کد مطلب: ۸۹۲۵۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پنج ارز برتر در تبادلات جهانی/ دلار در اوج باقی ماند

پنج ارز برتر در تبادلات جهانی/ دلار در اوج باقی ماند

فارکس بزرگترین و نقدشونده‌ترین بازار است که روزانه تریلیون‌ها دلار بین میلیون‌ها معامله‌‌گر در سراسر جهان در آن معامله می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از اولین گام‌ها در شناخت بازار – که به عنوان تجارت ارز نیز شناخته می‌شود – آشنایی با برخی از ارزهای رایج‌تر است. در اینجا نگاهی به پنج ارز اصلی و همچنین ویژگی‌های اساسی هر یک می‌اندازیم.

دلار آمریکا

دلار که گاهی اوقات دلار آمریکا نامیده می‌شود، در درجه اول در دنیای معاملات فارکس قرار دارد، زیرا به راحتی بیشترین معامله را در این سیاره انجام می‌دهد.

دلار آمریکا اغلب به عنوان واسطه در معاملات ارز مثلثی عمل می‌کند. به این دلیل که دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی غیررسمی عمل می‌کند که تقریباً توسط هر بانک مرکزی و نهاد سرمایه‌گذاری در جهان نگهداری می‌شود.

علاوه بر این، به دلیل پذیرش جهانی دلار آمریکا، برخی از کشورها از آن به عنوان ارز رسمی به جای ارز محلی استفاده می‌کنند که به عنوان دلاری شدن شناخته می‌شود.

دلار آمریکا همچنین ممکن است به طور گسترده در کشورهای دیگر پذیرفته شود و به عنوان یک روش غیررسمی جایگزین پرداخت عمل می‌کند، در حالی که این کشورها ارز رسمی محلی خود را حفظ می‌کنند.

یورو

یورو پس از دلار آمریکا به دومین ارز پرمعامله تبدیل شده است.

واحد پول رسمی اکثر کشورهای منطقه یورو، در اول ژانویه 1999 به بازارهای جهانی معرفی شد و سه سال بعد اسکناس و سکه به گردش درآمد.

با توجه به اینکه یورو یک ارز پرکاربرد و قابل اعتماد است، در بازار فارکس رایج است و به هر جفت ارزی که با آن معامله می‌شود، نقدینگی می‌افزاید. یورو معمولاً توسط سفته‌بازان به عنوان ابزاری برای سلامت عمومی تجارت منطقه یورو و کشورهای عضو آن معامله می‌شود.

رویدادهای سیاسی در منطقه یورو همچنین می‌تواند منجر به حجم معاملات بزرگ با یورو شود، به‌ویژه در رابطه با کشورهایی که شاهد کاهش شدید نرخ بهره محلی خود بودند، به‌ویژه ایتالیا، یونان، اسپانیا و پرتغال.

ین ژاپن

ین ژاپن به راحتی بیشترین معامله را در بین ارزهای آسیایی دارد و از نظر بسیاری به عنوان نماینده‌ای برای قدرت اساسی اقتصاد تولیدی و صادرات‌محور ژاپن در نظر گرفته می‌شود.

همانطور که اقتصاد ژاپن پیش می‌رود، نرخ ین نیز افزایش می‌یابد (از برخی جهات) معامله‌گران فارکس همچنین با در نظر گرفتن اقتصادهایی مانند کره جنوبی، سنگاپور و تایلند، ین را برای ارزیابی سلامت کلی منطقه اقیانوس آرام نیز تماشا می‌کنند، زیرا این ارزها در بازارهای جهانی ارز بسیار کمتر معامله می‌شوند.

با توجه به اینکه تجارت حمل و نقل بخش بزرگی از حضور ین در صحنه بین‌المللی است، استقراض مداوم ارز ژاپن، افزایش ارزش را به یک کار دشوار تبدیل کرده است.

اگرچه ین همچنان با همان مبانی اساسی مانند هر ارز دیگر معامله می‌شود، اما رابطه آن با نرخ‌های بهره بین‌المللی، به‌ویژه با ارزهای پرمعامله مانند دلار آمریکا و یورو، تعیین‌کننده بزرگی در ارزش ین است.

پوند انگلیس

پوند بریتانیا که به پوند استرلینگ نیز معروف است، چهارمین ارز پرمعامله در بازار فارکس است.

اگرچه بریتانیا عضو رسمی اتحادیه اروپا بود، اما این کشور هرگز یورو را به‌عنوان واحد پول رسمی خود به دلایل مختلف از جمله افتخار تاریخی به پوند و حفظ کنترل نرخ‌های بهره داخلی انتخاب نکرد.

معامله‌گران فارکس اغلب ارزش پوند انگلیس را بر اساس قدرت کلی اقتصاد بریتانیا و ثبات سیاسی دولت آن تخمین می‌زنند. پوند به دلیل ارزش بالای آن نسبت به همتایان خود، یک معیار ارزی مهم برای بسیاری از کشورهاست.

پوند انگلیس همچنین به دلیل ارزش نسبی بالای تاریخی خود در مقایسه با سایر ارزهای جهانی به عنوان یک ارز ذخیره بزرگ عمل می‌کند.

دلار استرالیا

دلار استرالیا که به نام Aussie نیز شناخته می‌شود، یکی از ارزهای اصلی منطقه آسیا و اقیانوسیه است. Aussie به عنوان یکی از ارزهای اصلی کالا در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که ارزش آن می‌تواند تحت تأثیر تغییرات قیمت در صادرات عمده استرالیا قرار گیرد.

جفت معاملاتی AUD-USD (دلار آمریکا با دلار استرالیا) اکنون 6.37 درصد از حجم فارکس جهانی را به خود اختصاص داده که از جفت‌های دلاری برای فرانک سوئیس و دلار کانادا پیشی گرفته است.

 

 

 

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.