کد مطلب: ۸۸۸۸۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تجارب موفق و ناموفق صنعت مسکن چین در چند کشور/ چالش‌ها و واکنش‌ها چیست؟

تجارب موفق و ناموفق صنعت مسکن چین در چند کشور/ چالش‌ها و واکنش‌ها چیست؟

2 سال پس از فروپاشی صنعت مسکن چین، نگرانی‌ها مبنی بر فروپاشی مجدد در حال افزایش است. در این گزارش به تجارب چین در توسعه صنعت مسکن در سایر کشورها پرداخته شده.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صنعت مسکن در چین توسط شرکت‌های دولتی، خصوصی و گروه دولتی تراشه قرمز توسعه و مدیریت می‌شود.

مصرف‌کنندگان چینی به یکی از بزرگترین گروه‌های سرمایه‌گذار در املاک فرامرزی تبدیل شده‌اند. در ایالات متحده، خریداران چینی در سال 2015، بیش از هر کشور دیگری، 28.6 میلیارد دلار در املاک مسکونی سرمایه‌گذاری کردند.

در استرالیا، خریداران چینی برای سرمایه‌گذاری 32 میلیارد دلاری در املاک تجاری و مسکونی در سال 2015-2016 پذیرفته شدند که بیش از هر کشور دیگری بود.

برآوردهای دیگر نشان می‌دهد که 33 میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری بین‌المللی چین در املاک و مستغلات، در بخش املاک تجاری و مسکونی در سال 2016 بوده که 53 درصد نسبت به سال 2015 افزایش یافته است.

سو جونگ، مدیر عملیات Juwai ، یکی از شرکت‌های تابعه Juwai IQI، گفت: اکثر خریداران چینی «مادران چینی از طبقه متوسط هستند که به دنبال سرمایه‌گذاری در خارج از کشوراند. بخش بزرگی از این جمعیت، طبقه متوسط تا طبقه متوسط رو به بالاست، که علاقه‌مند به یک بازار پایدار خوب هستند. آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند و ممکن است به مهاجرت یا فرستادن فرزندان خود به مدرسه در آنجا فکر کنند».

توسعه خارجی صنعت مسکن چین

موفقیت پروژه‌های املاک و مستغلات چین در کشورهای دیگر بسته به عوامل مختلفی از جمله پروژه خاص، موقعیت مکانی، شرایط بازار محلی و محیط کلی اقتصادی و سیاسی متفاوت است. در حالی که برخی از پروژه‌ها موفقیت‌آمیز بوده‌اند؛ برخی دیگر با چالش‌ها یا مشکلاتی مواجه شده‌اند.

پروژه‌های موفق : پروژه‌های موفق املاک و مستغلات چین در آفریقا و آسیای جنوب شرقی باعث تحریک اقتصادهای محلی، ایجاد فرصت‌های شغلی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی شده و به توسعه شهری و زیرساخت‌ها کمک کرده است.

چالش‌ها و ریسک‌ها : پروژه‌های صنعت مسکن چین با چالش‌هایی مانند تأخیر، افزایش هزینه‌ها، مقررات محلی، حقوق زمین، مخالفت‌های اجتماعی، نوسانات اقتصادی، بی‌ثباتی سیاسی و تغییر سیاست‌های دولت مواجه هستند که بر موفقیت آنها تأثیر می‌گذارد.

نگرانی‌های بدهی : پروژه‌های املاک و مستغلات با بودجه چینی به دلیل سطوح بالای بدهی با نگرانی‌های پایداری مالی روبه‌رو هستند که منجر به بحث‌هایی در مورد دوام بلندمدت و تأثیر اقتصادی بالقوه آنها بر کشورهای میزبان می‌شود.

واکنش‌های مختلف : استقبال از پروژه‌های صنعت مسکن چین در جوامع محلی و دولت‌ها متفاوت است، برخی از آنها سرمایه‌گذاری، ایجاد شغل و توسعه زیرساخت‌ها را پذیرفته‌اند، در حالی که برخی دیگر نگرانی‌های خود را در مورد جابه‌جایی، اثرات زیست‌محیطی و شفافیت ابراز می‌کنند.

ارزیابی پروژه‌های صنعت مسکن چین در کشورهای دیگر پیچیده است و هر پروژه شرایط منحصر به فرد و نتایج متفاوتی دارد.

پروژه‌های ناموفق صنعت مسکن چین

به طور کلی ارائه لیستی از پروژه‌های ناموفق صنعت مسکن چین در سایر کشورها بحث‌برانگیز است اما در ادامه گزارش به چند نمونه از آن پرداخته‌ایم

  • بندر هامبانتوتا، سریلانکا : پروژه بندر هامبانتوتا سریلانکا که توسط یک شرکت دولتی چینی تامین مالی می‌شد، با مشکلات مالی مواجه شد که در نهایت 70 درصد سهام برای کاهش بار بدهی انتقال یافت.
  • استراحتگاه دارا ساکور، کامبوج : در پروژه ریزورت دارا ساکور توسعه‌دهنده چینی در کامبوج با نگرانی‌های زیست‌محیطی و روابط نظامی مواجه است که باعث تأخیر و فقدان اطمینان در مجموعه عظیم گردشگری آن شده است.
  • فارست سیتی، مالزی : پروژه فارست سیتی در مالزی، شهری با فناوری پیشرفته که برای خریداران بین‌المللی طراحی شده است، با نگرانی‌های زیست‌محیطی، نگرانی‌های مالکیت املاک خارجی و مشاوره ناکافی جامعه مواجه بود.
  • پروژه رویال ضرابخانه، بریتانیا : در سال 2018، یک توسعه‌دهنده چینی، گرینلند گروپ، با مشکلات مالی در پروژه رویال ضرابخانه خود در لندن مواجه شد. این پروژه با هدف تبدیل سایت تاریخی رویال ضرابخانه به آپارتمان‌های لوکس انجام شد، اما با مسائل مربوط به تامین مالی و تاخیر در ساخت و ساز مواجه شد.
  • مجتمع گردشگری یکپارچه النخیل، عمان : پروژه مجتمع گردشگری یکپارچه النخیل در عمان که توسط یک توسعه‌دهنده چینی حمایت می‌شود، به دلیل مسائل مالی و اختلافات قراردادی با تاخیر، چالش‌ها و تغییرات در حوزه مواجه شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.