کد مطلب: ۸۸۳۹۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام مناطق اروپایی بیشترین نرخ اشتغال را دارند؟

کدام مناطق اروپایی بیشترین نرخ اشتغال را دارند؟

بر اساس داده‌های جدید یورواستات، نرخ اشتغال در اتحادیه اروپا در سال 2022 به بالاترین سطح تاریخی 74.6 درصد رسید. اما کدام مناطق بهتر از مناطق دیگر هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، وقتی به نرخ اشتغال اروپا روی نقشه نگاه می‌کنید، به راحتی می‌توان تقسیم بین ایالات شمالی و جنوبی را مشاهده کرد. یورواستات، دفتر آمار کمیسیون اروپا، دریافت که پس از تقسیم کشورها به 242 منطقه اساسی (NUTS 2)، دو پنجم مناطق دارای نرخ اشتغال برابر یا بالاتر از 78 درصد هستند. این مناطق عمدتاً در چک، دانمارک، آلمان، استونی، مالت، هلند و سوئد متمرکز بودند.

در مجمع‌الجزایر آلاند فنلاند، یورواستات بالاترین نرخ اشتغال را با 89.7 درصد به خود اختصاص داد و بعد از آن ورشو، پایتخت لهستان با نرخ اشتغال 85.4 درصدی جای دارد. نام منطقه هلندی اوترخت و استکهلم پایتخت سوئد پس از این 2 منطقه دیده می‌شود که هر دو نرخ اشتغال 85.1 درصدی دارند.

از سوی دیگر، در سه منطقه در جنوب ایتالیا، یورواستات گزارش داده که کمتر از نیمی از جمعیت در سال 2022 شاغل بودند. این مناطق سیسیل (46.2درصد)، کالابریا (47.0درصد) و کامپانیا (47.3درصد) بودند. در برخی از مناطق ترکیه، نرخ اشتغال حتی کمتر از ایتالیا کاهش یافته و در مجموع به میزان 32.8 درصد در شهرهای ماردین، باتمان، شرناک و سیرت ثبت شده است.

نرخ اشتغال

نرخ اشتغال چقدر تغییر کرده است؟

از میان مناطق مورد مطالعه، از هر 10 منطقه 9 مورد شاهد افزایش نرخ اشتغال بین سال‌های 2021 و 2022 بوده است. پنج منطقه اول با بالاترین نرخ رشد شامل چهار منطقه یونانی است؛ Epirus (7.7 واحد درصد افزایش)، دریای اژه جنوبی (5.8 درصد)، کرت (5.7 درصد) و یونان مرکزی (5.4 درصد).

رشد بالایی نیز در جزایر قناری اسپانیا با افزایش 5.5 درصدی مشاهده شد. با این حال، افزایش نرخ اشتغال مورد توجه قرار نگرفت، زیرا تعداد کمی از ایالت‌ها شاهد کاهش تعداد شهروندان خود بودند که کار می‌‌کردند.

منطقه لهستانی Opole Voivodeship شاهد کاهش 1.5 درصدی این شاخص بود و پس از آن منطقه اسپانیایی ملیلا (منفی 1.3 درصد)، منطقه آلمانی فرانکونیای پایین (منفی 1.2) و مناطق فرانسوی لیموزین (منفی 1.0)، بریتانی و گوادلوپ (هر دو منفی 0.9) قرار گرفتند.

بیکاری کاهش یافته؛ اما تعداد مشاغل خالی بالاست

در کنار افزایش اشتغال، آخرین آمار از آگوست 2023 نیز نشان می‌دهد که بیکاری در اتحادیه اروپا در حال کاهش است. این 2 رقم به وضوح به هم مرتبط هستند، اما می‌توانند تحت تأثیر تعداد افرادی که در هیچ یک از این 2 دسته قرار نمی‌گیرند، مانند افرادی که دانشجو هستند، قرار گیرند.

نرخ بیکاری اتحادیه اروپا در آگوست امسال 5.9 درصد بود که از 6.0 درصد در ژوئیه 2023 و از 6.1 درصد در آگوست 2022 کاهش یافت. با وجود این روند امیدوارکننده، ویلیام میچل، پروفسور اقتصاد در دانشگاه نیوکاسل در بریتانیا، به یورونیوز گفت که «جای خالی در حال حاضر نشان‌دهنده ضعف قریب‌الوقوع است».

به دنبال همه‌گیری کووید-19، که بازار کار را به طرز چشمگیری تغییر داد، اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با تعداد زیاد مشاغل خالی از نیروی کار مواجه شدند. در اواسط سال 2022، مشاغل خالی در اتحادیه اروپا دوباره به آرامی شروع به کاهش کردند، اما هنوز بسیار بالاتر از سطوح قبل از همه‌گیری هستند.

این موضوع نشان می‌دهد که بین مهارت‌های کارگر و نیازهای کارفرما ناهماهنگی وجود دارد که منجر به بالا رفتن خطر کاهش بهره‌وری و رقابت می‌شود. برای مقابله با این موضوع، اتحادیه اروپا متعهد شده است که تغییرات در بازار کار را بهتر پیش‌بینی کند، تحرک حرفه‌ای را تسهیل کند و سازگاری کارگران را بهبود بخشد.

نرخ اشتغال

پروفسور میچل همچنین به افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا (ECB) اشاره کرد. وی با بیان اینکه تغییرات سیاست پولی تاثیر چندانی به دنبال نداشته است، افزود: «اقتصاد واقعی نسبت به تغییرات نرخ بهره حساسیت چندانی ندارد».

برخی از این بیم داشتند که افزایش نرخ بهره می‌تواند با تحریک کاهش مخارج مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری باعث بیکاری بیشتر شود، سناریویی که تاکنون از آن اجتناب شده است. بانک مرکزی اروپا قرار است تصمیم سیاست پولی بعدی خود را روز پنج‌شنبه اعلام کند و تحلیلگران انتظار دارند این بانک به روند طولانی افزایش نرخ بهره پایان دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.