فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۳۳۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ادغام داده‌های اقتصادی و اقلیمی، طرح سیاست‌های اقلیمی را تسهیل می‌کند/ گزارش صندوق بین‌المللی پول برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی باید تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حداقل ۴۳ درصد کاهش یابد تا گرمایش جهانی از ۱.۵ درجه سانتیگراد بیشتر نشود

ادغام داده‌های اقتصادی و اقلیمی، طرح سیاست‌های اقلیمی را تسهیل می‌کند/ گزارش صندوق بین‌المللی پول برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

از آنجایی که اقتصادهای سراسر جهان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دستیابی به رشد پایدار تلاش می‌کنند، داده‌های قابل‌اعتماد بسیار مهم هستند و اساس تصمیم‌گیری آگاهانه، هدایت توسعه سیاست، اجرا و نظارت را تشکیل می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس اطلاعات منتشرشده از صندوق بین‌المللی پول، طرح شکاف داده‌ها به سیاست‌گذاران کمک می‌کند تا تأثیر زیست‌محیطی فعالیت‌های اقتصادی و اثربخشی سیاست‌های آب‌وهوایی را بهتر درک کنند. از آنجایی که اقتصادهای سراسر جهان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دستیابی به رشد پایدار تلاش می‌کنند، داده‌های قابل‌اعتماد بسیار مهم هستند. این داده‌ها پایه و اساس تصمیم‌گیری آگاهانه، هدایت توسعه سیاست، اجرا و نظارت هستند.

با درک این موضوع، گروه G20 تلاش خود را برای افزایش گستره و کیفیت داده‌های مرتبط با آب‌وهوا افزایش می‌دهد. این گروه از طریق مرحله سوم طرح شکاف داده‌ها، به دنبال تلفیق بهتر داده‌های آب‌وهوا با آمارهای کلان اقتصادی است. انجام این کار به صندوق بین‌المللی پول امکان می‌دهد تا تأثیر زیست‌محیطی فعالیت‌های اقتصادی و اثربخشی سیاست‌های آب‌وهوایی را بهتر نشان دهد.

نمودار پایین یکی از این معیارهای مفید را نشان می‌دهد؛ شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای که سطوح انتشار این گازها را نسبت به تولید صنعت اندازه‌گیری می‌کند. این نمودار نشان می‌دهد که کدام صنایع آلاینده‌های بیشتری به ازای هر دلار تولید می‌کنند و می‌توانند تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در مناطق تأثیرگذار را هدایت کنند.

COTW-DGI-BLOG-2024

این نمودار برخی روندهای امیدوارکننده را نشان می‌دهد. به طور خاص، داده‌ها کاهش قابل توجهی در شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش‌های کشاورزی و صنعتی را نشان می‌دهند که بخش دوم شامل صنایع برق، معدن و آب می‌شود. این امر دلگرم‌کننده است چراکه این بخش‌ها روی هم بیش از 75 درصد از کل آلاینده‌های G20 را تشکیل می‌دهد و جزو پرمصرف‌ترین بخش‌هاست. کاهش در شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای نشان می‌دهد که منابع کربن کمتر، فناوری‌های پاک‌تر و بهبود بهره‌وری انرژی در حال ثمربخشی هستند. برای درک بهتر این که چگونه این پویایی‌ها در بین صنایع و اقتصادها انجام می‌شود، به داده‌های جزئی بیشتری نیاز است. ارائه داده‌های جزئی بیشتر برای درک بهتر انتقال به سمت اقتصاد کربن کمتر، یکی از اهداف مهم طرح شکاف داده‌های G20 است.

در حالی که شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای در برخی از بخش‌های کلیدی در حال کاهش است، سرعت کلی هنوز برای جدا کردن رشد اقتصادی از انتشار گازهای گلخانه‌ای برای رسیدن به موقع به اهداف آب‌وهوایی کافی نیست. گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب‌وهوا در سال 2023 نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی باید تا سال 2030 در مقایسه با سال 2019 حداقل 43 درصد کاهش یابد تا گرمایش جهانی از 1.5 درجه سانتیگراد بیشتر نشود. دستیابی به این کاهش در انتشار گازهای گلخانه‌ای با حفظ رشد اقتصادی، شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای را به سمت صفر سوق می‌دهد.

با توجه بیشتر در داده‌ها نیز شکاف‌های قابل توجه و پایدار نمایان می‌شوند. درست است که داده‌های بیشتری از طریق ابتکار داده در دسترس است، اما اکثر اقتصادهای G20 هنوز به طور منظم این آمار را تولید نمی‌کنند یا این کار را بدون جزئیات بخشی لازم انجام می‌دهند. این فقدان پوشش داده‌های قوی، مدیریت و تصمیم‌گیری مؤثر را مختل می‌کند و ضرب‌المثل انگلیسی «شما نمی‌توانید آنچه را که اندازه‌گیری نمی‌کنید، مدیریت کنید.» را نشان می‌دهد.

ردپای کربن

انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های تولیدی تنها بخشی از ردپای کربن یک کشور است. برای درک کامل پیشرفت جهانی، به‌ویژه از منظر اجرای تعدیل‌های مرزی، لازم است کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از تغییر فعالیت‌های آلودگی فشرده به اقتصادهای خارج از G20 در نظر گرفته شود. با این حال پرداختن به این موضوع نیازمند نگاهی جهانی است. یکی از اهداف این ابتکار، گسترش ردپای کربن برای گروه G20 است که منعکس‌کننده انتشار گازهای گلخانه‌ای هر کشور است، صرف نظر از اینکه در کجا انتشار فیزیکی گازهای گلخانه‌ای رخ می‌دهد.

ابتکارات در حال انجام در مرحله سوم برای استانداردسازی و گسترش انتشار گازهای گلخانه‌ای فراتر از تنظیمات رویه‌ای صرف است. این ابتکارات نقش مهمی در همسویی بهتر سیاست‌های اقتصادی با اهداف پایدار دارند و با پیشرفت پروژه، به بهبود نحوه اندازه‌گیری و در نهایت مدیریت اثرات زیست‌محیطی کشورها ادامه خواهند داد.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.