کد مطلب: ۸۹۷۲۸۳

تکمیل ۹۰ درصدی پروژه دلارزدایی در روسیه

تکمیل ۹۰ درصدی پروژه دلارزدایی در روسیه

نخست‌وزیر روسیه اظهار کرد که سهم ارزهای ملی در تسویه حساب‌های متقابل میان کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ۹۰ درصد رسیده و همچنان در حال رشد است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نخست‌وزیر روسیه، میخائیل میشوستین فاش کرد که سهم ارزهای ملی در تسویه حساب‌های متقابل میان کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) به ۹۰ درصد رسیده و همچنان در حال رشد است.

کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا که بر اساس اتحادیه گمرکی روسیه، قزاقستان و بلاروس است، در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و بعدها ارمنستان و قرقیزستان به آن ملحق شدند.

در سال ۲۰۱۶، ویتنام به شریک تجاری آزاد کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبدیل شد. این اتحادیه برای تضمین حرکت آزاد کالاها، خدمات، سرمایه و کارگران در میان کشورهای عضو طراحی شده است.

نخست‌وزیر روسیه این اظهارات را هنگام سخنرانی در نشست شورای بین دولتی اوراسیا بیان کرد.

وی تاکید کرد که در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۳، تولید ناخالص داخلی اوراسیا تقریبا ۳.۵ درصد رشد داشته در حالی که تولید صنعتی تقریبا چهار درصد و گردش مالی خرده‌فروشی بیش از ۶ درصد افزایش یافته است.

کاهش استفاده از دلار و یورو در تجارت اتحادیه اوراسیا 

با ادامه رشد تجارت اوراسیا، کشورهای عضو استفاده از دلار و یورو را کاهش داده‌اند و در عوض بیشتر به ارزهای ملی در تسویه حساب‌های متقابل روی آورده‌اند.

رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، از کشورهای عضو خواسته است تا سیستم پرداخت مشترک بدون دلار با هدف «تقویت حاکمیت اقتصادی» ایجاد کنند.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اوکراین با غرب - یمن با چین و روسیه

    وقتی غربی ها علنا مشغول تسلیح و ارسال کمک نظامی به اوکراین برای مقابل و جنگ با روسیه هستند بنظر می رسد روسیه نیز این حق را داشته باشد تا تمام قد از یمن در مقابل حملات غیرقانونی و بدون مجوز سازمان ملل آمریکا و انگلیس دفاع نموده و انواع اطلاعات نظامی و تجهیزات مورد نیاز یمنی ها را برای مقابله بهتر با غرب در اختیار آنها قرار دهد و در سازمان ملل هم با وتوی تمام قطعنامه های ضد یمنی به غرب ثابت کند که اگر دست از حمایت اوکراین بر ندارند روسیه هم دست از حمایت یمن و بستن تنگه باب المندب بر نخواهد داشت.