فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۱۵۸۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

رأی دادن در بزرگ‌ترین کشور دموکراتیک جهان چگونه است؟ + راهنمای تصویری انتخابات هند

رأی دادن در بزرگ‌ترین کشور دموکراتیک جهان چگونه است؟ + راهنمای تصویری انتخابات هند

نزدیک یک میلیارد نفر در هند به پای صندوق‌های رأی رفتند که در بزرگ‌ترین انتخابات سراسری جهان رأی دهند. در اینجا نگاهی به نحوه رأی دادن در پرجمعیت‌ترین کشور جهان می‌اندازیم.

به گزارش تجارت نیوز،

نارندرا مودی، نخست وزیر، برای سومین دوره که چندان هم متداول نیست، در مقابل اتحاد احزاب مخالف که به دنبال برکناری او هستند، ایستاده بود. در نهایت مودی برای سومین دوره نخست وزیر و برای اولین بار در رأس یک دولت ائتلافی قرار گرفت و حزب تلوگو دسام در آندرا پرادش و جاناتا دال (متحد) از بیهار به عنوان دو متحد اصلی ظاهر شدند.

جمعیت

در هند، خانه بیش از 1.4 میلیارد نفر، حدود 969 میلیون واجد شرایط رأی دادن هستند؛ جمعیتی بیش از جمعیت آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا روی هم. این بدان معناست که حدود 12 درصد از جمعیت جهان با انگیزه‌های مختلف از بیکاری و مزایای رفاهی گرفته تا زیرساخت‌ها و حمایت از دموکراسی به پای صندوق‌های رأی می‌روند. بر اساس گزارش کمیسیون انتخابات، تعداد زنانی که برای رأی دادن ثبت‌نام کردند نسبت به انتخابات سال 2019، 40 میلیون نفر افزایش یافته است و بیش از 20 میلیون رأی‌دهنده بین 18 تا 29 سال به رأی‌دهندگان اضافه شده‌اند. 642 میلیون رأی‌دهنده در این انتخابات شرکت کردند و 312 میلیون نفر از آن‌ها زن بودند که این بالاترین میزان مشارکت رأی‌دهندگان زن در انتخابات هند است.

شیوه انجام انتخابات هند

هندی‌ها برای 543 کرسی در مجلس 545 کرسی پارلمان موسوم به لوک سبها یا لوک سابا رأی می‌دهند و دو کرسی دیگر توسط رئیس‌جمهور این کشور معرفی می‌شوند. حزبی که اکثریت را به دست آورد، یکی از نامزدهای برنده خود را به عنوان نخست وزیر منصوب می‌کند و یک دولت حاکم تشکیل می‌دهد.

برخی از ایالت‌ها تنها یک روز برای رأی دادن فرصت داشتند، در حالی که پرجمعیت‌ترین ایالت کشور در شمال، اوتار پرادش و ایالت‌های شرقی بیهار و بنگال غربی با جمعیتی بالغ بر 475 میلیون نفر، قرار بود در یک بازه زمانی هفت روزه رأی دهند. رأی‌گیری از جمعه 19 آوریل شروع شد و تا 1 ژوئن ادامه داشت. نتایج در 4 ژوئن اعلام شد. این بزرگ‌ترین انتخابات تاریخ هند بود که از انتخابات قبلی پیشی گرفت و ۴۴ روز به طول انجامید و از این نظر، پس از انتخابات سراسری 1951-1952 هند در جایگاه دوم قرار گرفت.

هندی‌ها چگونه رأی می‌دهند؟

از قله‌های بلند هیمالیا گرفته تا جنگل‌های دورافتاده در ایالت‌های مرکزی هند، رأی‌گیری به‌صورت الکترونیکی در بیش از یک میلیون شعبه رأی‌گیری در این کشور داده می‌شود که 1.2 درصد افزایش تعداد شعب را نسبت به انتخابات سال 2019 نشان می‌دهد.

