فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۸۲۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

۱۰ کشور پرجمعیت جهان در سال ۲۰۲۴ کدامند؟

10 کشور پرجمعیت جهان در سال 2024 کدامند؟

جمعیت انسان‌های جهان در اواسط نوامبر 2022 از 2.5 میلیارد نفر در سال 1950 به هشت میلیارد نفر رسید. هند با 1441.72 میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین کشور جهان در سال 2024 است.

به گزارش تجارت نیوز،

جمعیت جهان بیش از سه برابر بیشتر از اواسط قرن بیستم شده است. بر اساس گزارش سازمان ملل، جمعیت جهانی در اواسط نوامبر 2022 از 2.5 میلیارد نفر در سال 1950 به هشت میلیارد نفر رسید که از سال 2010 یک میلیارد نفر و از سال 1998، 2 میلیارد نفر اضافه شده است. پیش‌بینی شده که جمعیت جهان در سال 2030 به 8.5 میلیارد نفر برسد و در سال 2050 به 9.7 میلیارد نفر و تا سال 2100 به 10.4 میلیارد نفر افزایش یابد. در ادامه این گزارش نگاهی به 10 کشور پرجمعیت جهان در سال 2024، طبق آمار Statista بیندازیم.

هند

جمعیت: 1441.72 میلیون نفر

هند یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان با میراث فرهنگی غنی است. این کشور از زمان استقلال خود به پیشرفت‌های همه جانبه اجتماعی-اقتصادی دست یافته است. هند در تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیده است. این کشور اکنون یکی از برترین کشورهای صنعتی جهان و یکی از معدود کشورهایی است که برای تسخیر طبیعت به نفع مردم به فضا رفته است. مساحت آن 3287263 کیلومتر مربع است که از ارتفاعات پوشیده از برف هیمالیا تا جنگل‌های بارانی گرمسیری جنوب امتداد دارد.

هند به عنوان هفتمین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت، از بقیه آسیا جدا است و کوه‌ها و دریاها که به کشور یک موجودیت جغرافیایی متمایز می‌بخشد، مشخص شده است. از شمال به هیمالیای بزرگ محدود می‌شود، به سمت جنوب کشیده می‌شود و در مدار راس السرطان، به اقیانوس هند بین خلیج بنگال در شرق و دریای عرب در غرب منتهی می‌شود.

چین

جمعیت: 1425.18 میلیون نفر

چین که در شرق آسیا واقع شده است، بزرگ‌ترین کشور در بین تمام کشورهای آسیایی است. تقریباً کل خشکی آسیای شرقی را تشکیل می‌دهد و تقریباً یک چهاردهم مساحت زمین را در برمی‌گیرد. کشور چین تقریباً به اندازه کل اروپا است. این کشور همچنین یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان است که تنها با هند رقابت می‌کند و طبق برآوردهای سازمان ملل در سال 2023 از نظر جمعیت از آن پیشی گرفت.

چین دارای 33 بخش سیاسی است که مستقیماً زیر نظر دولت مرکزی هستند و شامل 22 استان، پنج منطقه خودمختار، چهار شهرداری (چونگ کینگ، پکن، شانگهای و تیانجین) و دو منطقه اداری ویژه (هنگ کنگ و ماکائو) تشکیل شده‌اند. پکن پایتخت چین و همچنین مرکز فرهنگی، اقتصادی و ارتباطات کشور است. شانگهای شهر صنعتی اصلی این کشور و هنگ کنگ مرکز تجاری و بندر پیشرو آن است.

ایالات متحده آمریکا

جمعیت: 341.81 میلیون نفر

ایالات متحده آمریکا سومین کشور بزرگ جهان از نظر جغرافیا و جمعیت است. آمریکای شمالی قاره‌ای است با اقیانوس آرام در غرب و اقیانوس اطلس در شرق آن. کانادا مرز شمالی و مکزیک مرز جنوبی آن را تشکیل می‌دهد. کلمبیا و 50 ایالت این اتحادیه را تشکیل می‌دهند.

