کد مطلب: ۸۹۱۶۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ریاض از رم و بوسان پیشی گرفت/ برنامه عربستان برای اکسپو ۲۰۳۰ چیست؟

ریاض از رم و بوسان پیشی گرفت/ برنامه عربستان برای اکسپو 2030 چیست؟

عربستان سعودی توانست با اکثریت آرا میزبانی EXPO در سال 2030 را به دست آورد. این کشور امیدوار است که با برگزاری چنین رویدادی، 40 میلیون بازدیدکننده را به پایتخت خود بیاورد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ریاض، پایتخت عربستان سعودی، روز سه‌شنبه به‌عنوان میزبان نمایشگاه جهانی 2030 انتخاب شد. این کشور در مناقصه‌ای که بر شکل‌دهی آینده‌ای مرفه و پایدار متمرکز بود و برای رویدادی که انتظار می‌رود میلیون‌ها بازدیدکننده را جذب کند، از رم پایتخت ایتالیاو شهر بندری بوسان کره جنوبی پیشی گرفت.

اعضای دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی مستقر در پاریس، ریاض را با اکثریت 119 رأی از مجموع 165 رأی در جریان نشستی پشت درهای بسته در حومه ایسی ‌له مولینو انتخاب کردند. بوسان 29 رای و رم 17 رای به دست آوردند. نتیجه با تشویق هیأت سعودی مورد استقبال قرار گرفت.

کره جنوبی؛ بازنده اصلی

کره جنوبی، 5.7 میلیارد دلار بودجه دولتی به کمپین خود برای جذب نمایشگاه در شهر بندری جنوبی بوسان اختصاص داد. این رقم کمتر از بودجه 10.9 میلیارد دلاری ایتالیا و بودجه 7.8 میلیارد دلاری عربستان سعودی بود.

این هدف در ماه‌های اخیر در دستور کار سئول قرار داشت. در حالی که تبلیغات در سراسر شهرهای کره جنوبی منتشر می‌شدند و رویدادهای عمومی از همه رشته‌ها پیام‌هایی را به نمایش می‌گذاشتند که این مناقصه را ترویج کنند، سیاستمداران در حمایت از آن صحبت می‌کردند. 

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط ستاد نمایشگاه 2030 کره جنوبی، در صورت برنده شدن بوسان در مسابقه میزبانی رویداد، این کشور می‌توانست بیش از 60 تریلیون وون (45 میلیارد دلار) در طول دوره زمانی نمایشگاه کسب کند.

بوسان دومین شهر بزرگ کره جنوبی پس از سئول، پایتخت این کشور است. روند اقتصاد این شهر 3.31 میلیون نفری در سال‌های اخیر کاهشی بوده و سیاست‌گذاران را مجبور به جستجوی موتورهای رشد جدید در کنار صنایع اصلی مانند تولید و گردشگری کرده است.

پیشنهاد اکسپو از حمایت عمومی قوی برخوردار شد، به طوری که 82 درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی گالوپ کره که در ژوئن منتشر شد، گفتند که طرفدار تلاش برای برنده شدن در این رویداد هستند.

برنامه عربستان برای EXPO 2030

شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی، این پیروزی را به هموطنان خودش تبریک گفت. او گفت: «ما متعهد هستیم که انتظارات را برآورده کنیم و یک نمایشگاه فوق‌العاده ارائه دهیم.»

برنامه‌های عربستان شامل یک شبکه حمل‌ونقل عمومی بزرگ و فضایی آینده‌نگرانه با پارک‌های عمومی، امکانات بازی‌های الکترونیکی، مراحل اجرا در مقیاس بزرگ و مکان‌های ورزشی است. این پروژه شامل تمرکز بر «شتاب دادن به نوآوری‌ها» برای حفظ اکوسیستم‌های طبیعی خواهد بود.

شاهزاده فیصل افزود: «میراث EXPO ریاض 2030 فراتر از ساختمان‌ها خواهد رفت. ما در  یک سفر هستیم، سفری که دنیا را به هم نزدیک می‌کند...  بنابراین این میراث خواهد بود و با هم برای آینده‌ای درخشان‌تر و مرفه‌تر کار می‌کنیم.»

عربستان سعودی امیدوار است که با این نمایشگاه، 40 میلیون بازدیدکننده را به پایتخت خود بیاورد.

در جریان رقابت برای کسب میزبانی EXPO، هر شهر تلاش‌های کمپین خود را افزایش داد و دیدگاه‌های منحصربه‌فرد و وعده‌های جاه‌طلبانه‌ای را برای تضمین حقوق این رویداد معتبر جهانی، به نمایش گذاشت.

اقتصاد جهان

در این میان، عربستان سعودی کمپین بازاریابی قابل توجهی را با برگزاری نمایشگاه «ریاض 2030» در نزدیکی برج ایفل و تبلیغات گسترده در سراسر پاریس به راه انداخت. پیشنهاد عربستان که به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور و تقویت جایگاه بین‌المللی آن بود، به ویژه از حمایت رسمی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برخوردار شد. 

نمایشگاه جهانی بعدی برای سال 2025 در اوزاکا برنامه‌ریزی شده است، جایی که هزینه‌های این رویداد نارضایتی مردم محلی را رقم زده؛ در عین حال کمبود نیروی کار و تاخیر در ساخت و ساز باعث ایجاد دردسر برای برگزار کنندگان شده است.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.