کد مطلب: ۸۹۵۲۷۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نگاهی به داووس ۲۰۲۴/ حضور ۶۰ رئیس دولت در مجمع جهانی اقتصاد

نگاهی به داووس 2024/ حضور  60 رئیس دولت در مجمع جهانی اقتصاد

داووس 2024 «با هدف احیای عاملیت جمعی و تقویت اصول اساسی شفافیت، سازگاری و پاسخگویی در میان رهبران است». این نشست با حضور 60 رئیس دولت، در چهار حوزه کلیدی سازماندهی شده است و چندین سخنرانی در طول پنج روز تحت این موضوعات برگزار می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، از 15 تا 19 ژانویه، شهر دیدنی داووس سوئیس میزبان پنجاه و چهارمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) خواهد بود. این رویداد همچنین به‌عنوان داووس 2024 شناخته می‌شود. داووس نه تنها مرتفع‌ترین شهر اروپاست که به خاطر ورزش‌های زمستانی و محیط کوهستانی خود مشهور است، بلکه در تاریخ هم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز گفتگوی جهانی شناخته می‌شود که در آن نخبگان جهانی در سیاست و تجارت گرد هم می‌آیند.

به گزارش اکونومی‌میدل‌ایست، بیش از 50 سال است که مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در خط مقدم تقویت همکاری‌های بین‌المللی بین بخش‌های دولتی و خصوصی بوده است. دفتر مرکزی آن در ژنو سوئیس، نقشی مرکزی در شکل‌دهی برنامه‌های جهانی، منطقه‌ای و صنعتی ایفا می‌کند. داووس 2024 نقطه عطف مهمی برای این سازمان است، زیرا قرار است چهره‌های تأثیرگذار و بیش از 1400 کارشناس، تحت عنوان «بازسازی اعتماد» گرد هم آیند، اطلاعات نادرست، تعارضات و سوءتفاهم‌ها را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خطرات جهانی معرفی کنند و بر تقویت همکاری‌های عمومی و خصوصی برای رسیدگی به چالش‌ها، تاکید کنند. اِسون اسمیت، یکی از شرکای ارشد مک کینزی و نماینده نشست WEF امسال می‌گوید: «ژئوپلیتیک، سیاست به‌طور کلی و پیامدهای آن برای تجارت، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود»

داووس 2024 چیست؟

نشست سالانه WEF، رهبران جهانی را برای بحث در مورد وضعیت فعلی جهانی و تعیین اولویت‌ها برای سال آینده، گرد هم می‌آورد. با درگیری‌های ژئوپلیتیکی، اطلاعات نادرست و تشدید تهدیدات محیطی، نشست عمدتاً بر پتانسیل ارائه‌شده توسط فناوری‌های جدید و چگونگی تأثیر آن‌ها بر تصمیم‌گیری و همکاری جهانی متمرکز خواهد بود. امسال داووس بیش از 200 جلسه پخش زنده را در دسترس عموم قرار خواهد داد.

مؤسس و رئیس اجرایی WEF می‌گوید: «ما با دنیایی ازهم‌گسیخته و شکاف‌های اجتماعی فزاینده روبه‌رو هستیم که منجر به نااطمینانی و بدبینی می‌شوند. باید با حرکتی فراتر از مدیریت بحران، نگاه کردن به ریشه مشکلات کنونی و ساختن آینده‌ای امیدوارکننده‌تر، اعتماد به آینده خود را بازسازی کنیم.» 

مجمع جهانی اقتصاد چیست؟

به‌عنوان یک سازمان بین‌المللی غیرانتفاعی، هدف آن متحد کردن بخش‌های دولتی و خصوصی برای توسعه راه‌حل‌هایی برای چالش‌های جهانی است. اولین نشست WEF در داووس سوئیس برگزار شد که از آن زمان به مکان معمولی و نام مترادف رویداد سالانه تبدیل شده است.

شرکت‌کنندگان مهم

بر اساس گزارش WEF، نزدیک به 3000 نفر در داووس 2024 شرکت می‌کنند. بیش از 300 شخصیت عمومی، از جمله بیش از 60 رئیس دولت شرکت خواهند کرد که نماینده همه مناطق کلیدی جهانی هستند. همچنین در این رویداد رؤسای سازمان‌های بین‌المللی بزرگ مانند دبیر کل سازمان ملل، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول و رئیس گروه بانک جهانی حضور خواهند داشت.

بیش از 1600 رهبر تجاری، از جمله 800 مدیرعامل برتر و بیش از 150 پیشگام و مبتکر فناوری نیز به نشست خواهند آمد. این رویداد همچنین پذیرای بیش از 200 عضو از رهبران جوان و جامعه کارآفرینان اجتماعی است. همچنین حدود 200 کارشناس از دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های برجسته و نمایندگانی از سازمان‌های کارگری، غیردولتی و مذهبی نیز حضور خواهند داشت.

نشست داووس در طول سال‌ها

داووس در طول تاریخ پنج دهه خود در دستیابی به نقاط عطف جهانی نقش به‌سزایی داشته است. به‌عنوان مثال، در سال 1976، پل گفتگویی را بین جهان عرب و غرب ایجاد کرد. سال 1979 شاهد اولین مشارکت چین بودیم. همچنین در اواخر دهه 1980 بحث‌های محوری برگزار کرد و به پایان جنگ سرد کمک کرد. در سال 2000، اتحاد جهانی برای واکسن‌ها و ایمن‌سازی (Gavi) در داووس راه‌اندازی شد که راه را برای واکسیناسیون 760 میلیون کودک در سراسر جهان هموار کرد.

نشست داووس در سال 2022، اولین جلسه بهاری بود؛ اولین رویداد حضوری از زمان شیوع کرونا و اولین جلسه از زمان تهاجم روسیه به اوکراین. همچنین این اولین گردهمایی رهبران جهانی آب و هوا پس از COP26 بود. این نشست که در ماه مه به جای شرایط معمول زمستان برگزار شد، بر تأثیر جنگ بر اقتصاد جهانی و بحران غذا و انرژی متمرکز بود. نشست 2023 در ژانویه، به چالش‌های جهانی متعدد به هم پیوسته اشاره داشت، همانطور که در گزارش ریسک‌های جهانی 2023 بیان شده است. در این رویداد، رهبران در مورد چشم‌انداز اقتصادی، امنیت انرژی، فناوری، بحران آب و هوا و انعطاف‌پذیری تجاری بحث کردند.

جهان در حال وارد شدن به عصری جدید است؛ جهانی دارای بی‌ثباتی‌های ژئوپلیتیک، چالش‌های اقلیمی و پیشرفت‌های سریع در حوزه هوش مصنوعی (AI) که مدل اقتصادی جدیدی همراه با آن ظهور می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.