کد مطلب: ۹۰۰۷۷۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چرا رئیس بانک ملی سوییس استعفا داد؟

چرا رئیس بانک ملی سوییس استعفا داد؟

رئیس بانک ملی سوییس، با طولانی‌ترین دوران ریاست، پس از 12 سال حضور در بانک در سپتامبر از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، توماس جردن، رئیس بانک سوییس پس از ریاست بیش از یک دهه، استعفا داد.

به گزارش یورونیوز، بانک ملی سوییس روز جمعه اعلام کرد که توماس جردن عنوان سمت خود را که رئیس بانک ملی سوییس (SNB) بود در ماه سپتامبر تحویل خواهد داد.

این مرد 61 ساله که به خاطر سیاست‌های پولی غیرمتعارف خود شناخته می‌شود، قرار بود در سال 2027 دوره ریاست خود را به پایان برساند. با توجه به جایگاه برجسته جردن، استعفا وی اتفاقی مهم برای صنعت و وضعیت مالی کشور است.

توماس جردن کیست؟

پس از پیوستن به بانک ملی سوییس در سال 1997، جردن در سال 2012 نقش ریاست بانک را بر عهده گرفت و از آن زمان تاکنون بانک را به چند مسیر مهم هدایت کرده است.

او به خصوص بحران بدهی منطقه یورو را مدیریت کرد؛ دوره‌ای که چندین مؤسسه مالی بزرگ اروپا سقوط کردند. وی همچنین سقف فرانک سوییس را در ژانویه 2015 برداشت.

برداشتن سقف که برای جلوگیری از افزایش ارزش فرانک در برابر یورو طراحی شده بود، یک حرکت رادیکال بود، اما از آن زمان، در طی سال‌ها، این ارز قدرتی انکارناپذیر در برابر یورو داشته است.

اخیراً، جردن در مدیریت تورم در کشور خود ماهر بوده، به دلیل پاسخ دیرهنگام خود به بحران بانکی Credit Suisse مورد انتقاد قرار گرفته است.

پس از اینکه Credit Suisse در مشکلات مالی قرار گرفت، بانک ملی سوییس میلیاردها فرانک نقدینگی اضطراری ارائه کرد تا امکان تصاحب یوبی‌اس (شرکت خدمات مالی و بانکداری سوییسی) را فراهم کند.

رییس بعدی بانک ملی سوییس چه کسی خواهد بود؟

جانشین جردن هنوز مشخص نشده است، اما معمولاً این نقش به نایب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک واگذار می‌شود و اکنون همه نگاه‌ها به مارتین شلگل (Martin Schlegel) 47 ساله است.

به نقل از سایت Politico.eu، بانک ملی سوییس فقط دارای سه هیئت‌مدیره است. از دو عضو دیگر هیئت‌مدیره، آنتوان مارتین تنها امسال به هیئت‌مدیره پیوست، در حالی که مارتین شلگل تنها کمی بیش از یک سال است که در سمت خود بوده است.

به این ترتیب، یکی از کارکنان سابق بانک مرکزی که نامش فاش نشده، گفت: «شخصیتی از بخش خصوصی یا وزارت خزانه‌داری ممکن است به عنوان جانشین مناسب‌تر باشد»

در هر صورت، ایوان لنگویلر، استاد امور مالی در دانشگاه بازل گفت: «سیاست پولی تحت تأثیر این تغییر قرار نخواهد گرفت. در حالی که جردن بسیار توانا است، بانک ملی سوییس دارای کارکنانی قوی است که توانایی ثبات قیمت را در خون خود دارند»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.