کد مطلب: ۸۹۳۱۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تورم منطقه یورو در سالی که گذشت/ بانک مرکزی اروپا برای افزایش تورم هشدار داد

تورم منطقه یورو در سالی که گذشت/ بانک مرکزی اروپا برای افزایش تورم هشدار داد

با کاهش قیمت انرژی، تورم منطقه یورو مطابق با برآوردهای بازار در ماه نوامبر کاهش یافت. آخرین داده‌های اقتصادی، چه آینده‌ای برای اقتصاد منطقه یورو پیش‌بینی می‌کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، تورم سالانه منطقه یورو در ماه نوامبر در روز سه‌شنبه منتشر شد و به 2.4 درصد رسید. این رقم با انتظارات تحلیلگران مطابقت داشت و نسبت به اکتبر 2.9 درصد بسیار پایین‌تر بود، در حالی که پایین‌ترین رقم در 16 ماه گذشته بود.

این وضعیت عمدتا به دلیل کاهش قیمت انرژی بود که 11.5 درصد نسبت به اکتبر 11.2 کاهش داشت. قیمت مواد غذایی و تنباکو در نوامبر 6.9 درصد افزایش یافت که نسبت به 7.4 درصد در ماه گذشته کاهش داشت. قیمت خدمات نیز با کندی 4 درصدی نسبت به 4.6 درصد در ماه قبل کاهش یافت. کالاهای صنعتی غیر انرژی نیز 2.9 درصد از 3.5 درصد در اکتبر افزایش یافتند.

برآورد نهایی برای تورم اصلی سالانه که قیمت مواد غذایی، انرژی و تنباکو را در نظر نمی‌گیرد، 3.6 درصد است. این کمترین میزان از آوریل 2022 بود.

بلژیک با 0.8- کمترین نرخ تورم سالانه را تجربه کرد و پس از آن دانمارک با 0.3 درصد و ایتالیا با 0.6 درصد قرار گرفتند. از سوی دیگر جمهوری چک با 8 درصد و مجارستان با 7.7 درصد و رومانی و اسلواکی هر دو با 6.9 درصد بالاترین تورم را تجربه کردند.

 تورم سال به سال در 21 کشور عضو اتحادیه اروپا کاهش یافت، در حالی‌که در سه کشور افزایش داشت و در سه کشور دیگر ثابت ماند.

خطرات صعودی بالقوه برای تورم در سال 2024

با این حال، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، نسبت به خوشحالی سرمایه‌گذاران خیلی زود هشدار داد که تورم ممکن است دوباره در دسامبر افزایش یابد. این احتمالاً به دلیل هوای سردتر و در نتیجه افزایش تقاضا و قیمت انرژی است.

این می‌تواند به این معنی باشد که اگر قیمت انرژی یک بار دیگر افزایش یابد، تورم در سال آینده کمتر از حد انتظار کاهش می‌یابد. در نتیجه، کاهش نرخ بهره که سرمایه‌گذاران مشتاقانه منتظر آن بودند، ممکن است کمی بیشتر به تعویق بیفتد.

تعدادی از اقدامات سقف قیمت انرژی که توسط بانک مرکزی اروپا اجرا شده نیز قرار است در سال 2024 برداشته شود و به این حرکت صعودی قیمت‌ها کمک کند.

بانک مرکزی اروپا: نرخ بهره ثابت می‌ماند

بانک مرکزی اروپا در آخرین نشست سیاست پولی خود در سال 2023 در 14 دسامبر، تصمیم گرفت همانطور که انتظار می‌رفت نرخ بهره را در 4.5 درصد ثابت نگه دارد. با این حال، اکثر روسای بانک مرکزی تاکید کردند که به نظر نمی‌رسد افزایش بیشتر نرخ بهره برای کنترل تورم ضروری باشد.

با این حال، لاگارد اشاره کرد که هیئت مدیره «اصلاً در مورد کاهش نرخ‌ها بحث نکرد»، بنابراین در حال حاضر، به نظر می‌رسد که بانک مرکزی اروپا ممکن است مشتاق حفظ نرخ بهره در سطح فعلی باشد.

ECB همچنین تخمین می‌زند که نرخ تورم در سال 2023 حدود 5.4 درصد خواهد بود که یک گام پایین‌تر از پیش‌بینی سپتامبر 5.6 است. تورم در سال 2024 نیز به احتمال زیاد به 2.7 درصد خواهد رسید که از 3.2 درصدی که قبلاً انتظار می‌رفت کاهش یافته است.

با این حال، کاهش بهره‌وری، رشد قوی دستمزدها، حوادث آب و هوایی و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، همگی احتمالاً حداقل در کوتاه مدت بر تورم تأثیر خواهند گذاشت. بنابراین، هشدار قبلی لاگارد در مورد افزایش تورم در دسامبر 2023 و اوایل سال 2024 را نمی‌توان به طور کامل نادیده گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.