کد مطلب: ۸۹۷۱۷۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

استعفای ناگهانی رئیس بانک مرکزی ترکیه/ فاتح کاراهان کیست؟

استعفای ناگهانی رئیس بانک مرکزی ترکیه/ فاتح کاراهان کیست؟

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از استعفای ناگهانی حفیظه غایه ارکان، فاتح کاراهان را به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه منصوب کرد. کاراهان، اقتصاددان سابق فدرال رزرو نیویورک، از ماه ژوئیه معاون رئیس بانک بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، این تصمیم که نیمه شب در روزنامه رسمی اعلام شد، در پی استعفای ارکان با کمتر از یک سال ریاست بانک مرکزی صورت گرفت. به گزارش hurriyet daily news، ارکان در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی با اعلام استعفای خود گفت: «اخیراً یک کمپین بزرگ ترور شهرت علیه من سازماندهی‌شده است»؛ اما نشریه al-monitor می‌نویسد: «استعفای غایه ارکان پس از یکسری اتهامات از سوی کارمندان سابق و فعلی بانک مرکزی مبنی بر متهم کردن ارکان به رفتار غیراخلاقی صورت گرفت.»

چرا ارکان استعفا داد؟

به گزارش فایننشال تایمز، حفیظه غایه ارکان، رئیس بانک مرکزی ترکیه که بر کمپین افزایش شدید نرخ بهره نظارت داشت، تنها چند ماه پس از دوران تصدی خود استعفا داد و آنچه را که هفته‌ها در رسانه‌های محلی بدنامی علیه خود می‌خواند، مقصر دانست.

بر اساس گزارش روزنامه رسمی ترکیه، ارکان که در ماه ژوئن به عنوان اولین رئیس زن بانک منصوب شد، با فاتح کاراهان، معاون رئیس بانک، جایگزین خواهد شد. کاراهان، اقتصاددان سابق فدرال رزرو، ششمین رئیس بانک مرکزی رجب طیب اردوغان در پنج سال گذشته خواهد بود.

ارکان عصر جمعه گفت: «اخیراً یک کمپین بزرگ ترور شخصیت علیه من سازماندهی‌شده است.» و افزود که استعفا داده است. وی ادامه داد: «این کار برای جلوگیری از تحت تأثیر قرار گرفتن بیشتر خانواده و فرزند بی‌گناهم توسط این روند است»

ارکان، بانکدار سابق گلدمن ساکس، از معماران اصلی بازنگری گسترده سیاست اقتصادی بوده است که در ماه مه آغاز شد و به‌طور گسترده توسط سرمایه‌گذاران خارجی که عمدتاً بازارهای ترکیه را در دهه گذشته رها کرده بودند، مورد تشویق قرار گرفت.

بانک مرکزی تحت سرپرستی او نرخ بهره را از 8.5 درصد در ژوئن به 45 درصد افزایش داد تا بتواند بر بحران تورمی طولانی غلبه کند و سیاست طولانی‌مدت نگه‌داشتن هزینه‌های استقراض را در سطوح بسیار پایین معکوس کند. اردوغان که زمانی نرخ‌های بهره بالا را «مادر و پدر همه شرارت‌ها» می‌خواند، اکنون به نظر می‌رسد از این افزایش‌ها حمایت می‌کند.

ارکان در هفته‌های اخیر با انتقادات قابل توجهی در برخی از روزنامه‌ها به دلیل ادعاهایی مبنی بر اینکه پدرش نقشی غیررسمی در بانک مرکزی گذاشته و یک کارمندش را اخراج کرده است، مواجه شده است. او به شدت این اتهامات را رد کرد و آن‌ها را «بی‌اساس» و «کاملاً غیرقابل‌قبول» خواند. اردوغان هفته گذشته از ارکان حمایت کرد و گفت: «مهاجمان ناشناس با شایعات غیرمنطقی، کارزارهایی برای برهم زدن فضای اعتماد و ثباتی که ما به‌سختی در اقتصاد به دست آورده‌ایم ترتیب می‌دهند».

کاراهان کیست؟

کاراهان، متولد 1982، افتخار تبدیل‌شدن به یکی از جوان‌ترین روسای بانک مرکزی ترکیه را کسب کرده است. وی کار خود را به عنوان یک اقتصاددان در فدرال رزرو نیویورک در سال 2012 آغاز کرد. بیوگرافی رسمی او بیان می‌کند که او همچنین در دانشگاه کلمبیا و دانشگاه نیویورک سخنرانی می‌کرد. در سال 2022، او یک اقتصاددان ارشد در آمازون شد و بعداً به عنوان اقتصاددان اصلی غول خرده‌فروشی جهانی منصوب شد. او تیرماه گذشته عنوان قائم‌مقام ارکان در بانک مرکزی را کسب کرد.

هاکان کارا (Hakan Kara)، اقتصاددان ارشد سابق بانک مرکزی ترکیه، گفت: «من او را به عنوان یک متخصص می‌شناسم که مورد احترام کارمندان موسسه است.» یک بانکدار محلی اضافه کرد که کاراهان یک انتخاب «معتبر» برای رهبری بانک است و اشاره کرد که او در اوایل کار خود به عنوان اقتصاددان فدرال رزرو نیویورک برای نزدیک به یک دهه کار کرده است.

آیا سیاست‌های قبلی تغییر می‌کنند؟

مهمت شیمشک (Mehmet Şimşek)، وزیر دارایی و استراتژیست سابق اوراق قرضه مریل لینچ که از زمان آغاز فعالیت‌های اقتصادی در ژوئن، رهبری آن را بر عهده داشته است، عصر جمعه گفت که برنامه قبلی بدون وقفه و با قاطعیت ادامه دارد. وی افزود: «رئیس‌جمهوری ما از تیم اقتصادی ما و برنامه‌ای که در دست اجرا داریم حمایت و اطمینان کامل دارد». امره پکر (Emre Peker)، مدیر اروپا در گروه مشاوره ریسک اوراسیا، گفت که انتظار هیچ تغییری (در سیاست) از طریق انتخابات محلی که در اواخر ماه مارس تعیین شده است، نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.