خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۷۸۹۶

پیش‌بینی نرخ تورم ترکیه

پیش‌بینی نرخ تورم ترکیه

​بانک مرکزی ترکیه پیش‌بینی نرخ تورم این کشور را بدون تغییر نگه داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس بانک مرکزی ترکیه با تعهد به ادامه مواضع سخت در سیاست پولی بانک گفت که این بانک انتظارات تورمی خود را نسبت به آخرین گزارش منتشرشده، بدون تغییر نگه داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی، فاتح کاراهان طی کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا، پایتخت این کشور اظهار کرد: پیش‌بینی تورم پایان سال این بانک، برای سال جاری ۳۶ درصد و برای سال ۲۰۲۵ به میزان ۱۴ درصد است.

وی افزود: در پایان ماه مه وارد روند کاهش تورم خواهیم شد که در آن شاهد کاهش سریع تورم سالانه خواهیم بود.

فاتح کاراهان تاکید کرد: این بانک پیش‌بینی می‌کند، میانگین تورم ماهانه در سال کنونی به زیر ۲.۵ درصد و در سه ماهه آخر سال حدود ۱.۵ درصد کاهش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی ترکیه با بیان اینکه سطح انقباض پولی مورد نیاز برای فرآیند کاهش تورم به دست آمده است، این مورد را خاطرنشان کرد که سطح نرخ سیاست فعلی تا زمانی که لازم باشد حفظ خواهد شد. نرخ بهره بانکی در حال حاضر ۴۵ درصد است.

وی می‌گوید: شاخص‌های واقعی و مالی آخرین گزارش در ماه نوامبر گذشته، صحت سیاست‌های بانک را تایید می‌کنند و با تحولات مثبت، ورود سرمایه قوی به کشور مشاهده شده است.

کاراهان خاطرنشان کرد: بانک تا رسیدن به هدف تورمی، سیاست‌های انقباضی پولی را ادامه خواهد داد. وی با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم چشم‌انداز تورم بدتر شود، افزود: تاثیر سیاست‌های ما مشهود است، تورم به‌طور دائم کاهش و ثبات قیمت‌ها برای همیشه محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: تورم در پایان سال ۲۰۲۳ مطابق با پیش‌بینی‌های بانک بود همچنین نرخ تورم سالانه در ماه دسامبر ۶۴.۷۷ درصد بوده است.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.