خبر مهم:

کد مطلب: ۸۸۳۱۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آمارهای سرمایه‌گذاری در عربستان شفاف می‌شوند/ از همکاری با IMF تا تدوین استراتژی ملی

آمارهای سرمایه‌گذاری در عربستان شفاف می‌شوند/ از همکاری با IMF تا تدوین استراتژی ملی

عربستان سعودی با کمک صندوق بین‌المللی پول شفافیت آمارهای سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کند. این هدف قرار است از طریق دیگر ابزارها مثل تدوین استراتژی ملی، توسعه مناطق ویژه اقتصادی یا ایجاد اکوسیستم جذاب سرمایه‌گذاری به تحقق برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عربستان سعودی با صندوق بین‌المللی پول (IMF) برای بهبود کیفیت و شفافیت آمارهای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خود همکاری می‌کند تا آنها را با بهترین شیوه‌های جهانی در سال جاری مطابقت دهد.

به نقل از عرب‌نیوز ، وزارت سرمایه‌گذاری، اداره کل آمار و بانک مرکزی عربستان سعودی، با کمک فنی صندوق بین‌المللی پول، از روش جدیدی برای گزارش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی این کشور استفاده کرده‌اند.

خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، گفت: «روش جدید بخشی از اصلاحات و ارتقای صحت و شفافیت داده‌هاست که در عربستان سعودی صورت می‌گیرد، در حالی که اقتصاد و اکوسیستم سرمایه‌گذاری به بلوغ خود بر اساس چشم‌انداز 2030 و استراتژی سرمایه‌گذاری ملی ادامه می‌دهد.»

او افززود: «عربستان سعودی به سرمایه‌گذاران امکان دسترسی به بازار به‌عنوان بزرگترین بازار منطقه را می‌دهد و بستری عالی برای دسترسی به فرصت‌های رشد منطقه‌ای در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن را فراهم می‌کند. با بهبود شفافیت و کیفیت آمار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی این کشور سرمایه‌گذاران می‌توانند تصمیمات بسیار مطمئن‌تر و آگاهانه‌تری بگیرند، در حالی که خود دولت قادر خواهد بود سیاست‌های خود را برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر تطبیق دهد.»

جذب سرمایه خارجی؛ اولویت عربستان سعودی

عملکرد عربستان در تشکیل سرمایه و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به طور پیوسته بهبود یافته است، زیرا داده‌ها اعتبار خواهند داشت و موقعیت این حکومت را به عنوان یک مقصد سرمایه‌گذاری برتر تثبیت می‌کند.

خالد الفالح افزود: «ما هر روز برای جذب سرمایه‌گذاران از سراسر جهان به عربستان سعودی تلاش می‌کنیم، چه از طریق راه‌اندازی استراتژی سرمایه‌گذاری ملی، توسعه مناطق ویژه اقتصادی، و چه از ابتکار تاب‌آوری زنجیره تامین یا پروژه‌های عظیم.»

فهد عبدالله الدوساری، رئیس مرکز ملی آمار عربستان گفت که روش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مورد تایید صندوق بین‌المللی پول (IMF) است و با دستورالعمل تراز پرداخت‌های آن همخوانی دارد. او همچنین اظهار داشت که این روش باعث بهبود دقت خواهد شد.

او گفت: «آمارهای منتشر شده به تصمیم‌گیرندگان کمک می‌کند تا سیاست‌هایی را برای ایجاد یک اکوسیستم سرمایه‌گذاری جذاب و برجسته کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عربستان طراحی کنند.»

از طریق این روش، مرکز ملی آمار عربستان به دنبال تنوع بخشیدن به منابع داده، افزایش قابلیت اطمینان منابع و ارائه آمارهای دقیق‌تر، مانند موجودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و جریان‌های ورودی بر اساس فعالیت‌های اقتصادی و کشورهای سرمایه‌گذار در عربستان سعودی است. علاوه بر این، مرکز ملی آمار عربستان داده‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را با استفاده از نظرسنجی‌های فصلی ارائه می‌دهد.

وی افزود: «این بخشی از تلاش‌های مرکز ملی آمار برای ارائه داده‌های آماری دقیق و جامع با کیفیت و شفافیت بالاست.»

جمع‌آوری داده‌ها در خدمت بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری

سعد الشهرانی، معاون وزیر در امور اقتصادی و مطالعات سرمایه‌گذاری، گفت دسترسی به داده‌های دقیق نه تنها برای اندازه‌گیری پیشرفت و توسعه، بلکه برای بهبود و نظارت بر اقتصاد محلی و عملکرد سرمایه‌گذاری عربستان سعودی بسیار مهم است.

«در طول 2 سال گذشته، صورت‌های مالی هزاران کسب‌وکار بررسی شده است. در مجموع، حدود 70 هزار فایل داده برای به‌روزرسانی ایجاد شده است که به تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری و نظارت بر عملکرد در بخش‌ها و کشورهای مبدا کمک می‌کند.»

صندوق بین‌المللی پول در مشاوره اخیر خود در مورد ماده چهارم حمایت خود را از تلاش‌های عربستان برای بهبود جمع‌آوری داده‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اعلام کرد.

در این گزارش آمده است: «کارکنان از طرح‌های در حال انجام برای پالایش داده‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بر اساس دستورالعمل‌ها و راهنماهای آماری اخیر، با کمک فنی صندوق استقبال می‌کنند.»

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد تأیید کرده است که روش جدید مطابق با دستورالعمل تراز پرداخت‌های صندوق بین‌المللی پول از استانداردهای بین‌المللی پیروی می‌کند؛ در حالی که بانک جهانی از توصیه‌های ارائه شده توسط صندوق بین‌المللی پول در گزارش کمک‌های فنی خود در مورد عربستان سعودی حمایت می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.