فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۳۳۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تولید ناخالص داخلی عمان در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۷.۱۵ میلیارد دلار رسید/ رشد ۳.۹ درصدی بخش غیرنفتی عمان

تولید ناخالص داخلی عمان در سه‌ماهه اول سال 2024 به 27.15 میلیارد دلار رسید/ رشد 3.9 درصدی بخش غیرنفتی عمان

رشد تولید ناخالص داخلی عمان با چشم‌انداز اقتصادی مطلوب این کشور همسو است و انتظار می‌رود رشد واقعی در سال 2024 به 1.5 درصد برسد. این رشد ناشی از افزایش فعالیت‌های غیرنفتی بود که ارزشی معادل 7.18 میلیارد ریال عمان را به ثبت رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از اکونومی‌میدل‌ایست، بر اساس داده‌های اولیه مرکز ملی آمار و اطلاعات، تولید ناخالص داخلی عمان در سه‌ماهه اول سال 2024، 0.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به 10.45 میلیارد ریال عمان (27.15 میلیارد دلار) رسید. این رشد ناشی از افزایش فعالیت‌های غیرنفتی بود که ارزش آن 7.18 میلیارد ریال عمان ثبت شده است و نشان‌دهنده افزایش 3.9 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2023 می‌باشد.

چالش‌های موجود در بخش نفت و گاز

با اینکه این رشد با چشم‌انداز اقتصادی مطلوب عمان مطابقت دارد و انتظار می‌رود رشد واقعی در سال 2024 به 1.5 درصد برسد و همچنین پیش‌بینی می‌شود که این رشد ناشی از افزایش تولید گاز و تلاش‌های مداوم دولت برای تنوع‌بخشی باشد؛ اما این داده‌ها همچنین برخی چالش‌ها را نشان می‌دهند، چراکه فعالیت در حوزه نفت خام 4.4 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به 2.99 میلیارد ریال عمان رسیده است. به طور مشابه، فعالیت در حوزه گاز طبیعی در سه‌ماهه اول سال 2024 با 0.1 درصد کاهش به 424.4 میلیون ریال عمان رسید.

با این حال، کل فعالیت‌های صنعتی افزایش داشتند و از 1.91 میلیارد ریال عمان در سه‌ماهه اول 2023 به 2.18 میلیارد ریال عمان در سه‌ماهه اول 2024 افزایش یافتند.

پیشبرد اصلاحات

عملکرد مثبت بخش‌های غیرنفتی عمان، تلاش‌های دولت برای پیشبرد اصلاحات حاکمیتی و کارایی، از جمله راه‌اندازی صندوق آینده عمان توسط سازمان سرمایه‌گذاری عمان (OIA) را نشان می‌دهد. هدف این صندوق جذب سرمایه‌های خارجی و هدایت سرمایه‌ها به شرکت‌های کوچک و متوسط ​​داخلی است که تنوع اقتصادی را بیشتر می‌کند.

رشد ثابت صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی

در ژوئن 2023، گزارشی از سازمان سرمایه‌گذاری عمان نشان داد که صندوق ثروت دولتی کشور شاهد رشد کل دارایی‌های آن به میزان 7.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است و در سال 2023 به 19.24 میلیارد ریال عمان رسیده است. این صندوق همچنین 9.95 درصد بازگشت سرمایه را گزارش کرده است. در بررسی سالانه، این گزارش رویکرد سرمایه‌گذاری استراتژیک و مدیریت مؤثر پرتفوی متنوع این صندوق را برجسته می‌کند. این نتایج نشان‌دهنده نقش سازمان سرمایه‌گذاری عمان در پیشبرد رشد اقتصادی و ثبات در عمان است.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.