فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۱۶۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

رئیس بانک مرکزی روسیه کیست؟

رئیس بانک مرکزی روسیه کیست؟

الویرا نابیولینا (Elvira Nabiullina) رئیس بانک مرکزی روسیه است، اولین زنی که بانک مرکزی یکی از کشورهای گروه G8 را رهبری می‌کند. وی این سمت را از ژوئن 2013 بر عهده دارد.

به گزارش تجارت نیوز،

الویرا نابیولینا (Elvira Nabiullina) رئیس بانک مرکزی روسیه در سال 1963 در شهر اوفای باشقیرستان به دنیا آمد. او اولین زنی است که بانک مرکزی یکی از کشورهای گروه G8 را رهبری می‌کند. وی نقش مهمی در کنترل و هدایت اقتصاد روسیه در فراز و نشیب‌ها داشته است؛ از جمله آن‌ها سقوط قیمت نفت در سال 2014 و تحریم‌های اعمال شده توسط کشورهای غربی. دوران تصدی او با تلاش برای تثبیت روبل، کنترل تورم و مدرن کردن سیستم مالی مشخص و برجسته است.

تحصیلات

پیشینه تحصیلی نابیولینا ریشه در اقتصاد دارد. او در سال 1986 از دانشگاه ایالتی مسکو در رشته اقتصاد فارغ‌التحصیل شد و بعداً در دانشگاه ییل تحصیلات تکمیلی خود را دنبال کرد.

پیشینه شغلی

نابیولینا قبل از اینکه رئیس بانک مرکزی شود، شغل قابل توجهی هم در دولت و هم در اقتصاد داشت. او از سال 2007 تا 2012 به عنوان وزیر توسعه اقتصادی و تجارت روسیه خدمت کرد. پس از آن، او مشاور اقتصادی رئیس جمهور ولادیمیر پوتین بود که نشان‌دهنده نقش تأثیرگذار او در سیاست اقتصادی روسیه بود.

قبل از انتصاب وی به سمت وزیر در سال 2013، وی نقش‌های مختلفی مانند کار در بخش بانکی و پست‌های مهمی در دولت روسیه داشت. شایان ذکر است که او معاون وزارت توسعه اقتصادی و بازرگانی بود و بعداً سرپرست آن شد و در آنجا بر بهبود فضای کسب‌وکار در روسیه و جذب سرمایه‌گذاران خارجی تمرکز کرد.

تحت نظارت او در بانک مرکزی، نابیولینا به دلیل اجرای سیاست‌هایی که به کاهش تورم و افزایش انعطاف‌پذیری بخش بانکداری روسیه کمک کرد، شناخته شده است. به‌رغم انتقادهایی که در مورد برخی از سیاست‌های او، به‌ویژه سیاست‌های مربوط به نرخ‌های بهره بالا با هدف مهار تورم وجود دارد، او همچنان یک چهره قابل احترام در محافل مالی بین‌المللی است.

دستاوردها

نابیولینا به ثبات اقتصاد روسیه در دوره‌های بحران اعتبار دارد. در پاسخ به بحران اقتصادی سال 2014 ناشی از تحریم‌های غرب و سقوط قیمت نفت، او روبل را به ارز شناور آزاد تبدیل کرد و نرخ‌های بهره را برای مهار تورم افزایش داد، اقداماتی که در سطح جهانی به دلیل اثربخشی مورد تحسین قرار گرفتند.

او در نوسازی بخش بانکداری روسیه نقش بسزایی داشته است و تعداد بانک‌ها را از طریق نظارت شدیدتر و اقدامات ضد فساد به طور قابل توجهی کاهش داده است. این پاکسازی سیستم مالی را بهبود بخشیده و آن را مستحکم کرده است.

تحت رهبری او، روسیه ذخایر قابل توجهی از طلا و ارز خارجی ایجاد کرد که در ایجاد حائلی در برابر شوک‌های اقتصادی بسیار مهم بوده‌اند.

خصوصیات منحصربه‌فرد

بر اساس اطلاعات منتشرشده در وبسایت پولتیکو، نابیولینا احتمالاً با الهام از مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده که در طول دوران دیپلماتیک خود سنجاق‌هایی را برای بیان دیدگاه‌ها و حالات خود می‌پوشید، از طریق انتخاب لباس‌های خود پیام‌های رمزگذاری‌شده را به جهان منتقل می‌کند. بسیاری از صاحب‌نظران لباس کاملاً مشکی مراسم تشییع جنازه او را در پی تهاجم پوتین به اوکراین در سال 2022 به عنوان نشانه‌ای ظریف از نارضایتی درونی او خواندند.

به گزارش الجزیره، اولین بار او سنجاق سینه‌ای به شکل عروسک نوالیاشکا (یک اسباب‌بازی سنتی روسی) پوشید چراکه سیاست‌گذاران به دنبال تقویت اقتصاد در برابر همه‌گیری کرونا بودند. دو ماه بعد، در حالی که دولت از مردم خواسته بود در خانه بمانند، او یک خانه سفید کوچک روی ژاکت خود به نمایش گذاشت و در ماه بعد، پس از کاهش نرخ، سنجاق سینه کبوتر را انتخاب کرد. الویرا نابیولینا گفته که از شنیدن تعابیر مختلف مردم از سنجاق‌ سینه‌هایش لذت می‌برد.

756083033939002

پس از اینکه سیاستگذاران به دلیل موج دوم کرونا برای سومین بار متوالی نرخ‌ها را ثابت نگه داشتند، نابیولینا یک سنجاق پرنده قرمز که در روسی به نام «snegir» شناخته می شود، پوشید. در حالی که برخی از مفسران رسانه های اجتماعی، این سنجاق سینه را نشانه ای از زمستان سرد و یخبندان طولانی در آینده می دانستند، برخی دیگر پیشنهاد کردند که این سنجاق می‌تواند یک سیگنال صعودی با نام انگلیسی این پرنده، bullfinch باشد. نابیولینا گفت: «سهره سرسیاه یک پرنده زمستانی زیبا است. این پرنده سرسخت می‌تواند یخبندان‌های مختلف را تحمل کند.»

به‌رغم موفقیت‌هایش، او به دلیل همسویی بیش از حد با سیاست‌های پوتین با انتقاد مواجه شده است و برخی استدلال می‌کنند که او به طور کامل به مسائل عمیقی مانند فساد و نفوذ منافع در بخش بانکی روسیه نپرداخته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.