کد مطلب: ۸۹۱۰۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تورم مواد غذایی در اروپا/کدام کشورها بیشترین ضربه را دیدند؟

تورم مواد غذایی در اروپا/کدام کشورها بیشترین ضربه را دیدند؟

تورم سالانه در اتحادیه اروپا رو به کاهش است در حالی که تورم مواد غذایی همچنان بالاست و خانواده‌های کم‌درآمد را در سراسر اروپا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تورم در منطقه یورو از زمان اوج خود یعنی 10.6 درصد (11.5 درصد در اتحادیه اروپا) در اکتبر 2022 به 2.9 درصد (3.6 درصد در اتحادیه اروپا) در اکتبر سال جاری کاهش یافته است.

با این حال، تورم مواد غذایی سرسختانه بالاست زیرا مصرف‌کنندگان همچنان با بحران هزینه زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

برای مثال، تورم واقعی مواد غذایی، که نرخ تورم مواد غذایی منهای تورم کلی است، در اکتبر 2023 در منطقه یورو 4.6 درصد بود که فشار زیادی را بر خانوارهای کم‌درآمد وارد کرد.

در سال 2022، نرخ تورم در اتحادیه اروپا افزایش یافت و به سطوحی رسید که در چهار دهه گذشته مشاهده نشده بود. بین سال‌های 1997 تا اواخر سال 2021، بالاترین نرخ تورم سالانه بلوک 4.4 درصد بود که در جولای 2008 ثبت شد.

اقتصاد جهان

نرخ تورم سالانه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی نیز روند مشابهی را دنبال کرد و در مارس 2023 به اوج 19.2 درصد رسید.

با این حال، شکاف بین نرخ تورم کلی و مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی هرگز به اندازه ۱۲ ماه گذشته نبوده است.

از سال 1997، اولین سال انتشار داده‌های یورواستات، نرخ تورم واقعی مواد غذایی (شامل نوشیدنی‌های غیرالکلی) تا اواسط سال 2022 در اتحادیه اروپا از 3.5 درصد تجاوز نکرده است. با رسیدن به 3.9 درصد در آگوست 2022، در مارس 2023 به 10.9 درصد رسید.

اقتصاد جهان

تورم مواد غذایی در اکثر کشورها بالاتر از تورم کلی

در اکتبر 2023، تورم سالانه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی از تورم کلی در 33 کشور از 37 کشور اروپا بیشتر شد.

نرخ تورم واقعی سالانه مواد غذایی از منفی5.7 درصد در چک تا 10.9 درصد در بلژیک، در میان کشورهای اتحادیه اروپا متغیر بود. پس از بلژیک، هلند (8.8 درصد)، یونان (6.6 درصد) و اسپانیا (5.9 درصد) قرار دارند.

پس از چک، مجارستان (منفی1.6 درصد) و رومانی (منفی0.5 درصد) کمترین نرخ تورم واقعی مواد غذایی را در اتحادیه اروپا داشتند.

اقتصاد جهان

با نگاهی به چهار کشور پرجمعیت اتحادیه اروپا  نرخ تورم واقعی مواد غذایی در آلمان (3.7 درصد) و فرانسه (3.5 درصد) کمتر از میانگین اتحادیه اروپا بود، اما در اسپانیا (5.9 درصد) و ایتالیا (4.9 درصد) بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا بود.

با احتساب منطقه تجارت آزاد اروپا (EFTA)، بریتانیا و ترکیه (11.0 درصد) بالاترین نرخ تورم واقعی مواد غذایی را ثبت کرد.

همانطور که در نقشه زیر مشاهده می‌شود، ارقام تورم واقعی مواد غذایی نشان‌دهنده شکاف قوی بین مناطق مختلف اروپا، مانند ایالت‌های غربی، شمالی، جنوبی و شرقی نیست.

اقتصاد جهان

با نگاهی به نرخ تورم مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی در اتحادیه اروپا، این ارقام از 3.7 درصد در دانمارک تا 10.4 درصد در یونان در اکتبر 2023 متغیر بود. میانگین اتحادیه اروپا 7.6 درصد بود. این اولین نرخ تک رقمی از می 2022 بود.

نرخ تورم سالانه مواد غذایی در 14 کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله یونان، بلژیک، اسپانیا و فرانسه بالای 7.5 درصد بود.

ترکیه، از نظر تورم مواد غذایی، تورم 72.5 درصدی را ثبت کرد.

کدام کشورها بیشترین هزینه مواد غذایی را دارند؟

خانوارها بسته به سطح درآمد، عادات فرهنگی و موقعیت جغرافیایی الگوهای مصرف متفاوتی دارند.

این الگوها با مخارج مصرفی خانوارها سنجیده می‌شوند، یعنی آنچه مردم برای کالاها و خدمات خرج می‌کنند تا نیازها و خواسته های خود را برآورده کنند.

این به هرگونه هزینه‌ای اطلاق می‌شود که توسط فردی که به تنهایی زندگی می‌کند یا توسط گروهی از افراد که در محل اقامت مشترک و با هزینه‌های مشترک خانگی زندگی می‌کنند، انجام می‌شود.

با احتساب کشورهای نامزد اتحادیه اروپا، آنها بیشترین سهم را در هزینه مواد غذایی با 43.6 درصد در آلبانی، 32.2 درصد در بوسنی و هرزگوین، 30.6 درصد در مقدونیه شمالی و 27.2 درصد در مونته‌نگرو داشته‌اند.

تورم واقعی مواد غذایی در این کشورها که سهم هزینه‌های خانوار برای غذا بیشتر است، بسیار مهم است. خانوارهای کم درآمد برای کنار آمدن با بحران ناشی از هزینه زندگی در تلاش هستند.

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.