کد مطلب: ۸۹۱۰۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پزو آرژانتین پس از انتخاب خاویر مایلی/ دلاری‌‌شدن اجرا می‌شود؟

پزو آرژانتین پس از انتخاب خاویر مایلی/ دلاری‌‌شدن اجرا می‌شود؟

خاویر مایلی که با وعده حذف بانک مرکزی و جایگزین کردن دلار به جای پزو آرژانتین وارد عرصه انتخابات در آرژانتین شد، در این انتخابات به پیروزی رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، خاویر مایلی در 19 نوامبر با 56 درصد آرا به ریاست جمهوری رسید. انتخابات بر برنامه‌های جسورانه مایلی برای مقابله با بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور متمرکز بود. این وعده‌های انتخاباتی شامل پذیرش دلار آمریکا، کنار گذاشتن پزو بیمار و انحلال بانک مرکزی می‌شد.

پزوی بازار سیاه آرژانتین در روز سه‌شنبه 12 درصد کاهش یافت و به 1045 پزو به ازای هر دلار رسید، در اولین روز معاملاتی پس از پیروزی خاویر مایلی، آزادی‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، سهام و اوراق قرضه به امید سیاست اقتصادی بازار دوستانه‌تر جهش کردند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، بازارهای محلی آرژانتین پس از تعطیلات روز دوشنبه بازگشایی شدند و سرمایه‌گذاران بر درخواست مایلی برای کاهش هزینه‌ها پس از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری آخر هفته تمرکز کردند.

شاخص محلی S&P Merval با افزایش 39 درصدی سهام شرکت دولتی انرژی، 23 درصد افزایش یافت و با افزایش شدید سهام خود در بورس آمریکا در روز دوشنبه عقب‌نشینی کرد. مایلی اشاره کرده است که می‌تواند این شرکت را خصوصی کند.

با این حال، برنامه‌های دلاری مایلی، که ممکن است شامل کاهش شدید ارزش پول یا حتی استفاده موازی از پزو و دلار آمریکا باشد، بر پول محلی فشار وارد می‌کند. نرخ ارز رسمی نزدیک به 356 پزو به ازای هر دلار است که تحت کنترل‌های شدید نگه داشته می‌شود. حرکت به سمت نرخ بازار سیاه 1045 به معنای کاهش ارزش نزدیک به 66 درصد است.

مایلی قول داده است که شوک درمانی اقتصادی را برای اقتصاد به صورت طولانی‌مدت ارائه دهد، زیرا ارزش بیش از حد پزو در قلب منازعات اقتصادی کشور دیده می‌شود.

نظر تحلیلگران درباره وضعیت اقتصاد آرژانتین

مایکل هایت و توماس تورگرسون، معاون ارشد رتبه‌بندی اعتبار و مدیرعامل، رئیس مشترک رتبه‌بندی در Morningstar DBRS، می‌گویند: «انتخابات نشان می‌دهد که اکثر آرژانتینی‌ها آماده‌اند تا کشورشان را به مسیری متفاوت ببرند».

تحلیلگران S&P Global Ratings روز سه‌شنبه در یادداشتی گفتند:«آرژانتین با تغییر سیاست قابل توجهی روبه‌رو است که سابقه نوسانات عمیق در سیاست در کنار تغییرات در دولت را تقویت می‌کند.»

مایلی همچنین چین و برزیل، دو شریک تجاری اصلی آرژانتین را در آستانه انتخابات به شدت مورد انتقاد قرار داده بود.

تحلیلگران مورگان استنلی روز دوشنبه گفتند که انتظار دارند پزو طی شش هفته آینده 80 درصد کاهش یابد. مایلی، در آستانه انتخابات، گفت که می‌خواهد به طور کلی ارز را به نفع دلار کنار بگذارد، هر چند که از آن عقب‌نشینی کرده است.

ویکتور سابو، مدیر پورتفولیوی بازارهای نوظهور در آبردن در لندن، گفت: «مساله مهم این است که اکنون با توجه به اظهارات مایلی قبل از انتخابات، چه اتفاقی برای ارز می‌افتد.»

«بازار سیاه با نرخ‌های رسمی فاصله زیادی دارد، بنابراین باید تعدیل‌هایی انجام شود. مساله این است که چقدر سریع اتفاق می‌افتد.»

«دلاری شدن»؛ از تئوری تا اجرا

مایلی که در 10 دسامبر کار خود را آغاز خواهد کرد، در اولین سخنرانی خود به «دلاری‌سازی» اشاره نکرد و این سوال را مطرح کرد که چقدر سریع ممکن است به دنبال حذف پزو باشد.

او متعهد شده است که تغییرات عمده اقتصادی را برای اقتصاد آسیب‌‌دیده، با تورم 143 درصدی و با کاهش ارزش پزو، افزایش دهد.

اوراق قرضه بین‌المللی روز سه‌شنبه برای دومین روز متوالی افزایش یافت و به 1.7 سنت در اسکناس رسید. هر 6 اوراق قرضه دلاری بازسازی شده بالاتر از 30 سنت و تا 35 سنت بر دلار معامله شدند.

در بازار سهام، ETF Global X MSCI Argentina پس از جهش بیش از 11 درصد در روز دوشنبه، 0.4 درصد کاهش یافت. بر اساس داده‌های LSEG، افزایش 22.8 درصدی در Local Merval، بزرگترین افزایش درصد روزانه ثبت شده بود.

سهام بانک‌های آرژانتینی در فهرست ایالات متحده، بیشترین سود روز دوشنبه خود را حفظ کردند.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.