کد مطلب: ۹۰۲۲۳۴

۵ صندوق‌ ثروت ملی برتر جهان عرب کدامند و از چه جایگاهی در جهان برخوردارند؟

۵ صندوق‌ ثروت ملی برتر جهان عرب کدامند و از چه جایگاهی در جهان برخوردارند؟

منطقه نفت خیر خاورمیانه در آستانه تبدیل شدن به تنها منطقه دارای صندوق های ثروت حاکمیتی بیش از سه تریلیون دلار است.

به گزارش تجارت‌نیوز، الجزیره با اشاره به این موضوع در گزارشی به نقل از خبرگزاری بلومبرگ نوشت: چند روز پیش عربستان سعودی ۱۶۴ میلیارد دلار از سهام آرامکو را به صندوق سرمایه گذاری عمومی خود واگذار کرد. سازمان کل سرمایه گذاری کویت نیز در مسیر دستیابی به یکی از بهترین سال های مالی خود در بحبوح رشد گسترده بازار قرار دارد.

بر اساس داده‌های موسسه Sovereign Wealth Fund که متخصص در ردیابی وجوه دولتی و صندوق های ثروت حاکمیتی است، اعلام کرده است که این موضوع به هر دو نهاد مذکور کمک کرده است تا شکاف خود را با سازمان سرمایه گذاری ابوظبی به ارزش ۸۹۲ میلیون دلار– به عنوان بزرگترین سرمایه گذار تحت حمایت دولت در منطقه- کم کنند.

بسیاری از صندوق های ثروت دولتی محرمانه  و در خفا فعالیت می کنند و همین موضوع تعیین اندازه دقیق پرتفوی سرمایه گذاری آنها را دشوار می گرداند.

براساس داده های این موسسه، صندوق سرمایه گذاری دولتی نروژ در سطح جهانی با ارزش ۱.۵۴۸ تریلیون دلار بزرگترین صندوق سرمایه گذاری حاکمیتی در جهان است و پس از آن شرکت سرمایه گذاری چین با ارزش ۱.۲۴ تریلیون دلار و سپس صندوق SAVIC چین با ارزش ۱.۰۸۲ تریلیون دلار قرار دارد.

در جهان عرب نیز سازمان سرمایه گذاری ابوظبی با ارزش ۸۹۲ میلیارد دلار رتبه اول را در بین کشورهای عربی و رتبه چهارم را بین کشور های جهان از این حیث دارد و پس از آن صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی با ارزش ۸۶۱ میلیارد دلار در رتبه دوم کشورهای عربی و پنجم جهان قرار دارد. سازمان سرمایه گذاری کویت نیز با ارزش ۷۶۹ میلیارد دلار جایگاه سوم را در بین کشورهای عربی و جایگاه هفتم جهان را دارا است.

سازمان سرمایه گذاری قطر  با ارزش ۵۱۰ میلیارد دلار در رتبه چهارم جهان عرب و رتبه هشتم جهان است و شرکت سرمایه گذاری دبی نیز با ارزش ۳۴۱ میلیارد دلار در رتبه پنجم جهان عرب و رتبه نهم جهان قرار دارد.

بر اساس گزارش موسسه Sovereign Wealth Funds، دارایی های 5 صندوق دولتی از 4 کشور عربی بالغ بر 3.373 تریلیون دلار بوده است.

منبع : شفقنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.