کد مطلب: ۸۹۷۹۴۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بهبود چشم‌انداز اقتصاد امارات/ رشد تولید ناخالص داخلی چقدر پیش‌بینی می‌شود؟

بهبود چشم‌انداز اقتصاد امارات/ رشد تولید ناخالص داخلی چقدر پیش‌بینی می‌شود؟

پیش‌بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی امارات در سال 2024 به میزان 5.3 درصد (نزدیک 2 درصد بیشتر از سال 2023) رشد کند. این توسعه قوی ناشی از بخش‌های متنوع اقتصادی و محیط بانکی باثبات است.

به گزارش تجارت‌نیوز، استاندارد اند پورز (S&P Global Ratings) پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی واقعی امارات در سال 2024 به میزان 5.3 درصد رشد کند. این رقم را می‌توان با 3.4 درصد در سال 2023 مقایسه کرد. به گزارش اکونومی‌میدل‌ایست، آژانس رتبه‌بندی اعتباری در آخرین گزارش خود این رشد را به عوامل مختلفی از جمله تقویت تولید نفت و شکوفایی بخش‌های غیرنفتی نسبت داد.

چشم‌انداز بخش بانکی

S&P Global همچنین اشاره کرد که بانک‌های امارات متحده عربی در سال 2023 سودهایی استثنایی گزارش کردند. این امر به دلیل ذخایر الزامی (ذخایر مازاد) کمتر و حاشیه بهره بالاتر است. علاوه بر این، با پیشی گرفتن رشد سپرده‌ها از رشد وام‌های جدید، آن‌ها شاهد بهبود سطح نقدینگی بودند. افزایش سود خالص نیز با رشد درآمدهای بدون بهره همراه بود که منعکس‌کننده افزایش فعالیت تجاری است. در نهایت در این گزارش اشاره شده که چشم‌انداز بانک‌ها در امارات باثبات است.

بخش‌های غیرنفتی هموارکننده مسیر رشد

در حالی که تولید نفت همچنان سنگ بنای اقتصاد امارات متحده عربی است، S&P بر نفوذ فزاینده بخش‌های غیرنفتی در پیشبرد توسعه اقتصادی تأکید کرد و خاطرنشان کرد که به‌طور قابل‌توجهی، انتظار دارد بخش‌هایی مانند هتلداری، املاک و مستغلات و خدمات مالی نقش‌های اساسی در پیشبرد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی کشور داشته باشند. این تنوع بر تعهد امارات متحده عربی به کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و تقویت چشم‌انداز اقتصادی پایدارتر تأکید می‌کند.

نرخ بهره

علاوه بر این، S&P تأکید کرد که تعدیل‌های نرخ بهره فدرال رزرو، با توجه به پیوند درهم با دلار آمریکا، پیامدهایی بر سیاست‌های پولی امارات دارد. به دلیل انتظار برای کاهش 100 واحدی نرخ در نیمه دوم سال 2024، آژانس حرکت مشابهی را توسط بانک مرکزی امارات پیش‌بینی می‌کند. این پیش‌بینی، همراه با انتظار طولانی‌مدت برای نرخ‌های بهره بالاتر، برای بانک‌های امارات نویدبخش است و حاشیه سود خالص و سود کلی آن‌ها را تقویت می‌کند. آژانس همچنین انتظار دارد که وام‌های خرد (اعتبارهایی که به افراد برای هزینه‌های خانوار و سایر هزینه‌های شخصی تعلق می‌گیرد) همچنان قوی باقی بماند و بانک‌ها به توسعه این بخش سودآور ادامه دهند.

نقدینگی و کیفیت دارایی

S&P با برجسته کردن پایه‌های قوی بانک‌های امارات متحده عربی، به ذخایر نقدینگی قابل توجه آن‌ها اشاره می‌کند (نقدینگی و ابزارهای پولی بازار تا پایان سال 2023 به‌طور متوسط 21.8 درصد در بین 10 بانک بزرگ بود). علاوه بر این، رشد 12 درصدی سپرده‌های اصلی مشتریان در سال گذشته و اتکای محدود به منابع مالی خارجی، ساختار تأمین مالی بانک‌ها را تقویت می‌کند. افزایش قابل توجه 27.9 درصدی خالص دارایی‌های خارجی تا 30 نوامبر 2023، بر انعطاف‌پذیری و چشم‌انداز جهانی بانک‌های امارات متحده عربی تأکید می‌کند که نشان‌دهنده روند مثبت در کیفیت دارایی است.

در حالی که امارات مسیری به سوی شکوفایی اقتصادی ترسیم می‌کند، پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه S&P گواهی بر تلاش‌های اقتصادی این کشور است. به نظر می‌رسد امارات متحده عربی با بخش بانکداری انعطاف‌پذیر، صنایع غیرنفتی پررونق و سیاست‌های پولی استراتژیک آماده عبور از چالش‌ها و بهره‌برداری از فرصت‌هاست و موقعیت خود را به عنوان یک قدرت اقتصادی جهانی تقویت می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.