کد مطلب: ۸۹۲۳۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایتالیا از کمربند-جاده چین خارج می‌شود/ چینی‌ها در تنگنا قرار می‌گیرند؟

ایتالیا از کمربند-جاده چین خارج می‌شود/ چینی‌ها در تنگنا قرار می‌گیرند؟

دولت ایتالیا تایید کرده است که از طرح شاخص کمربند و جاده چین (BRI) خارج خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت نخست وزیر جورجیا ملونی به پکن اطلاع داد که شرکت در BRI را پیش از موعد مقرر در پایان سال متوقف خواهد کرد.

ایتالیا تنها کشور بزرگ غربی بود که در سال 2019 به BRI، یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های تجاری و زیرساختی چین، پیوست.

این اقدام در آن زمان به شدت مورد انتقاد آمریکا و دیگران قرار گرفت.

BRI که توسط رئیس جمهوری چین شی جین پینگ در سال 2013 راه‌اندازی شد، قصد دارد حدود یک تریلیون دلار (794 میلیارد پوند؛ 925 میلیارد یورو) در سراسر آسیا و اروپا سرمایه‌گذاری کند. پروژه‌هایی از جمله راه‌آهن‌ها و بنادر جدید و ارتقا یافته با هدف اتصال چین به اروپا و سایر بخش‌های آسیا انجام می‌شود.

تصمیم خروج ایتالیا تحت تاثیر غرب

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تصمیم ایتالیا برای خروج از این طرح، از رم انتقاد نکرد، اما گفت: «چین قاطعانه با لکه‌دار کردن همکاری‌های کمربند و جاده مخالف است.»

رئیس‌جمهوری شی روز پنج‌شنبه در جریان سفر رهبران اتحادیه اروپا به پکن به روابط گسترده‌تر چین با اروپا پرداخت. رهبر چین گفت که چین و اتحادیه اروپا باید شریک باشند و «هر نوع مداخله را از بین ببرند».

رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، گفت که در حالی که چین مهم‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپاست، «تفاوت‌های واضحی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی کنیم.»

BRI چین از همان ابتدا توسط ایالات متحده به عنوان نمونه‌ای از «دیپلماسی تله بدهی» مورد انتقاد قرار گرفت. واشنگتن می‌گوید که برنامه‌های چین شامل پروژه‌های بزرگ ناپایدار است که کشورها قادر به تامین مالی آن‌ها نیستند و به پکن برای اهداف خود اهرمی می‌دهد.

ایتالیا بزرگترین عضو از 18 عضو اتحادیه اروپا بود که به‌ویژه در شرق و جنوب این قاره که به BRI پیوست.

عضویت این کشور در BRI قرار بود در مارس سال آینده به طور خودکار تمدید شود، مگر اینکه ایتالیا تا پایان سال جاری به چین اطلاع دهد که در حال خروج است.

خانم ملونی قبلاً تصمیم یک دولت سابق برای پیوستن به آن را «اشتباهی جدی» خوانده و گفته بود که قصد عقب‌نشینی دارد. اما دولت او تاکید کرد که به‌رغم این اقدام به دنبال حفظ روابط خوب با چین است.

image (3)

تنها بخشی از سرمایه‌گذاری بالغ بر 20 میلیارد یورویی که آقای شی در سال 2019 در ایتالیا وعده داده بود محقق شده است.

صادرات ایتالیا به چین در سال گذشته به ارزش 16.4 میلیارد یورو در مقایسه با 13 میلیارد یورو در سال 2019 بود. در مقابل، صادرات چین به ایتالیا از 31.7 میلیارد یورو در مدت مشابه به 57.5 میلیارد یورو افزایش یافت.

با وجود اینکه 2 اقتصاد بزرگ منطقه یورو عضو BRI نیستند، چین با اعضای اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان، تجارت بسیار بیشتری دارد.

از زمان روی کار آمدن خانم ملونی در سال گذشته، تلاش کرده است تا سیاست خارجی طرفدار غرب و ناتو را نسبت به پیشینیان خود رهبری کند.

کریدور چین عامل استقراض کشورهای عضو

چین با تبدیل شدن به اولین وام‌دهنده برای بسیاری از کشورهای کم‌درآمد یا متوسط از طریق BRI، اکنون بزرگترین طلبکار بین‌المللی جهان است.

مقیاس واقعی بدهی - که تصور می‌شود حداقل صدها میلیارد دلار باشد - ناشناخته است. بسیاری از وام‌هایی که هم از سوی وام‌دهندگان دولتی و هم خصوصی اعطا می‌شوند، همچنان پنهان هستند.

اکنون، از سریلانکا و مالدیو گرفته تا لائوس و کنیا، کشورها با بدهی BRI دست و پنجه نرم می‌کنند. این امر دولت چین را در تنگنا قرار می‌دهد.

این اقدام خانم ملونی پیش از نشست سران بین اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و آقای شی در روز پنج‌شنبه انجام شد. انتظار می‌رود در این نشست، خانم فون در لاین به رئیس‌جمهوری چین هشدار دهد که عرضه کالاهای ارزان‌قیمت از جمله پنل‌های خورشیدی و خودروهای الکتریکی به اتحادیه اروپا را محدود کند.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.