کد مطلب: ۸۹۸۱۸۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تاکید صندوق بین‌المللی پول بر چشم‌انداز اقتصادی مطلوب قطر/ رشد اقتصادی چقدر می‌شود؟

تاکید صندوق بین‌المللی پول بر چشم‌انداز اقتصادی مطلوب قطر/ رشد اقتصادی چقدر می‌شود؟

صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد تولید ناخالص داخلی قطر در سال 2024 را 1.9 درصد پیش‌بینی و اعلام می‌کند که این کشور در برابر شوک‌های اخیر جهانی انعطاف نشان داده و چشم‌انداز اقتصادی مطلوب دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)، انتظار می‌رود اقتصاد قطر پس از رونق گردشگری در سال 2022 برای میزبانی جام جهانی، در کوتاه‌مدت به روند عادی خود ادامه دهد. به گزارش اکونومی‌میدل‌ایست، صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد تولید ناخالص داخلی قطر را 1.9 درصد در سال 2024 تخمین می‌زند و اعلام می‌کند که اقتصاد این کشور در برابر شوک‌های اخیر جهانی انعطاف نشان داده و چشم‌اندازی مطلوب دارد. این گزارش همچنین تأکید می‌کند که در کمال تعجب، درگیری در خاورمیانه تأثیر قابل توجهی بر قطر نداشته است.

رشد ناشی از گسترش گاز طبیعی مایع

در میان‌مدت، قطر که به عنوان یکی از صادرکنندگان پیشرو گاز طبیعی مایع (Liquefied natural gas) در جهان شناخته می‌شود، پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد متوسط ​​5.5 درصدی را تجربه کند. این رشد با توسعه قابل توجه تولید گاز طبیعی مایع و اجرای اصلاحات مالی و سایر اصلاحات هدایت خواهد شد. همچنین، صندوق بین‌المللی پول با بیان اینکه ریسک‌ها به طور کلی متعادل هستند، رایزنی ماده چهارم (Article IV consultation) را به پایان می‌رساند و توصیه می‌کند که سیاست‌های کلان اقتصادی محتاطانه و تشدید تلاش‌های اصلاحی برای افزایش انعطاف‌پذیری قطر در برابر شوک‌ها و تسریع دگرگونی اقتصادی آن حفظ شود.

طبق ماده چهارم اساسنامه، صندوق بین‌المللی پول معمولاً هر سال مذاکرات دوجانبه‌ای را با اعضا برگزار می‌کند. یک تیم کارکنان از کشور بازدید، اطلاعات اقتصادی و مالی را جمع‌آوری و با مقامات در مورد تحولات و سیاست‌های اقتصادی کشور بحث می‌کنند.

صندوق بین‌المللی پول اقدامات متعددی را برای دستیابی به این اهداف پیشنهاد می‌کند، از جمله تصویب مالیات بر ارزش افزوده (VAT)، اصلاحاتی برای تحریک رشد بخش خصوصی و گسترش بازار کار، کاهش تدریجی یارانه‌ها و کاهش صورت‌حساب دستمزد.

علاوه بر این‌ها، قطر در تلاش برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود، فعالانه در جهت گسترش بخش‌های اقتصادی خود تلاش می‌کند. در نهایت، انتظار می‌رود تا سال 2024، این کشور شاهد افزایش رشد تولید ناخالص داخلی با نرخ پیش‌بینی‌شده 2.7 درصد باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.