کد مطلب: ۸۹۷۳۹۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

رئیس بانک مرکزی ترکیه اولین بیانیه خود را منتشر کرد/ اقتصاد ترکیه به کدام سو می‌رود؟

رئیس بانک مرکزی ترکیه اولین بیانیه خود را منتشر کرد/ اقتصاد ترکیه به کدام سو می‌رود؟

فاتح کاراهان که به‌تازگی به عنوان رئیس بانک مرکزی ترکیه منصوب شده، اولین بیانیه خود را منتشر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با حکم ریاست جمهوری که در روزنامه رسمی شماره 32449 مورخ 3 فوریه 2024 به چاپ رسیده است، فاتح کاراهان که از تاریخ 28 جولای 2023 تاکنون به عنوان قائم‌مقام رئیس بانک فعالیت می‌کرد، به عنوان رئیس بانک مرکزی ترکیه (CBRT) منصوب شد.

کاراهان، کار خود را به عنوان یک اقتصاددان در فدرال رزرو نیویورک در سال 2012 آغاز کرد. او به عنوان مدرس پاره‌وقت در دانشگاه کلمبیا و نیویورک کار می‌کرد. کاراهان در سال 2022، به عنوان یکی از اقتصاددانان ارشد در آمازون انتخاب و بعداً به عنوان اقتصاددان اصلی این شرکت منصوب شد. او در ماه جولای، عنوان قائم‌مقام ارکان (رئیس پیشین بانک مرکزی) را کسب کرد و اکنون عنوان رئیس کل بانک مرکزی ترکیه را به دست آورد.

رئیس بانک مرکزی ترکیه چه گفت؟

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از وبسایت بانک مرکزی ترکیه، کاراهان پس از انتصاب خود بیان کرد: «هدف و اولویت اصلی بانک مرکزی جمهوری ترکیه دستیابی به ثبات قیمت است. با تکیه بر تیم قوی خود، به تلاش‌های خود برای تضمین کاهش تورم ادامه می‌دهیم. ما مصمم هستیم که انقباض پولی لازم را تا زمانی که تورم به سطوحی مطابق با هدفمان کاهش یابد، حفظ کنیم. مواظب انتظارات تورمی و قیمت‌گذاری باشید، ما آماده‌ایم تا در صورت هر گونه بدتر شدن چشم‌انداز تورم، اقدام کنیم.»

کاراهان در صبح روز پنج‌شنبه 8 فوریه به صورت حضوری در آنکارا جلسه‌ای در مورد اولین گزارش تورم سال 2024 برگزار می‌کند. پخش زنده آنلاین جلسه توجیهی به زبان ترکی در توییتر و یوتیوب بانک مرکزی جمهوری ترکیه و ترجمه هم‌زمان انگلیسی در وب‌سایت بانک مرکزی ترکیه در دسترس خواهد بود.

بیانیه بانک مرکزی ترکیه در مورد ذخایر بانکی

ذخایر الزامی مقدار وجوهی هستند که یک بانک در ذخیره خود نگه می‌دارد تا اطمینان حاصل شود که در صورت برداشت ناگهانی می‌تواند بدهی‌های خود را برآورده کند. ذخیره الزامی ابزاری است که بانک مرکزی برای افزایش یا کاهش عرضه پول در اقتصاد و تأثیرگذاری بر نرخ بهره استفاده می‌کند.

بانک مرکزی ترکیه بیانیه‌ای در وب‌سایت خود منتشر کرد: «به منظور تقویت مکانیسم انتقال پول، افزایش سهم سپرده‌های لیر ترکیه و حمایت از گذار از سپرده‌های محافظت‌شده با ارز خارجی به سپرده‌های لیره ترکیه، الزامات ذخیره بانک‌های سپرده واجد شرایط که برای سپرده لیره ترکیه و حساب‌های سپرده محافظت‌شده با FX با سررسید بیش از یک ماه نگهداری می‌شوند، هر سه ماه یک‌بار مشمول پاداش می‌شوند.»

حساب سپرده محافظت‌شده با FX، یک حساب سپرده مدت‌دار است که نه تنها بازدهی با نرخ بهره از پیش تعیین‌شده را به سپرده‌های لیر ترکیه مشتریان ارائه می‌دهد، بلکه از ارزش پس‌انداز آن‌ها در برابر ارزهای خارجی محافظت می‌کند.

وی همچنین افزود: «از سوی دیگر، برای اطمینان از تأثیر مشابه، به بانک‌های مشارکتی، در میزان ذخیره موردنیاز لیر ترکیه تخفیف داده می‌شود.»

بانک مشارکتی، یک بانک تجاری خصوصی است که طبق قوانین و مقررات مربوطه، ضامن ثبت شده و توسط وام گیرنده انتخاب می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.