کد مطلب: ۸۹۱۴۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نگاهی به چالش سخت بزرگترین اقتصاد اروپا/ سلامت اقتصادی آلمان به چه عواملی بستگی دارد؟

نگاهی به چالش سخت بزرگترین اقتصاد اروپا/ سلامت اقتصادی آلمان به چه عواملی بستگی دارد؟

اقتصاد آلمان با چالشی سخت روبه‌رو است، زیرا داده‌های اقتصادی اخیر نشان می‌دهد که سلامت آن به چند عامل معلق وابسته شده است. این گزارش نگاهی به برخی از آنها دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به استناد داده‌های اخیر اقتصاد آلمان همچنان تحت فشار باقی می‌ماند، تولید ناخالص داخلی کاهش یافته و در همین حین تولید به شکل انقباضی خواهد بود. 

با این حال، داده‌های شاخص جهانی مدیران خرید (PMI) برای این کشور - که به طور خلاصه نشان می‌دهد که آیا شرایط بازار در حال گسترش، ثابت ماندن یا انقباض است- در نوامبر به 47.1 رسید. 

با این حال، از آنجایی که عدد PMI هم که نشانه‌ای از انقباض است، در آلمان برای پنجمین ماه متوالی زیر عدد 50 برآورد شده که به معنای رکودی قریب‌الوقوع است. 

چه چیزی به اقتصاد آلمان ضربه می‌زند؟

کاهش قابل توجه ساخت‌وسازهای مسکونی و سفارش‌های جدید، همراه با کاهش شدید قیمت، چالش‌های اصلی برای قدرت اقتصادی اروپا تلقی می‌شوند و تا سال 2024 با این بادهای مخالف مواجه خواهد شد.

در اینجا به برخی از مواردی که می‌توانیم برای سنجش سلامت اقتصاد آلمان در آینده دنبال کنیم، می‌پردازیم.

ساختمان‌های مسکونی

بر اساس داده‌های موسسه اقتصادی IFO، اول از همه، بخش ساخت‌وساز مسکونی در آلمان در ماه اکتبر روند افزایشی را در لغو پروژه‌ها نشان داد. در همین ارتباط، 22.2 درصد از شرکت‌ها پروژه‌ها را لغو کردند. این بزرگترین افزایش از سال 1991 است.

چرا این اتفاق می‌افتد؟ این امر به دلیل جو اقتصاد کلان جهانی با افزایش سطح بدهی کشورهای G7 است که استانداردهای وام‌دهی را سخت‌تر می‌کنند و بسیاری از بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه می‌دارند، که در مجموع محیط چندان مساعدی برای رشد نیست.

اگر این روند تشدید شود، مصرف‌کنندگان با فشار بیشتری بر درآمد خود در سال جدید مواجه خواهند شد.

سفارشات ساخت‌وساز جدید

 می‌توانیم ببینیم که سفارش‌های جدید برای ساخت‌وسازها کاهش یافته است و شرکت‌ها گزارش دادند که کاهش سفارش‌ها از 46.6 درصد در سپتامبر به 48.7 درصد در اکتبر افزایش یافته است.

در آلمان، بخش ساخت‌وساز 6 درصد به تولید ناخالص داخلی این کشور کمک می‌کند و یک‌پنجم کل تولید است.

ذکر این نکته ضروری است که پس از همه‌گیری کووید-19، زمانی که عرضه پول در اوج خود بوده و نرخ‌های بهره بسیار پایین بودند، میلیاردها یورو به این بخش تزریق شد که ارزش‌گذاری بیش از حد و افزایش 66 درصدی قیمت مسکن  به دنبال داشت. 

جالب توجه است که فعالیت/بازده ساخت‌و‌ساز بین سال‌های 2015 تا 2022، 16 درصد افزایش یافته است.

افزایش هزینه مواد اولیه

قیمت مواد اولیه 40 درصد گران‌تر از قبل از کووید-19 است و نرخ‌های بهره 10 بار توسط بانک مرکزی اروپا (ECB) افزایش یافته است که منجر به کاهش نه تنها قدرت خرید مصرف‌کنندگان شده، بلکه بر اعتماد آنها نیز تأثیر می‌گذارد.

غول خرده‌فروشی آلمانی Adler Group SA در حال حاضر زیر بار بدهی‌های عظیم می‌چرخد - و ساخت برج Elbtower در هامبورگ اخیراً به دلیل پرداخت نکردن هزینه کل به میزان 1.38 میلیارد دلاری متوقف شده است.

یکی دیگر از نشانه‌های آشکار برخی از ضعف‌های ساختاری در اقتصاد آلمان این است که حتی یک پروژه راه‌آهن جدید در سال 2023 چراغ سبز نگرفت.

بحران بودجه و نوآوری در تأمین مالی

علاوه بر این، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در 23 نوامبر هشدار داد که بحران بودجه آلمان، که میلیاردها یورو از هزینه‌های برنامه‌ریزی شده را زیر سوال برده است، می‌تواند اقتصاد اروپا را در چند سال آینده مختل کند.

اگر می‌پرسید آینده چه خواهد بود، گزارش اخیر شورای کارشناسان اقتصادی آلمان می‌تواند به این پرسش پاسخ دهد. بر اساس این گزارش، این کشور در سال 2024 فقط اندکی بهبود می‌یابد زیرا تولید ناخالص داخلی آن در سال 2023 به میزان 0.4 درصد کاهش یافته است.

با این حال، یک تغییر ناگهانی در سیاست‌های بانک مرکزی و یا احساسات اقتصادی جهانی می‌تواند جریان را تغییر دهد. تا آن زمان، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران باید از اصل خوش‌بینی محتاطانه پیروی کنند.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.