فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۰۰۷۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

آیا اروپا تسلیم سلطه چین در بازار فناوری‌های پاک خواهد شد؟/ چین ۷۵ درصد سرمایه‌گذاری‌های جهانی را به خود اختصاص می‌دهد!

آیا اروپا تسلیم سلطه چین در بازار فناوری‌های پاک خواهد شد؟/ چین 75 درصد سرمایه‌گذاری‌های جهانی را به خود اختصاص می‌دهد!

سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پاک در سال گذشته 70 درصد افزایش یافته و چین سه‌چهارم سرمایه‌گذاری‌های جهانی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اتحادیه اروپا در تلاش برای افزایش تولید داخلی فناوری‌های پاک به منظور رسیدن به اهداف خالص صفر خود، با رقابت شدید چین روبه‌روست. گزارشی که اخیراً در آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) منتشر شده نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری جهانی در فناوری‌های پاک مانند انرژی خورشیدی، باتری، باد، الکترولیز و پمپ‌های حرارتی در سال گذشته 70 درصد افزایش یافته و چین سهم 75 درصدی از این سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده است.

تسلط چین بر بازارهای جهانی

به نقل از یورونیوز، چین در حال حاضر بیش از 80 درصد از ظرفیت تولید ماژول‌های خورشیدی و باتری جهان را در اختیار دارد و بزرگ‌ترین صادرکننده باتری‌های برقی است که 70 درصد از کل صادرات جهانی در سال 2023 را به خود اختصاص داده است.

این غول آسیایی در حال حاضر نزدیک به 90 درصد از ظرفیت جهانی مواد فعال کاتدی و بیش از 97 درصد از ظرفیت را برای مواد فعال آند (اجزای کلیدی باتری برای تولید باتری‌های لیتیوم یونی با کیفیت بالا که برای تولید خودروهای برقی یا سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی مورد نیاز است) کنترل می‌کند.

در حالی که اتحادیه اروپا و آمریکا هر کدام پنج درصد از تولید باتری را تشکیل می‌دهند، آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد ظرفیت انباشته‌شده در این سه منطقه از جمله چین تا سال 2030 بالای 90 درصد باقی بماند.

چرا چین برنده رقابت است؟

هزینه‌های پایین نیروی کار و یارانه‌های دولتی چین، این کشور را در خط مقدم رقابت فناوری پاک قرار داده است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، هزینه‌های تولید باتری، بادی و فتوولتائیک خورشیدی در چین 70 تا 130 درصد کمتر از  اروپا و آمریکاست. به همین دلیل، قیمت ماژول‌های خورشیدی در چین 35 تا 65 درصد کمتر از این دو منطقه است.

اتحادیه اروپا و آمریکا در تلاش برای افزایش تولید داخلی خود هستند، اما هنوز راه درازی در پیش دارند.

اتحادیه اروپا به دنبال راه‌حلی برای جبران عقب‌ماندگی

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در مورد مازاد ظرفیت تولید یارانه‌ای چین، دسترسی نابرابر به بازار و وابستگی بیش از حد به این کشور ابراز نگرانی کرده است. او قرار است این موضوعات را با رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ، در یک نشست رسمی در پاریس در میان بگذارد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، می‌گوید: «در حالی که هنوز سرمایه‌گذاری بیشتری برای برخی فناوری‌ها مورد نیاز است، تولید انرژی پاک می‌تواند به طور گسترده‌تری در سراسر جهان گسترش یابد.»

با این حال، برخی از کارشناسان درباره تمرکز تولید در یک منطقه هشدار می‌دهند. دریس آکه، معاون مدیر عامل شرکت سولار پاور اروپا، می‌گوید: «عرضه بیش از حد کنونی پنل‌های خورشیدی ثبات بازار را تهدید می‌کند.»

ژول بسناینو، مدیر اجرایی Cleantech برای اروپا، با اشاره به رقابت ناعادلانه چین و یارانه‌های فزاینده آمریکا اذعان می‌کند اتحادیه اروپا باید نقش خود را تقویت کند. او خواهان تمرکز بر افزایش ظرفیت تولید در بخش‌های استراتژیک، استفاده از ابزارهای مناسب برای کاهش ریسک و استفاده بهینه از بودجه عمومی است.

کریستف گرودلر، قانونگذار فرانسوی، می‌گوید: «اتحادیه اروپا نمی‌تواند به طور کامل برای این فناوری‌های استراتژیک به چین وابسته شود و به قانون صنعت صفرخالص (NZIA) به عنوان راه‌حلی برای تشویق تولید در اروپا اشاره کند. ما باید به رقابت ناعادلانه پاسخ دهیم.»

آینده صنعت فناوری پاک نامشخص است، اما واضح است چین بازیگر اصلی خواهد بود. اتحادیه اروپا و آمریکا باید اقداماتی قاطعانه انجام دهند تا از این بازیگر عقب نمانند.

چین در حال حاضر رهبر بلامنازع صنعت فناوری پاک است. اروپا و آمریکا برای مقابله با این تسلط و دستیابی به اهداف خود در زمینه تغییرات آب‌وهوایی، باید به‌سرعت اقدام کنند. افزایش سرمایه‌گذاری، تقویت تولید داخلی و اتخاذ رویکردی قاطعانه‌تر در قبال چین، از جمله ابزارهای حمایتی ضروری است.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.