کد مطلب: ۸۹۱۴۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

درآمد بانک‌های سعودی به ۴.۸ میلیارد دلار رسید/ محرک اصلی درآمدزایی چیست؟

درآمد بانک‌های سعودی به 4.8 میلیارد دلار رسید/ محرک اصلی درآمدزایی چیست؟

شرکت خدمات حرفه‌ای جهانی Alvarez & Marsal در آخرین گزارش خود تاکید کرد که درآمد بانک‌های سعودی 3.7 درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بخش بانکی عربستان سعودی شاهد افزایش 3.74 درصدی درآمد خالص کل در سه ماهه سوم سال 2023 بوده و به 18.03 میلیارد ریال سعودی (4.8 میلیارد دلار) از 17.38 ریال سعودی در سه ماهه قبل رسیده است.

به نقل از خبرگزاری عرب‌نیوز، شرکت خدمات حرفه‌ای جهانی Alvarez & Marsal در آخرین گزارش خود تاکید کرد که درآمد عملیاتی بانک‌های سعودی در سه ماهه دوم به میزان 2.9 درصد افزایش یافته که عمدتاً ناشی از رشد 3.8 درصدی درآمد خالص بهره بوده است.

افزایش سپرده عربستانی‌ها 

اسد احمد، مدیرعامل و رئیس خدمات مالی خاورمیانه در آلوارز و مارسال، گفت: «به‌رغم افزایش آهسته‌تر سپرده‌ها، درآمد عملیاتی مسیر مثبتی را دید که عمدتاً ناشی از رشد درآمد خالص بهره بود.»

«در حالی‌که چالش‌هایی در بدتر شدن نسبت هزینه به درآمد منعکس شده، بهبود گسترده‌تر در نسبت‌های سودآوری نشان‌دهنده ادامه عملکرد مثبت است.»

با این حال، کاهش جزئی در درآمد غیراصلی، به میزان 0.5 درصد، تا حدی این سودها را جبران کرد. کاهش 17.9 درصدی هزینه‌های کاهش ارزش در سه ماهه نیز نقش کلیدی در تقویت رشد سود خالص ایفا کرد.

بهبود قابل توجهی در نسبت وام به سپرده مشاهده شد که با 2.3 درصد افزایش به 98.4 درصد رسید که بالاترین میزان در چهار سال اخیر است.

احمد اسد گفت: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که در سه ماهه چهارم سال 2023 رشد متوسطی داشته باشیم، زیرا بانک‌ها به طور فزاینده‌ای به استقراض میان‌مدت روی می‌آورند تا محدودیت‌های نقدینگی ناشی از نسبت وام به سپرده بالا را برطرف کنند و این احتمالاً بر NIM (حاشیه بهره خالص) تأثیر می‌گذارد. »

این افزایش با رشد قوی در وام‌ها و تسهیلات، پیشی گرفتن از افزایش سپرده‌ها، تقویت شد.

بازده حقوق صاحبان سهام بانک‌های عربستان سعودی نیز در سه ماهه 70 واحد پایه بهبود یافت و به 16.4 درصد رسید، در حالی که بازده دارایی‌ها در 2 درصد ثابت ماند.

سیر رشد متوسطی در تجهیز وام‌دهی و سپرده‌ها مشاهده شد و وام‌ها و تسهیلات با افزایش 2.9 درصدی نسبت به سه ماهه سوم، از رشد سپرده‌ها که 0.5 درصد بود، پیشی گرفت.

تسهیلات؛ محرک اصلی درآمدزایی

روندهای کلیدی برای سه ماهه سوم سال 2023 نشان داد که وام‌های شرکتی و عمده‌فروشی به عنوان محرک اصلی افزایش 2.9 درصدی وام‌ها و تسهیلات است.

مجموع درآمد عملیاتی نیز با کاهش چشمگیر 2.9 درصدی در سه ماهه نسبت به فصل مشابه، با افزایش قابل توجه در مجموع سود خالص بهره به 26.3 میلیارد ریال سعودی مواجه شد.

نسبت هزینه به درآمد به دلیل افزایش هزینه‌های عملیاتی وخیم شدن جزئی را تجربه کرد و هزینه ریسک بهبود یافت که منعکس‌کننده افزایش کیفیت دارایی در سراسر بخش است.

این گزارش با استفاده از داده‌های 16 معیار مختلف، حوزه‌های عملکردی کلیدی بانک‌ها از جمله اندازه، نقدینگی، درآمد، کارایی، ریسک، سودآوری و سرمایه را ارزیابی می‌کند.

تجزیه و تحلیل این گزارش شامل 10 بانک برتر فهرست شده در عربستان سعودی از جمله بانک ملی عربستان سعودی، بانک الرجحی، بانک ریاض، بانک سعودی بریتانیایی، بانک سعودی فرانسوی، بانک ملی عرب، بانک آلینما، بانک آلبیلاد، بانک سرمایه گذاری عربستان و بانک الجزیره است.

 

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.