کد مطلب: ۹۰۰۱۸۰

اتهامات آمریکا علیه بانک ترکیه‌ای درخصوص دور زدن تحریم ایران؛ هالک بانک خواستار لغو کیفرخواست واشنگتن شد

اتهامات آمریکا علیه بانک ترکیه‌ای درخصوص دور زدن تحریم ایران؛ هالک بانک خواستار لغو کیفرخواست واشنگتن شد

هالک بانک ترکیه در تلاشی تازه برای لغو اتهامات کیفری علیه خود در رابطه با دور زدن تحریم‌ها علیه ایران، خواستار مصونیت در برابر اتهامات آمریکا شد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از رویترز، یک وکیل هالک بانک چهارشنبه در جلسه دادگاه استیناف منطقه ۲ در منهتن نیویورک این درخواست را مطرح کرد و خواهان لغو کیفرخواست آمریکا علیه این بانک شد.

اما وکیل وزارت دادگستری آمریکا در جلسه دادگاه استیناف گفت، وقتی اتهاماتی مرتبط با سیاست خارجی این کشور مطرح می‌شود، تصمیم‌گیری در مورد آنها به عهده کاخ سفید است.

جوزف بیانکو قاضی دادگاه با تایید نظر وکیل وزارت دادگستری خطاب به وکیل هالک بانک گفت: شرم‌آور است که وقتی مساله‌ای آشکارا آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به امنیت ملی ما زیان می‌رساند، دادگاه‌ها پا پیش گذاشته و به قوه مجریه بگویند: متاسفانه شما نمی‌توانید در این حوزه اقدامی انجام دهید.

هنوز مشخص نیست که دادگاه استیناف حکم خود را چه زمانی صادر می‌کند.

دادستان‌های آمریکا در مورد اتهام‌های هالک بانک مدعی هستند که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، این بانک و کارمندهای ارشد آن از شرکت‌های پوششی در ایران، ترکیه و امارات متحده عربی برای انجام آنچه «معاملات غیرقانونی» مطرح شده، استفاده می‌کرده اند.

طبق کیفرخواست، شرکت‌های پوششی به این بانک اجازه دادند حدود ۲۰ میلیارد دلار از وجوه ایران از جمله حداقل یک میلیارد دلار که از نظام مالی ایالات متحده عبور کرده را به ایران انتقال دهد.

وزارت دادگستری آمریکا گفته این بانک به ۶ فقره تخلف، پولشویی و جرائم تحریمی متهم شده است. این وزارتخانه پرونده مربوط به هالک‌بانک را یکی از جدی‌ترین پرونده‌های نقض تحریم‌ها خوانده است.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.