کد مطلب: ۸۹۵۱۳۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

سازمان‌های بین‌المللی بودجه خود را از کجا می‌آورند؟/ معرفی ارکان بین‌المللی اقتصادی

سازمان‌های بین‌المللی بودجه خود را از کجا می‌آورند؟/ معرفی ارکان بین‌المللی اقتصادی

ارکان بین‌المللی اقتصادی، مراجع معتبر کسب اطلاعات و منابعی برای تامین مالی پروژه‌های مختلف مانند افزایش برابری و رفاه در سطح جهان هستند. «تجارت‌نیوز» در این گزارش به معرفی سه سازمان جهانی اقتصادی پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ارکان بین‌المللی اقتصادی، مراجع معتبر کسب دانش و منابعی برای تامین مالی پروژه‌های مختلف مانند افزایش برابری، رفاه و توسعه در سطح جهان هستند. در این گزارش به معرفی سه سازمان جهانی اقتصادی، اهداف، چشم‌اندازها و نحوه تامین بودجه‌شان می‌پردازیم.

بانک جهانی

گروه بانک جهانی یکی از بزرگ‌ترین منابع مالی و علمی در جهان برای کشورهای در حال توسعه است. پنج موسسه آن که شامل بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه (IBRD)، انجمن توسعه بین‌المللی (IDA)، شرکت مالی بین‌المللی (IFC)، آژانس ضمانت سرمایه‌گذاری چندجانبه (MIGA)، مرکز بین‌المللی حل و فصل اختلافات سرمایه‌گذاری (ICSID) هستند، به کاهش فقر، افزایش رفاه مشترک و ترویج توسعه پایدار می‌پردازند. مأموریت آن پایان دادن به فقر شدید و افزایش رفاه و چشم‌انداز آن ایجاد جهانی عاری از فقر در یک سیاره قابل زندگی است. این گروه با 189 کشور عضو، از بیش از 170 کشور کارکنان و در بیش از 130 مکان دفتر دارد.

گروه بانک جهانی در زمینه توسعه کار می‌کند. طیف وسیعی از محصولات مالی و کمک‌های فنی را ارائه می‌کند و به کشورها کمک می‌کند دانش و راه‌حل‌های نوآورانه را برای چالش‌هایی که با آن روبرو هستند به اشتراک بگذارند و به کار ببرند.

سازمان تجارت جهانی

سازمان تجارت جهانی (WTO) تنها سازمان بین‌المللی جهانی است که با قوانین تجارت بین کشورها سروکار دارد. هسته اصلی آن توافقنامه‌های سازمان است که توسط اکثر کشورهای تجاری جهان امضا شده و در مجلس‌ها و پارلمان‌های آن‌ها به تصویب رسیده است. هدف آن، این است که تجارت تا حد امکان روان، قابل پیش‌بینی و آزاد شود.

این سازمان نقش‌های زیادی دارد. سیستمی جهانی از قوانین تجاری را اداره می‌کند، انجمنی برای مذاکره در مورد توافقنامه‌های تجاری است، اختلافات تجاری بین اعضای خود را حل و فصل می‌کند و از نیازهای کشورهای در حال توسعه حمایت می‌کند.

تمام تصمیمات اصلی توسط دولت‌های عضو سازمان تجارت جهانی گرفته می‌شود؛ یا توسط وزیران (معمولاً حداقل هر دو سال یک‌بار) یا توسط سفرا و نمایندگان آن‌ها (به‌طور منظم در ژنو).

تعدادی اصول ساده، پایه و اساس سیستم تجاری چندجانبه را تشکیل می‌دهند. هدف اصلی WTO باز کردن راه تجارت برای همه است.

سازمان تجارت جهانی بیشتر بودجه سالانه خود را به کمک اعضای خود به دست می‌آورد که بر اساس فرمولی، سهم آن‌ها از تجارت بین‌المللی مشخص می‌شود. درآمدهای متفرقه نیز از هزینه‌های اجاره و فروش نشریات چاپی و الکترونیکی WTO به دست می‌آید.

صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول (IMF) برای دستیابی به رشد و شکوفایی پایدار تمامی 190 کشور عضو خود، با حمایت از سیاست‌های اقتصادی که ثبات مالی و همکاری پولی را ارتقا می‌دهند و برای افزایش بهره‌وری، ایجاد شغل و رفاه اقتصادی ضروری هستند، تلاش می‌کند. صندوق بین‌المللی پول توسط کشورهای عضو اداره می‌شود و به آن‌ها پاسخگو است. در رأس ساختار سازمانی، هیئت حکام، متشکل از یک رئیس و یک رئیس علی‌البدل از هر کشور عضو (معمولاً مقامات ارشد بانک مرکزی یا وزارت دارایی) قرار دارد. شورای حکام سالی یک بار در نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تشکیل جلسه می‌دهد. بیست و چهار نفر از فرمانداران در کمیته بین‌المللی پولی و مالی یا IMFC که به هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول مشاوره می‌دهد، خدمت می‌کنند.

صندوق بین‌المللی پول سه مأموریت حیاتی دارد: پیشبرد همکاری‌های پولی بین‌المللی، تشویق به گسترش تجارت و رشد اقتصادی و ممانعت از سیاست‌هایی که به رفاه آسیب می‌رسانند. برای انجام این مأموریت‌ها، کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول با یکدیگر و سایر نهادهای بین‌المللی همکاری می‌کنند.

وجوه صندوق بین‌المللی پول از سه منبع سهمیه‌های اعضا، ترتیبات اعتباری و قراردادهای استقراض دوجانبه تأمین می‌شود. سهمیه اعضا منبع اصلی تأمین مالی صندوق بین‌المللی پول هستند. سهمیه یک کشور عضو، نماینده اندازه و موقعیت آن در اقتصاد جهانی است. ترتیبات جدید برای استقراض (NAB) بین صندوق بین‌المللی پول و گروهی از اعضا و مؤسسات، پشتوانه اصلی برای سهمیه‌بندی است. در ژانویه 2020، هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول موافقت کرد که اندازه NAB را دو برابر کند و به 365 میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) یا 504 میلیارد دلار برساند.

کار روزانه صندوق بین‌المللی پول توسط هیئت اجرایی 24 عضوی آن نظارت می‌شود که نماینده کل اعضا هستند. مدیرعامل، رئیس کارکنان صندوق بین‌المللی پول و رئیس هیئت اجرایی است و چهار معاون مدیرعامل به او کمک می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.