کد مطلب: ۸۹۷۰۰۸

پیش‌پرده نشست فدرال رزرو / دلار جهانی صعود می‌کند؟

پیش‌پرده نشست فدرال رزرو / دلار جهانی صعود می‌کند؟

در بحبوحه نشست فدرال رزرو در ۳۰ و ۳۱ ژانویه دیدگاه‌های متعدد اقتصاددانان در زمینه آغاز سیاست‌های انبساطی در سال جاری مورد بررسی قرار گرفت. برآوردها حاکی از آن است که پاول و سایر مقامات در این نشست نرخ بهره سیاستی را در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصدی ثابت نگه خواهند داشت و در ادامه جلسه به تاریخ‌گذاری آغاز سیاست‌های انبساطی و انتقاد سایر مقامات بانک مرکزی خواهند پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی‌ها حاکی از آن است که با انتشار گزارش تورمی آمریکا در دسامبر 2023، فرصت‌های شغلی ایجاد شده و همچنین گزارش رشد اقتصادی این کشور، انتظارات را در خصوص کاهش نرخ بهره در ماه مارس کاهش داد. در این میان تحریریه cnbc در نظر‌سنجی از تحلیلگران و اقتصاددانان اعلام کرد: «از میان شرکت‌کنندگان 9درصد انتظار داشتند فدرال رزرو  در ماه مارس به تغییر مسیر سیاست‌های خود بپردازد، 50 درصد شاهد کاهش در ماه مه هستند و حدود 70درصد انتظار دارند نرخ بهره در ماه ژوئن کاهش پیدا کند.» در راستای این موضوع جوئل ناروف، رئیس ناروف اکونومیکس تاکید کرد: «فدرال رزرو در حالی که تورم سطح 2 درصدی را کسب نکرده، ریسک تغییر سیاست‌های پولی را قبول نخواهد کرد.» با استناد به تحلیل اقتصاددانان در خصوص سیاست‌های پولی آمریکا، بازارهای جهانی از جمله شاخص دلار همچنان در میانه کانال 103 واحدی در حال نوسان است و طلای جهانی نیز در لحظات اولیه روند معاملاتی خود در روز گذشته به قیمت 2048 دلار صعود کرد و پس از آن به روند سابق خود بازگشت. این دارایی در ساعت 17 به وقت تهران با قیمت 2038 دلار در حال معامله بود.

دلار جهانی در آستانه صعود؟

با توجه به نظر‌سنجی برخی از اقتصاددانان از به تعویق انداختن احتمالی سیاست‌های انبساطی از سوی پاول، با حفظ نرخ بهره سیاستی در نشست ماه ژانویه که تا ساعاتی دیگر منتشر خواهد شد، دلار جهانی با امید به یکه‌تازی بیشتر در ماه‌های آتی روند صعودی به خود خواهد گرفت و بار دیگر فلز زرد را قربانی خود می‌کند. با وقوع این احتمال، از دست دادن حمایت 2000 دلاری طلا دور از انتظار نخواهد بود. از سوی دیگر برخی از اقتصاددانان بر این باورند که پاول مطابق با پیش‌بینی‌ها نرخ بهره سیاستی را حدود 0.25 واحد درصد در ماه مارس کاهش خواهد داد. در این میان دلار جهانی نیز با امید به سخنان دسته اول کارشناسان واکنش مثبت نشان خواهد داد و عبور آن از کانال 104 واحدی دور از انتظار نخواهد بود. گفتنی است که تداوم این روند به سخنان پاول و سایر مقامات در نشست پیش‌رو بستگی دارد. در صورتی که سیاستگذاران از تغییر جهت سیاست‌های پولی سخن به میان آورند، شاخص دلار شیب کاهشی به خود گرفته و فرصت دوباره‌ای برای رکورد قیمتی طلای جهانی فراهم خواهد کرد.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.