کد مطلب: ۸۹۲۴۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از نرخ بهره ۴ اقتصاد بزرگ/ عملکرد بانک‌های مرکزی چگونه خواهد بود؟

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از نرخ بهره 4 اقتصاد بزرگ/ عملکرد بانک‌های مرکزی چگونه خواهد بود؟

صندوق بین‌المللی پول در گزارش ماه اکتبر خود به پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشورهای جهان و تحولات نرخ بهره در بانک‌های مرکزی پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به تاثیر تورم بر بازارها و نرخ‌های بهره بین‌المللی برای بیش از یک سال، انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی مختلف در آینده چگونه عمل کنند؟

اگرچه چشم‌انداز تورم نامشخص است، صندوق بین‌المللی پول (IMF) انتظار دارد اکثر اقتصادهای پیشرفته کاهش تدریجی نرخ بهره را تا اواسط سال 2024 آغاز کنند.

این نمودارها با استفاده از داده‌های پیش‌بینی چشم‌انداز اقتصاد جهانی تا اکتبر 2023، نرخ‌های سیاست بانک مرکزی پیش‌بینی‌شده صندوق بین‌المللی پول را برای چهار اقتصاد بزرگ تا سال 2028 نشان می‌دهد.

IMF-Rate-Forecasts_Main-e1700073248854

پیش‌بینی نرخ بهره برای 4 اقتصاد بزرگ 

از سال 2022، نرخ بهره در اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن و ایالات متحده حداقل 4 درصد افزایش یافته است.

در سال 2023، نرخ‌ها با سرعت کمتری به رشد خود ادامه دادند و انتظار می‌رود در آغاز سال 2024 به اوج خود برسند. برای مثال، انتظار می‌رود فدرال رزرو ایالات متحده قبل از شروع اجرای کاهش نرخ در سه ماهه سوم 2024، نرخ بهره را در حدود 5.4 درصد ببیند.

نرخ بهره

از سوی دیگر، ژاپن از سال 2016 نرخ بهره را 0 درصد یا کمی پایین‌تر نگه داشته است.

به‌رغم کاهش ارزش ین ژاپن و افزایش تورم (و قیمت‌ها) در این کشور، اقتصاد ژاپن به طور کلی در چند دهه گذشته با تقاضای ضعیف مصرف‌کننده دست و پنجه نرم کرده است. این نگرانی وجود دارد که افزایش نرخ بهره در درازمدت بهبود اقتصادی را سخت‌تر کند.

از آنجایی که سایر بانک‌های مرکزی قصد دارند کاهش نرخ بهره را آغاز کنند، ژاپن نیز آماده انجام حرکاتی در جهت مخالف مسیر خود است. در سال 2025، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که این کشور اولین نرخ بهره مثبت خود را در 9 سال گذشته ببیند.

یادآوری این نکته مهم است که کاهش نرخ بهره در آینده تا حد زیادی به کاهش نرخ تورم در کشورها بستگی دارد. تحولات بزرگی مانند جنگ اسرائیل و حماس نیز می‌تواند بازارهای جهانی را مختل و بانک‌های مرکزی را مجبور به تغییر مسیر کند.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.