فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۱۳۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۱۰ میلیارد دلار سرمایه از بازار چین خارج شد/ کدام کشورها از کندی اقتصاد چینی‌ها سود می‌برند؟

10 میلیارد دلار سرمایه از بازار چین خارج شد/ کدام کشورها از کندی اقتصاد چینی‌ها سود می‌برند؟

اقتصاد چین قرار بود در سال جاری یک‌سوم رشد اقتصادی جهانی را هدایت کند، بنابراین کندی چشمگیر آن در ماه‌های اخیر زنگ خطر را در سراسر جهان به صدا درآورده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با کاهش واردات چین از مصالح ساختمانی گرفته تا لوازم الکترونیکی، سیاست‌گذاران آماده ضربه زدن به اقتصاد خود هستند. شرکت کاترپیلار می‌گوید تقاضای چین برای ماشین‌های مورد استفاده در سایت‌های ساختمانی بدتر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد.

سرمایه‌گذاران جهانی در حال حاضر بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه از بازارهای سهام چین بیرون کشیده‌اند. گروه گلدمن ساکس و مورگان استنلی چشم‌انداز خود را برای سهام چین کاهشی می‌دانند.

با این حال، همه چیز وخیم نیست. کندی اقتصاد چین قیمت جهانی نفت را کاهش خواهد داد و کاهش تورم در این کشور به معنای کم شدن قیمت کالاهایی است که به سراسر جهان حمل می‌شوند. این یک مزیت برای کشورهایی مانند ایالات متحده و بریتانیاست که هنوز با تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کنند.

برخی از بازارهای نوظهور مانند هند نیز به امید جذب سرمایه‌گذاران خارجی که ممکن است سواحل چین را ترک کنند، فرصت‌هایی را می‌بینند.

اما به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، کندی طولانی‌مدت اقتصاد در چین به جای کمک به بقیه جهان آسیب خواهد زد. تحلیلی از صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که چقدر اقتصاد جهانی در خطر است؛ وقتی نرخ رشد چین یک درصد بالا می‌رود، توسعه جهانی حدود 0.3 درصد گسترش می‌یابد. 

در اینجا نگاهی داریم به اینکه چگونه کندی اقتصاد چین در اقتصاد و بازارهای مالی موج می‌زند.

رکود تجاری

بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهای آسیایی، چین را بزرگترین بازار صادراتی خود برای همه چیز از قطعات الکترونیکی و مواد غذایی گرفته تا فلزات و انرژی می‌دانند.

ارزش واردات چین در 9 ماه از 10 ماه گذشته کاهش یافته، زیرا تقاضا از رکوردهای ثبت‌شده در طول همه‌گیری عقب‌نشینی کرده است. ارزش محموله‌های آفریقا، آسیا و آمریکای شمالی همگی در ماه جولای کمتر از یک سال قبل بود.

تاکنون حجم واقعی کالاهایی مانند آهن یا سنگ مس ارسال شده به چین به مانند قبل بوده، اما اگر این کاهش سرعت ادامه یابد، محموله‌ها ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند که بر استخراج‌کنندگان در استرالیا، آمریکای جنوبی و سایر نقاط جهان تأثیر می‌گذارد.

فشار تورم

قیمت تولیدکننده در چین در 10 ماه گذشته کاهش یافته، به این معنی که هزینه کالاهای ارسال شده از این کشور در حال کاهش است. این خبر خوشایند برای افرادی در سراسر جهان است که هنوز با تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کنند.

قیمت کالاهای چینی در اسکله‌های ایالات متحده در سال جاری هر ماه کاهش یافته و احتمالاً تا زمانی که قیمت کارخانه در چین به محدوده مثبت بازگردد، این روند ادامه خواهد داشت.

اقتصاددانان ولز فارگو تخمین می‌زنند که فرود سخت در چین، پیش‌بینی پایه تورم مصرف‌کننده در آمریکا برای سال 2025 را 0.7 درصد کاهش می‌دهد و به 1.4 درصد می‌رساند.

بازگشت آهسته گردشگری

مصرف‌کنندگان چینی بیشتر برای خدماتی مانند مسافرت و گردشگری هزینه می‌کنند تا کالاها؛ اما هنوز تعداد زیادی به خارج از کشور سفر نمی‌کنند.

تا همین اواخر، دولت تورهای گروهی به بسیاری از کشورها را ممنوع کرده بود و هنوز کمبود پرواز وجود دارد، به این معنی که هزینه سفر بسیار بیشتر از قبل از همه‌گیری است.

همه‌گیری و اقتصاد ضعیف درآمدها را در چین محدود کرده، در حالی که رکود چند ساله بازار مسکن به این معنی است که صاحبان خانه احساس ثروت کمتری نسبت به قبل می‌کنند و دیگر تمایلی به سفر کردن ندارند.

تاثیر ارز

مشکلات اقتصادی چین باعث کاهش بیش از پنج درصدی ارزش سایر ارزها در برابر دلار در سال جاری شده است و یوان در این ماه نزدیک به 7.3 به ازای هر دلار شده است. بانک مرکزی از طریق اقدامات مختلف از جمله تثبیت ارز روزانه، دفاع خود از یوان را تشدید کرده است.

به گفته Barclays Bank Plc، سرریز احساسات ضعیف ممکن است بر روی ارزهایی مانند دلار سنگاپور، بات تایلند و پزو مکزیک تأثیر بگذارد، زیرا همبستگی‌های یوان افزایش می‌یابد.

دلار استرالیا، که اغلب به عنوان نماینده یوان معامله می‌شود، در این سه ماهه بیش از سه درصد از ارزش خود را از دست داده که بدترین عملکرد در سبد گروه 10 است.

کاهش جذابیت اوراق قرضه 

کاهش نرخ بهره چین در سال جاری جذابیت اوراق قرضه این کشور را برای سرمایه‌گذاران خارجی کاهش داده است، سرمایه‌گذاران خارجی حضور خود را در بازار کاهش داده‌اند و به دنبال جایگزین‌هایی در بقیه منطقه هستند.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.