کد مطلب: ۸۹۱۴۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خاویر مایلی به رئیس صندوق بین‌المللی پول چه گفت؟/ نیم‌نگاهی به اهداف اقتصادی دولت آرژانتین

خاویر مایلی به رئیس صندوق بین‌المللی پول چه گفت؟/ نیم‌نگاهی به اهداف اقتصادی دولت آرژانتین

خاویر مایلی، رئیس جمهوری منتخب آرژانتین و کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول روز جمعه اولین دیدار خود را از طریق تماس تصویری داشتند و در آن درباره بحران اقتصادی این کشور بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول و خاویر مایلی، رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین، جمعه شب اولین تماس خود را برای گفت‌وگو درباره اقتصاد این کشور در بحبوحه تورم سه رقمی و کاهش شدید ارزش ارز برگزار کردند.

جورجیوا در پستی در X، پلتفرمی که قبلا به نام توییتر شناخته می‌شد، گفت: «ما در مورد چالش‌های مهم برای اقتصاد آرژانتین و اقدامات سیاسی قاطع مورد نیاز بحث کردیم.»

وی افزود: «صندوق بین‌المللی پول از تلاش‌ها برای کاهش تورم کشور، که در حال حاضر بیش از 140 درصد است، بهبود امور مالی و «افزایش رشد به رهبری بخش خصوصی» حمایت خواهد کرد.»

برنامه اقتصادی آرژانتین تایید می‌شود؟

مایلی در X گفت: «امروز یک گفتگوی عالی با مدیر صندوق بین‌المللی پول داشتم، که در آن درباره چالش بزرگ اقتصادی پیش روی کشورمان صحبت کردیم. برنامه پولی صندوق در یافتن راه حل‌های ساختاری مورد نیاز آرژانتین همکاری خواهد کرد.»

آرژانتین پس از پرداخت 2.6 میلیارد دلار در ماه اکتبر بابت برنامه 43 میلیارد دلاری خود که بزرگترین برنامه وام‌دهنده این صندوق است، از پرداخت معوقه به صندوق بین‌المللی پول اجتناب کرد. با وجود دریافت وام عظیم از این صندوق، بیش از 40 درصد مردم این کشور در فقر زندگی می‌کنند.

مایلی، همچنین در مورد این تماس در X نوشت، صندوق بین‌المللی پول مایل است به یافتن راه حل‌های ساختاری مورد نیاز آرژانتین کمک کند. این اقتصاددان آزادیخواه گفت که او و جورجیوا در مورد برنامه تعدیل مالی و برنامه پولی خود صحبت کردند.

javier-milei-and-kristalina-georgieva-video-call-1706268

این اقتصاددان 53 ساله در طول مبارزات انتخاباتی وعده داد که به عنوان بخشی از برنامه‌ای که شامل حذف بانک مرکزی و دلاری کردن اقتصاد کشور می‌شود، هزینه‌های عمومی را به شدت کاهش دهد.

او بعداً برخی از لفاظی‌های خود را کاهش داد و برنامه‌های واقعی خود در مورد دلاری کردن اقتصاد آرژانتین را همچنان نامشخص باقی گذاشت.

آرژانتین از زمانی که دولت رئیس جمهوری سابق مائوریسیو ماکری در سال 2018 درخواست کمک مالی کرد، یک برنامه اعتباری 44 میلیارد دلاری را با صندوق بین‌المللی پول دنبال می‌کند.

دولت برکنار شده آلبرتو فرناندز دوباره درباره وام مذاکره کرد، اما رکودی که با همه‌گیری کووید-19 و خشکسالی شدید امسال به مشکلات اقتصادی آرژانتین به‌ویژه در بخش کشاورزی دامن زد، دستیابی به اهداف توافق شده با صندوق بین‌المللی پول را برای آرژانتین دشوار کرد.

«دلاری شدن» هدف میان‌مدت دولت آرژانتین

یکی از اعضای اصلی تیم رئیس جمهوری منتخب روز جمعه به بانکداران گفت که دولت خاویر مایلی بلافاصله پس از روی کار آمدن در 10 دسامبر کنترل ارز را لغو نخواهد کرد، در حالی که دلاری شدن را به عنوان یک هدف میان‌مدت برای آرژانتین حفظ می‌کند.

لوئیس کاپوتو، که رهبری تیم اقتصادی مایلی در دوران گذار را بر عهده دارد، به مدیران بانکی در بوئنوس آیرس گفت که تمرکز دولت جدید روی دستیابی به مازاد مالی در سال 2024 خواهد بود و مردم خواستند نامشان در مورد گفتگوهای خصوصی ذکر نشود.

مایلی که به دنبال تعطیلی بانک مرکزی و دلاری کردن اقتصاد برای مهار تورم است، اخیراً به سپرده‌گذاران توصیه کرد که از تبدیل دارایی‌های بانکی به پزو خودداری کنند، با این استدلال که پزو حتی به عنوان «فضولات» نیز عمل نمی‌کند.

این اقتصاددان و کارشناس تلویزیونی تنها 2 سال پیش وارد عرصه سیاست شد، اما در حال حاضر چشم‌انداز سیاسی کشور آمریکای جنوبی را متزلزل کرده است. حمایت افکار عمومی، او را به عنوان فردی برای شکست سیاست‌های حاکم غیرکاربردی سابق تبدیل کرده است.

جنجال‌های نمایشی و گاهاً توهین‌آمیز او علیه نخبگان سیاسی سنتی با همراهی رای‌دهندگان خشمگین به دلیل سال‌ها بی‌ثباتی و افول اقتصادی شعله‌ور شد. این واکنش‌ها از افزایش هزینه‌ها، سقوط ارز و فقر ناشی می‌شود و اکنون عموم مردم را تحت تأثیر خود قرار داده است.

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.