خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۶۹۲۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

۵ موضوع کلیدی که اقتصاد جهانی را در سال ۲۰۲۴ شکل خواهند داد

5 موضوع کلیدی که اقتصاد جهانی را در سال 2024 شکل خواهند داد

با رشد و بازده بالاتر اوراق قرضه از یک سو و تورم بالا و خطرات ژئوپولیتیکی از سوی دیگر، اقتصاد جهانی در مقطع حساسی قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سرمایه‌گذارانی که پرتفوی متنوعی دارند، مراقب عدم قطعیت‌های ژئوپولیتیکی هستند. گزارش جدید حاکی از آن است که با وجود فشارهای تورمی و نرخ‌های بهره بالاتر، اقتصاد جهانی همچنان قوی می‌ماند.

گریس پیترز، رئیس استراتژی سرمایه‌گذاری جهانی در بانک خصوصی جی‌پی مورگان، گفت: «به‌رغم اینکه تورم جهانی به همان سرعتی که پیش‌بینی‌کنندگان انتظار داشتند کاهش پیدا نکرده است، اقتصاد جهانی به طور قابل توجهی قوی به نظر می‌رسد و فشار نرخ‌های بهره بالاتر را به چالش می‌کشد.»

بانک خصوصی جی‌پی مورگان با انتشار چشم‌انداز 2024 خود، «اقتصاد قوی در دنیای شکننده»، پنج موضوع کلیدی را برای هدایت چشم‌انداز اقتصاد و سرمایه‌گذاری جهانی برجسته کرد. پیترز گفت: «جهان در یک مقطع حساس قرار دارد. از یک طرف، رشد بیشتر، بازده اوراق قرضه بالاتر و ارزش سهام بالاتر و از سوی دیگر تورم بالاتر، خطرات ژئوپولیتیکی بالاتر و مالیات‌های بالقوه بالاتر. با وجود این چالش‌ها، ما فکر می‌کنیم نیروهای مثبت می‌توانند بازارها را در سال 2024 پیش ببرند. رشد جهانی سهام می‌تواند فراتر از سهام ایالات متحده و کل بازار سهام گسترش یابد.»

اقتصاد جهانی همچنان قوی

در حالی که نرخ بهره فدرال رزرو تا زمان کاهش تورم ثابت باقی می‌ماند، بانک‌های مرکزی سایر کشورها شروع به کاهش نرخ بهره کرده‌اند.

ژاکوب مانوکیان، رئیس استراتژی سرمایه‌گذاری ایالات متحده در بانک خصوصی جی‌پی مورگان، گفت: «برخلاف دهه 2010 و مشابه دهه 1990، نرخ‌های سیاستی باید بالاتر از نرخ تورم باقی بمانند. علاوه بر این، مخارج خانوار، به‌ویژه در ایالات متحده، همچنان به اندازه‌ای قوی است که برای شرکت‌هایی که فروش را به سود تبدیل می‌کنند، مناسب است.»

او افزود: «یک حوزه خاص، تمرکز بر هوش مصنوعی است که در آن تاثیر بر رشد می‌تواند چشمگیر (شاید حتی تحول‌آفرین) باشد. شواهدی که افزایش بهره‌وری هوش مصنوعی را نشان می‌دهند احتمالاً تا پایان دهه 2020 در داده‌های اقتصادی ایالات متحده ظاهر شوند.»

ابهامات باقی‌مانده

توماس کندی، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در بانک خصوصی جی‌پی مورگان، گفت: «چشم‌انداز بازار و اقتصادی ما سازنده است، اما ما دو منبع اصلی عدم اطمینان را می‌شناسیم: ریسک ژئوپولیتیکی و انتخابات ایالات متحده.»

این گزارش اشاره کرد بخش‌های خاصی از بازار مانند سهام شرکت‌های کوچک و متوسط، دلار آمریکا و شرکت‌های انرژی پاک، می‌توانند نسبت به انتخابات آمریکا حساس‌تر باشند.

تا آنجا که به ریسک‌های ژئوپولیتیک مربوط می‌شود، سرمایه‌گذاران با قرار گرفتن در معرض تمرکز، احتمالاً نسبت به سرمایه‌گذاران دارای پرتفوی متنوع در سطح جهانی، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. در این گزارش آمده است: «سرمایه‌گذاران می‌توانند برای مهار رشد جهانی، به سوی سهام، برای محافظت در برابر تورم به سمت دارایی‌های واقعی و در صورت کاهش رشد اقتصادی، برای ارائه درآمد و کاهش ریسک، به سوی اوراق قرضه بروند.»

شرکت‌های اروپایی

با افزایش سود سهام و بازخرید سهام، شرکت‌های اروپایی در حال پذیرش تغییر ساختاری برای تبدیل شدن به سهامدارانی دوستانه هستند. این روند با بهبود پایه‌های اقتصادی در منطقه یورو همراه است. سلامت مصرف‌کننده مثبت به نظر می‌رسد. چشم‌اندازی قوی برای سود شرکت‌ها و کاهش نرخ پیش روست.

اریک ویتنوس، رئیس استراتژی سرمایه‌گذاری اروپا، خاورمیانه و آفریقا در بانک خصوصی جی‌پی مورگان، گفت: «ما انتظار داریم سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای متوجه شوند شرکت‌های اروپایی پیشرو، «قهرمانان ملی» منطقه، به یک پایگاه مصرف‌کننده واقعاً جهانی می‌فروشند. آنها می‌توانند از اقتصاد جهانی که محیط نرخ بهره بالاتر را بهتر از آن چیزی که خیلی‌ها انتظار داشتند، پشت سر گذاشته، سود ببرند. ما فکر می‌کنیم اقتصاد اروپا در سال آینده انعطاف‌پذیر خواهد ماند.»

سهام ژاپن

ژاپن با افزایش رشد اسمی اقتصادی، از تورم استقبال کرده است. در عین حال، اصلاحات حاکمیت شرکتی در حال حاضر، قویاً یک تغییر ساختاری با تمرکز بر کارایی و سودآوری را تشویق می‌کند و در نتیجه شرکت‌ها ارزش بیشتری را نسبت به قبل به سهامداران برمی‌گردانند. صاحب‌نظران می‌گویند سهام ژاپن این بار با هر دفعه فرق می‌کند.

استخراج سود از مواد خام حیاتی

آمریکای لاتین مدت‌هاست از منابع طبیعی و معدنی خود برای بیشتر ترازهای تجاری کشورها سرمایه‌گذاری کرده است و با این فرصت، پتانسیل رشد بیشتر صادرات را افزایش می‌دهد. افزایش تقاضا باعث افزایش عرضه کم مواد معدنی مورد انتظار در دهه آینده خواهد شد.

نور کریستیانی، رئیس استراتژی سرمایه‌گذاری آمریکای لاتین در بانک خصوصی جی‌پی مورگان، توضیح داد: «برای سرمایه‌گذاران جهانی، بازارهای سهام آمریکای لاتین در حال حاضر درآمدهای قابل قبول و ارزش‌گذاری‌های جذابی را، هم نسبت به همتایان جهانی و هم به تاریخچه خودشان، ارائه می‌دهند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.