدهی‌های سنگینی را به کشورهای فقیرتر تحمیل کرده است که در برخی موارد منجر به کنترل این دارایی‌ها توسط پکن می‌شود.

نمونه‌ای که اغلب ذکر شده بندر بین‌المللی هامبانتوتا سریلانکاست که عمدتاً توسط چین تامین مالی می‌شود. اداره بنادر سریلانکا که غرق در بدهی است، قرارداد امتیازی 99 ساله را با یک شرکت چینی امضا کرد.

دولت چین

منتقدان از ایالات متحده، هند و دیگران می‌گویند که پکن درگیر «دیپلماسی تله بدهی» است، آن هم به دلیل وام‌هایی که بازپرداخت آن با مشکلات فراوانی همراه بوده است.

جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی، که کشورش بیش از 19 میلیارد یورو به چین بدهکار است، در یک سخنرانی تاکید کرد که پروژه‌های BRI نباید شرایط مالی [کشورها] را پیچیده کند.

کریستوف ندوپیل، مدیر موسسه آسیا در دانشگاه گریفیث استرالیا، در گزارشی نوشت که دولت چین همچنین پایداری بدهی کشورهای BRI را با دقت بیشتری زیر نظر خواهد داشت.

چین آغوش خود را به روی سرمایه‌گذاران باز می‌کند

شی جین پینگ گفت: «ما تمامی محدودیت‌های دسترسی سرمایه‌گذاری خارجی در بخش تولید را حذف خواهیم کرد.»

رئیس‌جمهوری اعلام کرد که چین «تجارت فرامرزی و سرمایه‌گذاری در خدمات، گسترش دسترسی به بازار برای محصولات دیجیتال و سایر محصولات، و تعمیق اصلاحات در شرکت‌های دولتی، اقتصاد دیجیتال، مالکیت معنوی و تدارکات دولتی را بیشتر خواهد کرد.»

وعده باز بودن بازار از سوی پکن در زمانی است که اقتصاد چین در روندی نزولی قرار دارد و سرمایه‌گذاری خارجی کاهش یافته است.

علاوه بر این، شی به تلاش‌های ایالات متحده و متحدانش برای کاهش اتکای خود به زنجیره‌های تولید و تامین چین اشاره کرد.

وی با تکرار شکایات چین مبنی بر اینکه چنین اقداماتی به منظور محدود کردن رشد چین است، گفت: «در نظر گرفتن توسعه دیگران به عنوان یک تهدید یا به خطر انداختن وابستگی متقابل اقتصادی، زندگی را بهتر نمی‌کند یا به توسعه سرعت نمی‌بخشد».

چین تنها زمانی می‌تواند خوب عمل کند که دنیا خوب باشد. شی افزود: «وقتی چین خوب عمل کند، جهان حتی بهتر خواهد شد. ما با تحریم‌های یکجانبه، اجبار اقتصادی و گسستن و قطع زنجیرها مخالفیم.»

رهبران غربی اصرار دارند که هدف آنها «ریسک‌زدایی» است نه «جداسازی» از چین و می‌گویند که آنها می‌خواهند زنجیره‌های تامین را که بیش از حد به دومین اقتصاد بزرگ جهان وابسته شده‌اند، متنوع کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در اولین سفر خود به خارج از اتحاد جماهیر شوروی سابق پس از صدور حکم قضایی برای او در ماه مارس، در این مراسم در پکن شرکت کرد.

به گفته خبرنگاران در محل، اندکی قبل از سخنرانی پوتین، تعدادی از نمایندگان اروپایی از جمله ژان پیر رافارن، نخست وزیر سابق فرانسه، از اتاق خارج شدند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.