خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۶۹۳

«تجارت‌نیوز» از تبعات یک عروسی ۶۰۰ میلیون دلاری گزارش می‌دهد:

طبقه متوسط ​هند رو به زوال است

طبقه متوسط ​هند رو به زوال است

عروسی پسر موکش آمبانی که حدود دو هفته پیش صورت گرفت، به تازگی سروصدای زیادی کرده است. این عروسی مجلل و پرهزینه، توجه اقتصاددانان را به از بین رفتن طبقه متوسط جلب کرده است. طبقه متوسط ​​هند پس از چندین دهه رشد قوی، با اینکه از پایگاهی مشابه شروع کرده بود، بسیار فقیرتر از چین است.

به گزارش تجارت نیوز،

بر اساس گزارش الجزیره، آنانت آمبانی، پسر سرمایه‌دار بزرگ موکش آمبانی (Mukesh Ambani)، در مراسمی مجلل که از 12 تا 14 ژوئیه برگزار شد، با نامزد دیرینه خود رادیکا مرچنت ازدواج کرد و آتش شایعات را در هند و کشورهای دیگر شعله‌ور کرد.

عروسی 600 میلیون دلاری

طبق گزارش فوربز، امبانی بزرگ، رئیس ریلانس اینداستریز (Reliance Industries)، دارای ثروت خالص 120.3 میلیارد دلاری است که او را یازدهمین فرد ثروتمند جهان می‌کند. اگر این آمار درست باشد، هزینه عروسی 600 میلیون دلاری معادل 0.5 درصد از ثروت تخمینی آمبانی خواهد بود. البته اینها اعدادی هستند که منابع غیرمعتبر در مورد اینکه ثروتمندترین مرد هند چقدر در جشن عروسی کوچک‌ترین فرزندش خرج کرده است، گمانه‌زنی می‌کنند.

عروسی‌ها در هند معمولاً امور مجللی هستند، چراکه افراد در هر گروه درآمدی اغلب بیش از توان خود خرج می‌کنند؛ اما این بار شکوه و عظمت جشن آمبانی‌ها نگاه‌ها را به تقسیم ثروت در این کشور جنوب آسیا جلب کرده است. در حالی که ثروتمندان هند در حال ثروتمندتر شدن هستند، بیشتر هندی‌ها، از جمله طبقه متوسط ​​که اغلب به عنوان نمونه‌ای از موفقیت اقتصادی کشور هند در سال‌های اخیر مطرح می‌شوند، روز به روز سرگردان‌تر و حتی فقیرتر می‌شوند.

طبقه متوسط ​​گمشده

طبق گزارشی که آکسفورد اکونومیکس در ماه مه منتشر کرد، در مقایسه با چین در حال رشد، مصرف‌کنندگان هندی قدرت خرج بسیار کمتری دارند و طبقه متوسط ​​این کشور به شدت در انتهای طیف درآمدی متمرکز شده است. طبقه متوسط ​​هند با جمعیت حدودی 460 میلیون نفر، در 30 سال گذشته ده برابر شده است؛ اما طبق گزارش آکسفورد اکونومیکس، این کشور هنوز کمتر از نصف اندازه چین است، حتی با اینکه هر دو کشور جمعیت مشابهی در حدود 1.4 میلیارد نفر دارند. بر اساس این گزارش، در سال 2022، حداقل 660 میلیون بزرگسال چینی بیش از 10 هزار دلار در سال درآمد داشتند، در حالی که تنها حدود یک چهارم هندی‌ها درآمدی به این میزان داشتند.

اقتصاددان توماس پیکتی، وضعیت هند را به صورت «طبقه متوسط ​​گمشده» توصیف کرده است. طبق گزارش آکسفورد اکونومیکس، در سال 2022، متوسط ​​درآمد طبقه متوسط ​​در هند کمتر از یک سوم بالاتر از چین بود، به‌رغم اینکه در دهه 1990 از پایه مشابهی شروع شد. بر اساس این گزارش، 40 درصد متوسط ​​در چین در سال 2022 به طور متوسط ​​30 هزار و 400 دلار درآمد پیش از مالیات داشتند، در حالی که این رقم برای همتایان هندی‌شان هشت هزار و 700 دلار بود.

image(17)

الکساندرا هرمان، اقتصاددان ارشد آکسفورد اکونومیکس می‌گوید: «یکی از دلایل افزایش نسبتاً سریع طبقه متوسط ​​درآمد چین احتمالاً شهرنشینی نسبتاً سریع آن است.» هرمان اشاره کرد که در چین، سیاست‌های دولت با موفقیت مهاجرت از روستا به شهر را تشویق کرده است.

چالش‌های پیش روی مهاجرت

هند اما با مجموعه‌ای از چالش‌ها مواجه است که باعث می‌شود هندی‌ها کمتر توانایی یا تمایل به مهاجرت داشته باشند. یکی از این موارد سهولت جابه‌جایی است. هرمان اضافه کرد که فواصل زیاد، همراه با زیرساخت‌های حمل‌ونقل محدود و تفاوت‌های زبانی شدید در بین ایالت‌ها، مهاجرت داخل کشور را پیچیده می‌کند. مورد دیگر فقدان رفاه اجتماعی است که باعث می‌شود هندی‌های فقیر بخواهند به شبکه‌هایی نزدیک بمانند که بخشی از این حمایت را به صورت غیررسمی ارائه می‌کنند. وی می‌گوید که هند همچنین برنامه‌های استحقاقی در سطح ایالتی دارد که مانعی برای مهاجرت روستا به شهر و بین ایالتی است.

مایکل کوگلمن، مدیر مؤسسه آسیای جنوبی در مرکز ویلسون، گفت: «طبقات متوسط ​​​​هند به طور مخربی تحت تأثیر تورم اخیر هستند. در ماه ژوئن نرخ تورم حدود 5.08 درصد بود که نسبت به 4.75 درصد در ماه قبل افزایش داشت.» وی اضافه کرد که تورم «قابل توجه» و چالش مداوم بیکاری به این بخش از کشور آسیب رسانده است. کوگلمن به الجزیره گفت: «بیکاری به طور نامتناسبی بر جوانان در هند تأثیر می‌گذارد و با توجه به اینکه از نظر جمعیتی جوانان کشور بیشتر هستند، طبیعتاً افراد زیادی در طبقات پایین و متوسط ​​تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.»

هرمان افزود که رشد طبقه متوسط ​​هند مستلزم تغییر در توزیع درآمد، رشد کلی درآمد یا ترکیبی از هر دو است. او گفت: «در هند، پیشرفت و اصلاحات مختلف برای ایجاد اشتغال خارج از کشاورزی برای افزایش درآمد به طور گسترده و ایجاد قدرت هزینه برای مردم بسیار مهم است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.