کد مطلب: ۸۹۸۳۳۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

کاهش حقوق کارکنان دورکار اروپا/ مدیرعامل گلدمن ساکس دورکاری را «انحراف» نامید!

کاهش حقوق کارکنان دورکار اروپا/ مدیرعامل گلدمن ساکس دورکاری را «انحراف» نامید!

شرکت‌ها، از جمله غول‌های فناوری در سراسر جهان، با کاهش حقوق کارکنان دورکار و دستور دادن به کارمندان برای بازگشت به دفترها، خبرساز شده‌اند. موقعیت‌های دورکاری به سرعت در حال محو شدن هستند و با مشاغل هیبریدی جایگزین می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق یافته‌های یک نظرسنجی جدید، کارکنان دورکار ممکن است با حقوق کمتری در شرکت‌های اروپایی مواجه شوند، زیرا شرکت‌ها به فرصت‌هایی برای افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها چشم دوخته‌اند. به گزارش یورونیوز، مطالعه اخیر منتشرشده توسط پلتفرم مدیریت هزینه Pleo نشان می‌دهد که تقریباً از هر پنج شرکت کوچک و متوسط اروپایی (SME) یک شرکت در حال بررسی کاهش حقوق کارکنان از راه دور هستند.

پرداخت کمتر به کارکنان دورکار ایده جدیدی نیست، با این حال بحث همچنان ادامه دارد و یک طرف استدلال می‌کند که عدم رفت‌وآمد و آزادی برای زندگی در جایی که می‌خواهند می‌تواند منجر به صورت‌حساب ارزان‌تری نسبت به کسانی شود که در محل کار می‌کنند. برخی دیگر می‌گویند که کارکنان از راه دور به اندازه همتایان خود در محل کارآمد هستند و حتی هزینه‌ها را برای کارفرمایان کاهش می‌دهند، بنابراین باید از کار آن‌ها به‌طور مساوی تقدیر شود.

شرکت مشاوره منابع انسانی چندملیتی هلندی رندستاد (Randstad) به یورونیوز بیزنس گفت که رفتار عادلانه با همه کارکنان، صرف نظر از موقعیت مکانی آن‌ها، بسیار مهم است. این شرکت گفت: «ما باید مطمئن شویم که زمین بازی مساوی فراهم می‌کنیم، جایی که با تمام استعدادها به روشی عادلانه رفتار می‌شود تا نتایج بهتری برای افراد و سازمان‌ها ایجاد شود.»

نظر رهبران کسب‌وکار

بسیاری از رهبران کسب‌وکار در مورد بیزاری خود از کار در خانه صحبت کرده‌اند. آلن شوگر (Alan Sugar)، بازرگان بریتانیایی که به دلیل موضع علیه «کار در خانه» شهرت دارد، در سال 2022 گفت که کسانی که از راه دور کار می‌کنند باید دستمزد کمتری دریافت کنند. سایر مدیران عامل نیز در مورد جنبه منفی کار از راه دور بسیار صریح صحبت کرده‌اند و دیوید سالامن (David Solomon)، مدیرعامل گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، آن را «انحراف» نامیده است. شرکت IBM، غول فناوری، اخیراً از مدیران خواسته که یا به دفتر بیایند یا شغل خود را ترک کنند. شرکت‌های Dell و SAP هر دو به کارمندان خود دستور داده‌اند که حداقل تا حدی به دفتر بازگردند. L'Oréal تصمیم گرفته است که دو جمعه در ماه حضور در دفتر اجباری باشد.

رندستاد گفت: «در سال 2023 شاهد افزایش مکالمات بین استعدادها و کارفرمایان در رابطه با کار انعطاف‌پذیر بودیم و این بحث قرار است تا سال 2024 ادامه یابد. داده‌های ما نشان می‌دهد که از بیش از یک‌سوم (35 درصد) از کارکنان اکنون بیش از شش ماه قبل انتظار می‌رود که در دفتر کار کنند و کمی کمتر از نیمی از آن‌ها (41 درصد) گزارش داده‌اند که کارفرمای آن‌ها در مورد حضور در دفتر در چند ماه گذشته، سختگیرتر شده است.»

کدام کشور بیشترین مشاغل هیبریدی را ارائه می‌دهد؟

به‌رغم تعداد زیادی از جویندگان کار که از دورکاری امتناع می‌کنند، کارفرمایان از کاهش و روی آوردن به پیشنهاد‌های شغلی هیبریدی (تلفیق کار حضوری و دورکاری)، به عنوان نوعی تعادل بین انعطاف‌پذیری مورد نظر کارکنان و هدف شرکت برای حضور آن‌ها، استفاده می‌کنند. در دسامبر 2023، این نسبت در ایالات متحده نسبتاً پایین بود؛ فرصت‌های شغلی از راه دور یک‌دهم و تعداد کلی موقعیت‌ها به همراه شغل‌های هیبریدی 13 درصد بود.

با این حال، در اروپا، این نسبت بسیار بالا بود: در بریتانیا، 43٪ از موقعیت‌های شغلی، هیبریدی بودند، در فرانسه این نسبت 31 درصد بود. در آلمان، 31 درصد از مشاغل ارسال‌شده در لینکدین به عنوان موقعیت‌های هیبریدی تبلیغ می‌شدند. در همین حال، بر اساس پلتفرم‌های اجتماعی متمرکز بر کسب‌وکار، موقعیت‌های شغلی از راه دور تقریباً پنج برابر سهم برنامه‌ها در مقایسه با مشاغل موجود هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.