ایالات متحده دارای یک دشت میانی بزرگ و کوه‌های بلند در غرب است. این باعث می‌شود که این کشور بیش از دو برابر اتحادیه اروپا باشد. دره مرگ با ارتفاع منفی 282 فوتی، پایین‌ترین نقطه را در کل کشور دارد، در حالی که دنالی (کوه مک کینلی) با ارتفاع 20320 فوت (6198 متر)، بلندترین قله را دارد.

اندونزی

جمعیت: 289.8 میلیون نفر

اندونزی خانه تقریباً 290 میلیون نفر است که در 17000 جزیره پراکنده شده‌اند و به این ترتیب آن را چهارمین کشور پرجمعیت جهان می‌کند. اندونزی دارای اقتصادی با ارزش بیش از یک تریلیون دلار است. به دلیل وسعت، جمعیت جوان و موقعیت مطلوب، یک شریک تجاری و امنیتی بسیار مهمی است.

طبقه متوسط ​​اندونزی به سرعت در حال گسترش است و در مرکز صنعت مصرف این کشور قرار دارد. موقعیت مکانی این کشور راهی برای دسترسی به زمین‌های متنوع فراهم کرده است، از جاذبه‌های گردشگری شلوغ بالی و لومبوک گرفته تا تمدن‌های مرموز آسمات در پاپوآ و کسانی که در کوه‌های توراجا در سولاوسی جنوبی زندگی می‌کنند.

پاکستان

جمعیت: 245.21 میلیون نفر

جمهوری اسلامی پاکستان سی و سومین کشور بزرگ از نظر مساحت و پنجمین کشور پرجمعیت با کمی بیش از 245 میلیون نفر جمعیت است. این کشور دارای منبع عظیمی از جوانان است. 64 درصد جمعیت آن زیر 29 سال و 30 درصد بین 15 تا 29 سال سن دارند.

بر اساس آمار بانک جهانی، پاکستان در میان پنج اقتصاد نوظهور سریع آسیا قرار دارد.

تا به امروز، کراچی قطب اصلی تجاری و اقتصادی این کشور بوده اما با توسعه مداوم شهر بندری دیگر گوادر و اتصال منطقه‌ای که توسط کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) ایجاد شده است، انتظار می‌رود انگیزه بزرگی برای تجارت بین‌المللی و فعالیت اقتصادی این کشور ایجاد شود.

نیجریه

جمعیت: 229.15 میلیون نفر

نیجریه یک فدراسیون چند قومیتی و دارای تنوع فرهنگی متشکل از 36 ایالت خودمختار و منطقه پایتخت فدرال است. چشم‌انداز سیاسی تا حدی تحت سلطه حزب حاکم کنگره مترقیان (APC) است که بازوی اجرایی دولت را کنترل می‌کند و اکثریت کرسی‌های مجلس سنا و مجلس نمایندگان در پارلمان و اکثریت ایالات را در اختیار دارد.

نیجریه را می‌توان به 10 منطقه زمینی تقسیم کرد. آن‌ها عبارتند از دشت سوکوتو، حوضه چاد، دشت‌های مرتفع شمالی، فلات جوس، دره رودخانه نیجر-بنو، ارتفاعات غربی، ارتفاعات شرقی، دشت‌های جنوب غربی، دشت‌های جنوب شرقی و دلتای نیجر. رودخانه اصلی نیجر از شمال غربی وارد کشور می‌شود و ابتدا به جنوب شرقی و سپس از جنوب به خلیج گینه می‌ریزد. شاخه اصلی آن، Benue، از کوه‌های جمهوری کامرون سرچشمه می‌گیرد. صلیب رودخانه مهم‌ترین رودخانه خارج از سیستم نیجر است که به خور در شرق دلتای نیجر می‌ریزد. نیجریه سرزمینی با تنوع بسیار زیاد است. دارای زمین‌های گود گرم و بارانی، مناطق خشک و شنی، دشت‌های چمنزار و جنگل‌های استوایی است. فلات‌های مرتفع و کوه‌های صخره‌ای نیز در بخش‌هایی از کشور برافراشته‌اند.

