کد مطلب: ۸۹۹۱۰۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چه ارزهایی از لیست کم‌ارزش‌ترین ارزها خارج شده‌اند؟

چه ارزهایی از لیست کم‌ارزش‌ترین ارزها خارج شده‌اند؟

پیش از این کم‌ارزش‌ترین ارزهای جهان را بررسی کردیم. در این گزارش ارزهای خارج‌شده از لیست کم‌ارزش‌ترین‌ها که بعضاً به دلیل تغییر نام واحد پولی کشور بوده است را بررسی می‌کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از FXSSI، تغییر نام واحد پولی، تغییر در ارزش اسمی اسکناس است که معمولاً پس از تورم شدید، برای تثبیت ارز و ساده کردن محاسبات انجام می‌شود. در این فرآیند، اسکناس‌های قدیمی با اسکناس‌های جدید که معمولاً ارزش کمتری دارند، مبادله می‌شوند. برخی ارزها که از لیست 10 ارز کم‌ارزش جهان خارج‌شده‌اند را در ادامه می‌بینیم.

شیلینگ اوگاندا (UGX)

در سال 1966، شیلینگ اوگاندا برای اولین بار ظاهر شد و جایگزین شیلینگ شرق آفریقا شد. شیلینگ شرق آفریقا وسیله رسمی پرداخت در کنیا، اوگاندا، تانگانیکا و زنگبار بود. اسکناس‌های هزار، 2 هزار، پنج هزار، 10 هزار، 20 هزار و 50 هزار شیلینگی در حال حاضر در گردش هستند. شیلینگ اوگاندا ارز نسبتاً پایداری است. در چند سال گذشته، ارزش آن بیش از پنج درصد کاهش نیافته است.

currency-uganda-front.jpg

(هر دلار آمریکا = 3,806 شیلینگ اوگاندا)

بولیوار ونزوئلا (VES)

ساورین بولیوار ونزوئلا بخاطر کرونا به طور قابل توجهی از تورم رنج می‌برد، بنابراین ارزش آن در سال 2020 به پایین‌ترین سطح رسید و از آن زمان اوضاع بدتر شد. در مارس 2021، بانک مرکزی ونزوئلا در تلاش برای تثبیت اقتصاد ملی سه اسکناس جدید 200 هزار، 500 هزار و یک میلیون بولیواری را معرفی کرد. باعث تعجب نیست که این ارز پرتورم‌ترین ارز در جهان در نظر گرفته شود. تغییر نام بولیوار در اکتبر 2021 انجام شد.

currency-bolivar-front.jpg

(هر دلار آمریکا = 4,000,815 بولیوار مستقل ونزوئلا قبل از تغییر نام)

دُبرای سائوتومه (STD)

نام‌گذاری در اول ژانویه 2018 اجرا شد. هر دوبرای جدید (STN) برابر با هزار (STD) دوبرای قبلی بود. دو جزیره کوچک در غرب آفریقا به نام‌های سائوتومه و پرنسیپ صادرکننده کاکائو، قهوه و نارگیل هستند. اما این برای حمایت از اقتصاد محلی در سطح مناسب کافی نیست. اخیراً میادین نفتی در جزیره سائوتومه پیدا شده است و بنابراین انتظار می‌رود که ارزش دُبرا به زودی افزایش پیدا کند.

currency-principi-front

(هر دلار آمریکا = 22,511 دُبرای سائوتومه قبل از تغییر نام)

روبل بلاروس (BYR)

تغییر نام این ارز در اول ژوئیه 2016 اجرا شد. هر روبل جدید (BYN) برابر با 10 هزار روبل قدیمی (BYR) بود. جمهوری بلاروس در سال 1992 پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمد. این کشور پول ملی خود، روبل بلاروس را ایجاد کرد که نرخ مبادله آن از سال 2016 ثابت ماند. مالیات‌های بالا، تورم، فساد و محدودیت‌های سیاسی منجر به قیمت بسیار پایین این ارز در بازار جهانی شده بود.

currency-belarus-front

(هر دلار آمریکا = 24,155 روبل بلاروس)

چرا ارزش پول‌ها کاهش می‌یابد؟

در بیشتر موارد، ارزش پول یک کشور به دلیل رکود اقتصادی داخلی کاهش می‌یابد. این باعث می‌شود کسری تراز پرداخت و نرخ تورم رشد کند. این امر می‌تواند پیامد رکودهای مختلف اقتصادی مانند اقدامات جنگی، کاهش تولید ناخالص داخلی، کاهش قیمت کالاها که بخش بزرگی از صادرات را تشکیل می‌دهند، کاهش قدرت خرید، سفت و سخت شدن وضعیت اعتباری، بی‌ثباتی سیاسی در داخل کشور و غیره باشد. کاهش ارزش پول اغلب با سیاست‌های پولی بد سازماندهی‌شده و مربوط به تصمیمات کنترل مالی (سیستم بانکداری مرکزی) مرتبط است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.