کد مطلب: ۸۹۷۰۲۳

عربستان در تدارک فروش ۱۰ میلیارد دلار سهام آرامکو

عربستان در تدارک فروش ۱۰ میلیارد دلار سهام آرامکو

عربستان سعودی با مشاوران خود برای احیای فروش جدید سهام غول نفتی آرامکو در بازار داخلی کار می‌کند و به دنبال جذب حداقل ۱۰ میلیارد دلار از این عرضه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حال حاضر، عربستان سعودی پس از فروش ۱.۷ درصد از سهام آرامکو در عرضه اولیه عمومی در دسامبر سال ۲۰۱۹، کمی بیش از ۹۸ درصد از سهام این غول نفتی را در اختیار دارد. از ۹۸ درصد سهام در اختیار عربستان سعودی، ۹۰ درصد از سهام آرامکو متعلق به دولت عربستان و هشت درصد دیگر متعلق به صندوق سرمایه گذاری دولتی این کشور است.

سعودی‌ها ابتدا قصد داشتند سهام آرامکو را همزمان با بورس عربستان سعودی (تداول)، در یکی از بازارهای بزرگ بین المللی عرضه کنند و از لندن، نیویورک، توکیو و هنگ کنگ به عنوان مکان این عرضه نام برده شده بود. اما در نهایت، تقاضای اندک سرمایه‌گذاران و امکان قرار گرفتن عربستان در معرض شکایت‌ها، به خصوص در صورت عرضه سهام در بازار نیویورک، دولتمردان سعودی را واداشت عرضه سهام آرامکو را تعدیل کنند.

حدود ۳۰ میلیارد دلار از عرضه اولیه سهام آرامکو که به بزرگترین عرضه اولیه عمومی سهام در تاریخ تبدیل شد، جمع شد. از زمان عرضه اولیه عمومی سهام، حاکمان سعودی، از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، بارها گفته اند که در آینده، فروش شیل آرامکو در بازار تداول، بیشتر خواهد شد.

عربستان سعودی و ولیعهد این کشور برای جذب گردشگران و استعدادها در اقتصاد دیجیتال و دور شدن از وابستگی به درآمدهای نفتی، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را در شهرهای آینده، برنامه ریزی کرده اند.

جمع آوری حداقل ۱۰.۷ میلیارد دلار از فروش سهام آرامکو

طبق گزارش بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، در جدیدترین برنامه فروش سهام که اکنون در دست بررسی است، سعودیها به دنبال جمع آوری حداقل ۱۰.۷ میلیارد دلار (۴۰ میلیارد ریال سعودی) از فروش سهام آرامکو هستند. آنها می گویند عربستان سعودی به تصمیم نهایی درباره زمان بندی عرضه نرسیده است و برنامه ها همچنان ممکن است تغییر کنند و عرضه سهام ممکن است دوباره به تعویق بیفتد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آرامکوی سعودی سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرد از سوی دولت این کشور دستور یافته تا کار برای افزایش حداکثر ظرفیت تولید پایدار خود به ۱۳ میلیون بشکه در روز را متوقف کند و در عوض، آن را در ۱۲ میلیون بشکه در روز نگه دارد.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.