کد مطلب: ۸۸۵۱۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روند تورم افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را متوقف می‌کند؟

روند تورم افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را متوقف می‌کند؟

بررسی‌های جدید نشان می‌دهند شاخص تورم اخیراً به اندازه کافی بهبود یافته است تا مقامات فدرال رزرو بتوانند نرخ بهره را ثابت نگه دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه اعلام کرد که شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی، شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، در سپتامبر نسبت به ماه قبل 0.4 درصد افزایش یافت؛ همان سرعتی که در ماه اوت نیز ثبت شد. به‌اصطلاح قیمت‌های اصلی، بدون لحاظ گروه‌های مواد غذایی و انرژی، در سپتامبر 0.3 درصد در مقایسه با 0.1 درصد افزایش در ماه اوت، افزایش یافت.

فدرال رزرو

به نقل از وال‌استریت ژورنال ، مقامات فدرال رزرو از نزدیک روند قیمت‌ها را زیر نظر دارند تا بررسی کنند که آیا نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت را به اندازه کافی برای کند کردن اقتصاد و مهار تورم افزایش داده‌اند یا خیر. تورم همچنان بالاست اما به طور قابل توجهی کاهش یافته است، زیرا فدرال رزرو در 20 ماه گذشته نرخ‌های بهره را با سریع‌ترین سرعت در چهار دهه اخیر افزایش داده است.

در حالی که تورم اصلی در ماه گذشته بیشترین افزایش ماهانه خود را از آوریل به ثبت رساند، اما با توجه به یک سری شاخص‌های قابل توجه ملایم‌تر بود.

قیمت‌های اصلی با نرخ سالانه 2.8 درصدی در ماه آوریل تا سپتامبر افزایش یافت که نسبت به نرخ سالانه 4.5 درصد در دوره 6 ماهه قبل کاهش قابل توجهی داشت. نرخ تورم مد نظر فدرال رزرو 2 درصد است.

فدرال رزرو آخرین بار در ماه ژوئیه نرخ بهره را افزایش داد و نرخ پایه صندوق‌های فدرال را به محدوده بین 5.25 تا 5.5 درصد رساند که بالاترین میزان در 22 سال گذشته است. افزایش اخیر بازدهی بلندمدت خزانه‌داری می‌تواند به بانک مرکزی اجازه دهد تا زمانی که تورم به کاهش خود ادامه می‌دهد، افزایش نرخ‌های کوتاه‌مدت را متوقف کند.

وزارت بازرگانی ارقام تورم سپتامبر را به همراه داده‌های درآمد خانوار، مخارج و پس‌انداز، در روز جمعه این هفته منتشر خواهد کرد.

آیا پیشرفت تورم اخیر متوقف شده است؟

تورم بسیار کمتر از اوج ۴۰ ساله سال گذشته است. با این حال، این پیشرفت در مهار تورم اخیرا متوقف شده است، که نشان می‌دهد فدرال رزرو هنوز نمی‌تواند اعلام پیروزی کند.

اما جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و سایر مقامات فدرال رزرو اعلام کرده‌اند که احتمالاً در جلسه هفته آینده، نرخ بهره را ثابت نگه خواهند داشت. مقامات می‌خواهند ببینند که اقتصاد چگونه به افزایش نرخ‌های کوتاه‌مدت گذشته و بازدهی بلندمدت خزانه‌داری واکنش نشان می‌دهد.

پاول هفته گذشته در یک سخنرانی گفت: «ممکن است نرخ‌ها برای مدت طولانی به اندازه کافی بالا نبوده باشند.»

افزایش نرخ‌های بهره بلندمدت می‌تواند هزینه‌های استقراض مانند وام مسکن، وام‌های خودرو و بدهی‌های تجاری را افزایش دهد که همگی می‌توانند رشد اقتصادی را کاهش دهند.

جوزف بروسلاس، اقتصاددان ارشد RSM، گفت: «فدرال رزرو به راحتی می تواند در حالت تعلیق بماند.»

آیا مصرف‌کنندگان به تورم دامن می‌زنند؟

گزارش روز جمعه همچنین نشان خواهد داد که آمریکایی‌ها چقدر هزینه‌های خود را در ماه گذشته افزایش داده‌اند

هزینه‌های مصرف‌کننده، محرک اصلی رشد اقتصادی، در بیشتر سال جاری قوی بوده است. وزارت بازرگانی روز پنجشنبه اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی با نرخ 4.9 درصدی سالانه فصلی و تورم تعدیل شده سالانه در سه ماهه سوم رشد داشته است که سریع‌ترین سرعت در نزدیک به 2 سال گذشته است. هزینه‌های مصرف‌کننده با سرعت سالانه 4 درصد از جولای تا سپتامبر افزایش یافت.

فدرال رزرو

مخارج شدید مصرف‌کننده برای کالاها و خدمات به رشد کمک کرد که - در صورت ادامه آن - می تواند تورم را تقویت کند و سیاست‌های پولی سخت‌تر را در ماه های آینده تضمین کند.

گاس فاچر، اقتصاددان ارشد PNC گفت: فدرال رزرو همچنان نگران است که رشد اقتصادی در سال 2023 بسیار قوی باشد و فشارهای تورمی در بازار کار ایجاد کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.