کد مطلب: ۸۹۰۴۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ضریب نوآوری جهانی در کشورهای مختلف چقدر است؟

ضریب نوآوری جهانی در کشورهای مختلف چقدر است؟

شاخص جهانی نوآوری رتبه‌بندی سالانه کشورها بر اساس ظرفیت و موفقیت در نوآوری است که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری منتشر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، از بسیاری جهات، سال گذشته نقطه عطفی در پیشرفت تکنولوژی بوده است. تقریباً یک شبه، مدل زبان بزرگ  OpenAI به نام ChatGPT باعث شد که هوش مصنوعی در دسترس توده‌ها قرار بگیرد.

با این حال، نوآوری تحت تأثیر چندین عامل غیرقابل مشاهده است، از محیط سازمانی و صادرات فناوری پیشرفته گرفته تا استعدادهای پژوهشی و فرهنگ کارآفرینی.

نمودار زیر نوآورترین کشورهای جهان را بر اساس شاخص جهانی نوآوری سال 2023 که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری گردآوری شده است، نشان می‌دهد.

The-Most-Innovative-Countries_11142023

نوآوری چگونه سنجیده می‌شود؟

چارچوب شاخص جهانی نوآوری از هفت ستون و 80 شاخص برای ارزیابی قدرت نوآورانه یک کشور استفاده می‌کند:

اقتصاد جهان

مجموع این ارکان یک امتیاز کلی برای هر کشور ایجاد می‌کند.

نوآورترین کشورها در سال 2023

برای سیزدهمین سال متوالی، سوئیس به عنوان نوآورترین کشور جهان انتخاب شد.

از جمله عوامل کلیدی که بر رتبه آن تاکید می‌کند، سیاست‌های آن برای انجام تجارت و مقیاس درخواست‌های ثبت اختراع آن است. مؤسسات تحقیقاتی در سطح جهانی و نیروی کار ماهر آن نیز عناصر کلیدی در پرورش نوآوری هستند.

در جدول زیر، نوآورترین کشورها در سال 2023 را در 132 اقتصاد نشان می دهیم:

اقتصاد جهان

سوئد در رتبه دوم قرار گرفت و امسال بالاتر از ایالات متحده قرار گرفت. این کشور در پیچیدگی‌های تجاری، اشتغال دانش بر و سرانه محققین سرآمد بود.

در حالی که ایالات متحده در مجموع رتبه سوم را به خود اختصاص داد، بالاترین امتیاز را در سرمایه‌های خطرپذیر دریافتی، سرمایه‌گذاران تحقیق و توسعه شرکت‌های جهانی (R&D) و ارزش کل یونیکورن مشاهده کرد. از 1206 یونیکورن جهانی تا آوریل 2023، ایالات متحده میزبان 54 درصد از کل بود.

اقتصاد جهان

در مجموع، سنگاپور بالاترین رتبه را در آسیا دارد. سنگاپور به‌عنوان یک مرکز مالی و نوآور جهانی، از نظر اثربخشی دولت، سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز دریافتی و ثبات کسب‌وکار رتبه‌ای قوی دارد. بالاترین سرانه سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در جهان دارد.

برزیل (49) بالاترین رتبه را در آمریکای لاتین دارد، در حالی که موریس (57) بالاترین رتبه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا بود.

ایران از بین 132 کشور منتخب رتبه 62 را دارد. نمره ایران در شاخص نوآوری جهانی 30.1 بود که از میانگین این شاخص (35) کمتر است.

10 خوشه برتر علم و فناوری

در جدول زیر بهترین خوشه های علم و فناوری (S&T) بر اساس تراکم نویسندگان و مخترعان علمی در یک موقعیت جغرافیایی آمده است:

اقتصاد جهان

کمبریج به عنوان برترین خوشه S&T از نظر شدت، 37 هزار مقاله در هر میلیون نفر تولید کرد. متقاضی اصلی آن، ARM، یک شرکت نیمه هادی است که از نزدیک با دانشگاه کمبریج همکاری می‌کند. بیش از 130 میلیارد دستگاه در سراسر جهان از تراشه‌های مبتنی بر طراحی های ARM استفاده کرده‌اند.

خوشه سن خوزه-سانفرانسیسکو در رتبه دوم قرار گرفت و گوگل به عنوان متقاضی برتر این خوشه قرار دارد. در سال 2022، ایالات متحده حق اختراع 2077 را به شرکت مادر گوگل آلفابت اعطا کرد.

همچنین خوشه Daejeon کره جنوبی برترین در آسیا است که توسط سازنده باتری LG Chem رهبری می‌شود. در سال 2022، بیش از 49 هزار پتنت داخلی و خارجی به ثبت رسید. در واقع، هوندا و جنرال موتورز هر دو با ال‌جی شیم همکاری می‌کنند تا طی چند سال آینده کارخانه‌های باتری چند میلیارد دلاری را در اوهایو بسازند.

همانطور که می‌بینیم، بسیاری از نوآورترین کشورهای جهان دارای خوشه‌های قوی هستند که به دلیل مجموعه‌ای از عوامل که از اختلال و پیشرفت فناوری حمایت می‌کنند، شرکت‌های فناوری و محققان را جذب می‌کنند.

این خوشه‌های فناوری تأثیر قدرتمندی در ایجاد نوآوری‌هایی دارند که در بخش های مختلف اقتصاد و چشم‌انداز گسترده‌تر جهانی گسترش می‌یابد.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.