برزیل

جمعیت: 217.64 میلیون نفر

برزیل دارای 203 میلیون نفر با تولید ناخالص داخلی واقعی سرانه 8802 دلار در سال 2022 است. این کشور فدرال بزرگی است که از اتحادیه (دولت فدرال)، 26 ایالت (به علاوه منطقه فدرال) و بیش از 5500 شهرداری تشکیل شده است. مردم آن در اکوسیستم‌های متعددی در زمینی به مساحت 8.5 میلیون کیلومتر مربع (تقریباً به اندازه قاره ایالات متحده) زندگی می‌کنند. این کشور تفاوت‌های شدیدی در نژاد، تاریخ، فرهنگ و صنعت دارد.

بنگلادش

جمعیت: 174.7 میلیون نفر

بنگلادش کشوری در جنوب آسیا با جمعیتی کمی بیش از 174 میلیون نفر است. این کشور یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن داکا است. زبان رسمی این کشور بنگالی است و اکثریت مردم مسلمان هستند. بنگلادش در دهه‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته، فقر را کاهش داده و بهداشت و آموزش را بهبود بخشیده است. این کشور یک کشور با درآمد متوسط ​​پایین با اقتصاد رو به رشد است. صنایع اصلی آن پوشاک آماده، منسوجات، کودهای شیمیایی، جوت، فرآوری چای، داروسازی، کاغذ، شکر، سیمان، کالاهای چرمی، مواد غذایی، ماهی و مرغ است.

نرخ سواد در بنگلادش 75.2 درصد است که نسبت به نرخ سواد 51.8 درصدی در سال 1981 افزایش قابل توجهی داشته است. به طور کلی، بنگلادش یک کشور در حال توسعه با آینده روشن است. این کشور در دهه‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است و در مسیر دستیابی به اهداف توسعه خود قرار دارد.

روسیه

جمعیت: 143.96 میلیون

روسیه از نظر مساحت بزرگ‌ترین کشور جهان است. مساحت دومین کشور بزرگ جهان، کانادا، کمتر از 60 درصد مساحت روسیه است. این کشور قسمت شرقی اروپا و قسمت شمالی آسیا را در برمی‌گیرد. از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، از شرق به اقیانوس آرام، از جنوب غربی به دریای سیاه و دریای خزر و از شمال غربی به دریای بالتیک دسترسی دارد. این کشور با 14 کشور جمهوری خلق کره، چین، مغولستان، قزاقستان، آذربایجان، گرجستان، اوکراین، بلاروس، لتونی، استونی، فنلاند، نروژ و با استان کالینینگراد، لهستان و لیتوانی همسایه است.

اتحاد جماهیر شوروی در اواخر سال 1991 به پایان رسید و فدراسیون روسیه به عنوان یکی از 15 جمهوری تازه استقلال یافته شوروی سابق ظاهر شد. از نظر اداری، فدراسیون روسیه به 46 استان، 21 جمهوری، چهار استان خودمختار، 9 منطقه، 2 شهر فدرال (مسکو و سن پترزبورگ) و یک استان خودمختار تقسیم شده است. پایتخت این کشور مسکو است.

اتیوپی

جمعیت: 129.72 میلیون نفر

اتیوپی با بیش از 129 میلیون نفر، دومین کشور پرجمعیت آفریقا پس از نیجریه و یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد در منطقه است؛ با رشد تخمینی 7.2 درصدی در سال مالی 2022-23. با این حال، با درآمد ناخالص ملی سرانه 1020 دلار، این کشور یکی از فقیرترین کشورهاست. اتیوپی قصد دارد تا سال 2025 به وضعیت درآمدی متوسط ​​رو به پایین برسد.

نرخ رشد قوی اتیوپی بر اساس رکورد بلندمدت رشد در 15 سال گذشته است که در آن اقتصاد این کشور به طور متوسط ​​نزدیک به 10 درصد در سال رشد کرده است که یکی از بالاترین نرخ‌ها در جهان است. در میان عوامل و دلایل دیگر، رشد توسط انباشت سرمایه، به ویژه از طریق سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی عمومی صورت گرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.