کد مطلب: ۸۹۴۵۳۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

۲۱۶۰۰۰ شغل جدید به بازار کار آمریکا اضافه شد/ آمریکایی‌ها به سمت درمان و هتل‌داری می‌روند

216000 شغل جدید به بازار کار آمریکا اضافه شد/ آمریکایی‌ها به سمت درمان و هتل‌داری می‌روند

وزارت کار دولت آمریکا روز جمعه گزارش داد که کارفرمایان در ماه دسامبر، 216000 شغل بر اساس تعدیل فصلی اضافه کردند. نرخ بیکاری در 3.7 درصد بدون تغییر ماند. به نظر می‌رسد فدرال رزرو نیز اکنون تمایل بیشتری به کاهش نرخ بهره دارد. از سوی دیگر، سایر بانک‌های مرکزی بزرگ مانند بانک مرکزی اروپا در مورد کاهش نرخ بهره مطمئن نیستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اقتصاد ایالات متحده بیشترین افزایش شغل را در بخش‌های دولتی، بهداشت و درمان و تفریحی و هتل‌داری داشته است. به گزارش یورونیوز، آمار حقوق و دستمزد غیرکشاورزی اعلام شده ایالات متحده برای دسامبر 2023، نشان می‌دهد که بازار کار ایالات متحده حدود 216,000 شغل جدید اضافه کرده است که بیش از 173,000 در ماه نوامبر و همچنین بالاتر از برآوردهای تحلیلگران 170,000 است.

5274523753

این امر عمدتاً توسط بخش دولتی رهبری می‌شد و شاهد افزایش 52000 شغل بود. همچنین به بخش مراقبت‌های بهداشتی 38000، بخش تفریحی و هتل‌داری 40000، ساخت و ساز 17000 و کمک‌های اجتماعی 21000 شغل اضافه شد.

از سوی دیگر، انبارداری و حمل و نقل با افت تقریبا 23000 شغلی مواجه شد. سایر صنایع بزرگ مانند معدن، تولید، تجارت، فعالیت‌های مالی، عمده‌فروشی، نفت و گاز و سایر صنایع نیز عمدتاً با تغییرات ناچیز ثابت ماندند.

57325

در سال 2023، تعداد کل مشاغل اضافه‌شده حدود 2.7 میلیون نفر بود که کمترین افزایش از زمان همه‌گیری کرونا در سال 2019 است. این به‌طور متوسط به حدود 225000 شغل جدید در ماه رسید و بخش دولتی 55000 شغل در ماه را به چشم دید. بخش تفریحی و هتل‌داری به‌طور متوسط ماهانه حدود 56000 بوده است که نسبت به میانگین ماهانه 88000 شغل در سال 2022 بسیار کاهش یافته است، در حالی که اشتغال در سراسر بخش هنوز به‌طور قابل توجهی برای صعود به سطوح قبل از کرونا تلاش می‌کند.

156468486

آیا نرخ بهره کاهش می‌یابد؟

اینکه بازار کار نسبتاً هنوز فشرده و انقباضی است، ممکن است شاخصی کلیدی برای تصمیم سیاست پولی آینده فدرال رزرو باشد. همان‌طور که در صورت‌جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) منتشر شد، به نظر می‌رسد این بخش نیز اکنون تمایل بیشتری به کاهش نرخ بهره دارد.

بانک مرکزی نگرانی‌های خود را در مورد تأثیر سیاست پولی «بیش از حد محدودکننده» بر اقتصاد ایالات متحده در درازمدت، پس از چندین ماه افزایش تهاجمی نرخ بهره برای تحت کنترل قرار دادن تورم فزاینده، برجسته کرده است. این نگرانی‌ها عمدتاً به کاهش رشد اقتصادی و نزدیک‌تر کردن اقتصاد ایالات متحده به آستانه رکود مربوط می‌شود.

این کاملاً تغییری نسبت به موضع قبلی بانک مرکزی است، زمانی که اصرار داشت که منتظر شواهد قانع‌کننده‌تر از کاهش تورم است و مدام هرگونه پیشنهاد در مورد کاهش نرخ بهره را رد می‌کرد.

با این حال، هنوز مشخص نشده است که دقیقاً چه زمانی و به چه میزان نرخ‌ها کاهش می‌یابد و بانک اشاره کرد که ممکن است کمی طول بکشد و حداقل در کوتاه‌مدت، از حفظ رویکرد فعلی خود راضی است. این رویکرد قرار است تا زمانی ادامه یابد که بانک به‌طور کامل از کاهش پایدار تورم اطمینان پیدا کند.

از سوی دیگر، سایر بانک‌های مرکزی بزرگ مانند بانک مرکزی اروپا (ECB) در مورد کاهش نرخ بهره مطمئن نیستند. با توجه به اینکه تورم فرانسه و آلمان همچنان در حال افزایش است، گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش نرخ بهره اروپا به‌زودی به‌طور فزاینده‌ای کاهش یافته است. بانک مرکزی اروپا همچنین به‌طور مداوم در مورد خطرات کاهش زودهنگام یا بیش از حد نرخ‌های بهره هشدار داده است، بدون اینکه دلیل محکمی مبنی بر کنترل تورم وجود داشته باشد.

بانک مرکزی انگلیس نیز موضعی مشابه بانک مرکزی اروپا اتخاذ کرده است و اندرو بیلی، رئیس این بانک در پایان سال 2023 گفت که هنوز برای فکر کردن به کاهش نرخ بهره زود است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.