IMG_20240729_191449_118

5.5 میلیون دستگاه رأی‌گیری الکترونیکی، EVM، در انتخابات امسال هند استفاده شد. این دستگاه‌ها برای اولین بار در سال 1982 معرفی شدند.

نحوه کار دستگاه رأی‌گیری الکترونیکی

قبل از اینکه رأی‌دهنده برای استفاده از EVM وارد اتاق رأی‌گیری شود، مقامات انگشت اشاره دست چپ وی را با جوهر بنفش پاک نشدنی علامت‌گذاری می‌کنند تا نشان دهند که فرد آماده رأی دادن است و از تکرار شدن فرایند جلوگیری می‌کنند.

دستگاه‌های EVM ماشین‌های مستقلی هستند و برای جلوگیری از دستکاری اطلاعات، به اینترنت متصل نیستند. آنها توسط یک باتری قلیایی تغذیه می‌شوند.

دو قسمت اصلی، واحد کنترل (CU) و واحد رأی (BU) توسط یک کابل پنج متری به هم متصل می‌شوند که باید همیشه قابل‌مشاهده باشد.

واحد کنترل جایی است که برگه‌های رأی ذخیره و نزد افسر نگهداری می‌شود. وقتی فردی وارد اتاق رأی می‌شود، افسر واحد رأی را فعال می‌کند.

پس از ورود به غرفه، رأی‌دهنده دکمه آبی رنگ را در کنار نام یا نماد نامزد خود فشار می‌دهد. یک چراغ قرمز در کنار آن می‌درخشد و صدای بوقی مبنی بر اینکه رأی‌دهنده رأی داده است شنیده می‌شود.

هنگامی که رأی داده شد، VVPAT که در کنار واحد رأی قرار دارد، یک برگه رأی کاغذی با شماره سریال و نام و نماد نامزد منتخب چاپ می‌کند. بلیط کاغذی از طریق یک صفحه شیشه‌ای به مدت هفت ثانیه قابل‌مشاهده است تا رأی‌دهنده انتخاب خود را تأیید کند، قبل از اینکه به صندوق افتاده و نهایی شود.

این عملیات به حدود 15 میلیون نفر از مقامات رأی‌گیری و کارکنان امنیتی در طول انتخابات نیاز دارد که برخی از این کارگران انتخاباتی از طریق جاده، قایق، شتر، قطار و هلیکوپتر برای رسیدن به شهروندان هندی سفر می‌کنند.

نتیجه انتخابات 44 روزه

نظرسنجی‌های رسانه‌های جریان اصلی، پیروزی قاطعی را برای حزب بهاراتیا جاناتا و ائتلاف آن، اتحاد دموکراتیک ملی (NDA) پیش‌بینی کرده بودند. با این حال، حزب بهاراتیا جاناتا ۲۴۰ کرسی را کسب کرد که از ۳۰۳ کرسی که در سال ۲۰۱۹ به دست آورده بود، کمتر بود؛ به این ترتیب، این حزب اکثریت واحد خود را در لوک سبها از دست داد، در حالی که اتحاد دموکراتیک ملی ۲۹۳ کرسی از ۵۴۳ کرسی مجلس را به دست آورد.

ائتلاف هند با کسب ۲۳۴ کرسی که ۹۹ کرسی آن توسط کنگره به دست آمد، فراتر از انتظار عمل کرد و برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته وضعیت اپوزیسیون رسمی را برای حزب به دست آورد. هفت نامزد مستقل و ده نامزد از احزاب غیرمتعهد نیز کرسی‌های لوک سبها را به دست آوردند. در ۷ ژوئن ۲۰۲۴، مودی دریافت حمایت ۲۹۳ نمایندهٔ مجلس از دراپادی مورمو، رئیس‌جمهور هند را تأیید کرد. این سومین دورهٔ نخست‌وزیری نارندرا مودی و نخستین باری بود که وی با ظهور حزب تلوگو دسام در آندرا پرادش و جاناتا دال (متحد) از بیهار به‌عنوان دو متحد اصلی، در رأس یک دولت ائتلافی قرار گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.