فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۵۵۸

بانک مرکزی انگلستان نرخ بهره را کاهش داد

بانک مرکزی انگلستان نرخ بهره را کاهش داد

بانک مرکزی انگلستان در اقدامی تاریخی نرخ بهره را کاهش داد. این نخستین کاهش از اوایل سال 2020 محسوب می‌شود و نرخ بهره این کشور با کاهش 0/25 درصدی اکنون در سطح 5 درصد قرار گرفته است.

به گزارش تجارت نیوز،

بانک مرکزی انگلستان برای نخستین‌بار از اوایل سال 2020، نرخ بهره را کاهش داد و سیگنال کاهش‌های محتاطانه بیشتر را ارسال کرد.

به نوشته بلومبرگ، پس از آنکه هزینه‌های استقراض بالای انگلستان برای مدت یک سال در یک سطح کم‌سابقه‌ قرار داشت، این اتفاق باعث آسودگی نسبی خانوارهای این کشور شده است.

رأی‌گیری درباره این تصمیم از سوی اندرو بِیلی - رئیس‌ بانک مرکزی انگلستان - باعث شد نرخ بهره با کاهش 0/25 درصدی همراه شود و به 5 درصد برسد. در کمیته سیاست پولی بانک مرکزی انگلستان که از 9 نفر تشکیل شده، پنج عضو با کاهش نرخ بهره موافقت کردند.

به دنبال این خبر، پوند زیان‌های خود در برابر دلار را کاهش داد و اوراق قرضه بریتانیا نیز توانستند رشد خود را حفظ کنند.

پوند انگلستان 0/5 درصد ضعیف‌تر و در سطح 1.2791 دلار معامله شده است، در حالیکه بازده اوراق بهادار 10 ساله با کاهش 0/03 درصدی همراه شدند.

معامله‌گران اکنون پیش‌بینی‌های خود مبنی بر کاهش بیشتر نرخ بهره در سال جاری میلادی را تقویت کرده‌اند و حدود 0/35 درصد انتظار دارند نرخ‌های بهره در ماه دسامبر کاهش یابد.

 

بانک مرکزی انگلستان هیچ راهنمایی مشخصی درباره نقطه‌ای که نرخ‌های بهره به آن خواهند رسید، ارائه نداد و درباره سرعت کاهش نرخ بهره نیز اظهار نظر نکرد. رئیس بانک مرکزی این کشور اعلام کرده مقامات صرفا به تحقیق و واکنش به حقایق موجود در هر جلسه پیش‌رو اقدام خواهند کرد.

بیلی به خبرنگاران در لندن اعلام کرد:‌ «هیچ نظری به شما درباره مسیر آینده نرخ‌های بهره نمی‌دهم. حرف من این است که ما استراتژی جلسه به جلسه را در پیش می‌گیریم، همانطور که همیشه این کار را انجام داده‌ایم. ما به اندازه کافی به این اطمینان رسیده‌ایم که می‌توانیم میزان محدودکننده نرخ بهره را کمی کاهش دهیم و با این قضاوت ادامه خواهیم داد.»

بانک مرکزی انگلستان در جلسه آگوست خود یک کاهش محتاطانه را انجام داد؛ سیگنالی که نشان می‌دهد در نبرد با تورم پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما این جنگ هنوز به پایان نرسیده است. کمیته سیاست پولی هیچ راهنمایی مفصلی درباره زمان‌بندی کاهش بعدی ارائه نکرد، اما لحن اظهارات نشان می‌دهد هیچ عجله‌ای برای کاهش دوباره نرخ بهره وجود ندارد. ما انتظار یک کاهش دیگر در نوامبر را داریم.

این تصمیم بانک مرکزی یک هدیه زودهنگام به کی‌یر استارمر -‌نخست‌وزیر جدید بریتانیا‌- بوده است و استدلال‌هایی را تقویت خواهد کرد که ریشی سوناک، نخست‌وزیر پیشین این کشور، انتخابات ماه گذشته را خیلی زود اعلام کرد.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.