کد مطلب: ۸۹۲۳۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کابوس اقتصادی در انتظار آرژانتین/ مایلی چه چالش‌هایی را به ارث می‌برد؟

 کابوس اقتصادی در انتظار آرژانتین/ مایلی چه چالش‌هایی را به ارث می‌برد؟

با روی کار آمدن دولت مایلی، چه چالش‌های اقتصادی پیش روی آرژانتین قرار دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، آرژانتین صادرکننده بزرگ مواد غذایی است و قبلا یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان در حال توسعه بود، اما دهه‌ها سوء‌مدیریت اقتصاد آن را ویران کرده و شبکه‌ای از کنترل‌های مصنوعی قیمت‌ها و نرخ ارز به وجود آورده که انحرافات عظیمی را شکل داده است. 

مایلی یک اقتصاددان آزادی‌خواه، با وعده‌هایی مبنی بر تعطیلی بانک مرکزی و جایگزینی پزو با دلار آمریکا، کمپین تبلیغاتی خود را آغاز کرد. اما او از زمان پیروزی در انتخابات، تغییر چشمگیری به سمت میانه‌روی ایجاد کرده است.

اما حالا چالش‌های اصلی اقتصادی که او به ارث خواهد برد، چه خواهد بود؟

خرج‌های بیش از حد دولت

ریشه مشکلات آرژانتین، هزینه بیش از حد مزمن دولت است. وسعت ایالت در دو دهه گذشته تقریباً 2 برابر شده و دولت حقوق و دستمزد بخش دولتی را گسترش داده است، یارانه‌های سنگین سوخت و برق را اعطا کرده و برنامه‌های رفاهی را تقویت کرده است.

بر اساس گزارش اتاق فکر IERAL، اشتغال بخش دولتی بین سال‌های 2011 تا 2022، 34 درصد افزایش یافته، در حالی که مشاغل بخش خصوصی در مدت مشابه تنها سه درصد افزایش یافته است. این منجر به کسری بودجه مستمر بیش از چهار درصد از تولید ناخالص داخلی، به‌رغم سطوح مالیاتی که بسیار بالاتر از میانگین آمریکای لاتین است، شده است.

اقتصاد جهان

سقوط پزو

با قطع استقراض این کشور در بازارهای سرمایه بین‌المللی از نهمین نزول دولتی خود در سال 2020، دولت پرونیست فعلی برای کمک به تامین کسری بودجه به چاپ پول متوسل شده است. عرضه پول منفجر شده و ارزش پزو سقوط کرده است.

کنترل شدید ارز خارجی باعث شکوفایی بازار سیاه دلار شده و صادرکنندگان را تشویق به احتکار کالا کرده است. به گفته اکثر اقتصاددانان، ذخایر خالص بین‌المللی آرژانتین اکنون منفی است.

اقتصاد جهان

تورم سرکش آرژانتین

سقوط ارزش پزو به تورم دامن زده که در حال حاضر یکی از بالاترین‌ها در جهان است. جی پی مورگان انتظار دارد تورم سالانه آرژانتین تا پایان سال جاری به 210 درصد برسد و هشدار می‌دهد که احتمالاً در نیمه اول سال آینده بیشتر افزایش خواهد یافت - که می‌تواند آن را در سطح سودان و زیمبابوه قرار دهد. نرخ بهره مرجع بانک مرکزی برای جبران تورم افسارگسیخته به سپرده‌گذاران به 133 درصد رسیده است.

اقتصاد جهان

افزایش بدهی

بانک مرکزی آرژانتین برای جذب مازاد پزو در بازارهای داخلی، اسکناس‌ در بازارهای پول محلی منتشر می‌کند. این بدهی‌ها بیش از 20 تریلیون پزو - تقریباً سه برابر پایه پولی - هستند و سود زیادی را به بانک‌هایی که آنها را نگه می‌دارند، ایجاد می‌کنند.

اقتصاد جهان

پس از بحران بازار در سال 2018، دولت راست میانه قبلی آرژانتین به صندوق بین‌المللی پول متوسل شد تا کمک مالی بی‌سابقه‌ای را دریافت کند.

آرژانتین همچنان 43 میلیارد دلار به صندوق بدهکار است که آن را به بزرگترین بدهکار به سازمان مستقر در واشنگتن تبدیل می‌کند. آرژانتین در سال 2020 نیز 65 میلیارد دلار بدهی به طلبکاران بخش خصوصی را بازسازی کرد. صندوق بین‌المللی پول برآورد می‌کند که کل بدهی ارز خارجی آرژانتین 263 میلیارد دلار است.

عادات پولی فرهنگی

آرژانتینی‌ها مقادیر زیادی دلار به صورت نقدی در داخل کشور نگهداری می‌کنند، زیرا ارز ایالات متحده به طور گسترده برای پس‌انداز و معاملات بزرگ مانند خرید ملک استفاده می‌شود.

میگل پسچه، رئیس بانک مرکزی در سال 2021 تخمین زد که آرژانتینی ها 200 میلیارد دلار پول نقد در داخل کشور دارند که به گفته او 10 درصد کل دلارهای آمریکا در گردش جهان است. پیش‌نویس لایحه‌ای در سنای آرژانتین در سال گذشته تخمین زد که شهروندان این کشور 418 میلیارد دلار دیگر در دارایی‌های عمدتاً اعلام نشده در خارج از کشور دارند.

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.