خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۱۳۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نخست وزیر ژاپن در ماه سپتامبر از سمت خود کناره گیری خواهد کرد

نخست وزیر ژاپن در ماه سپتامبر از سمت خود کناره گیری خواهد کرد

کیشیدا در یک کنفرانس خبری در توکیو اعلام کرد به دنبال انتخاب شدن دوباره به عنوان رهبر حزب لیبرال دموکرات حاکم در انتخابات حزبی ماه آینده نخواهد بود.

به گزارش تجارت نیوز،

فومیو کیشیدا (Fumio Kishida)، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد که در نظرسنجی ماه آینده حزب حاکم لیبرال دموکرات (LDP) مجدداً به عنوان رهبر حزب حاکم لیبرال دموکرات شرکت نخواهد کرد، این تصمیم به این معنی است که این کشور نخست‌وزیر جدید نیز خواهد داشت. به گزارش الجزیره، وی در یک کنفرانس خبری در توکیو گفت که زمان آن فرا رسیده است که یک چهره جدید در رأس حزب لیبرال دموکرات باشد و او به طور کامل از رهبری وی حمایت خواهد کرد.

پوشش رسانه‌ای

رسانه‌های ژاپنی از جمله شبکه ملی NHK پیش‌تر گزارش دادند که کیشیدا به مقامات ارشد دولت از قصد خود برای عدم کاندیداتوری اطلاع داده است. کیشیدا به خبرنگاران گفت: «در این انتخابات باید به مردم نشان داد که حزب لیبرال دموکرات در حال تغییر است و این حزب یک حزب لیبرال دموکرات جدید است. برای این منظور، انتخابات شفاف و باز و بحث آزاد و شدید مهم است. واضح‌ترین قدم برای نشان دادن اینکه حزب لیبرال دموکرات تغییر خواهد کرد این است که من کنار بکشم. من در انتخابات ریاست جمهوری آینده شرکت نخواهم کرد.»

پیشینه شغلی

کیشیدا در سپتامبر 2021 برای یک دوره سه ساله به عنوان رئیس حزب انتخاب شد و اندکی پس از آن در انتخابات عمومی پیروز شد. وزیر امور خارجه سابق، با شهرت به عنوان سازنده اجماع، این شغل را از یوشیهیده سوگا (Yoshihide Suga) که به دلیل مدیریتش با همه‌گیری کرونا مورد انتقاد قرار گرفت، بر عهده گرفت.

در زمان کیشیدا، ژاپن متعهد شد تا سال 2027 هزینه‌های دفاعی کشور را به دو برابر استاندارد ناتو یعنی دو درصد تولید ناخالص داخلی دو برابر کند.

این یک چرخش از دهه‌ها صلح‌طلبی سختگیرانه بود که توسط ایالات متحده در بحبوحه نگرانی از موضع قاطعانه‌تر چین در آسیا و اقیانوسیه تشویق شد.

کیشیدا در ماه آوریل از ایالات متحده بازدید کرد، زمانی که دو کشور «عصر جدید» همکاری را اعلام کردند.

در ماه ژوئیه، ژاپن و فیلیپین یک پیمان دفاعی امضا کردند که به موجب آن امکان استقرار نیروها در قلمرو یکدیگر وجود دارد.

محبوبیت کیشیدا

اما محبوبیت او به شدت کاهش یافته است؛ در بحبوحه رسوایی فساد بزرگ در حزب لیبرال دموکرات در مورد بودجه‌های سیاسی جمع‌آوری‌شده اما گزارش‎‌نشده، از طریق بلیت‌های فروخته‌شده برای رویدادهای حزبی. بیش از 80 قانون‌گذار حزب لیبرال دموکرات که اکثراً متعلق به یک جناح اصلی حزب بودند که قبلاً توسط نخست‌وزیر سابق شینزو آبه (Shinzo Abe) که ترور شد، رهبری می‌شد، در این رسوایی گرفتار شده‌اند و 10 نفر از قانون‌گذاران و دستیاران آن‌ها در ماه ژانویه متهم شدند.

مایکل کوچک (Michael Cucek)، کارشناس سیاست ژاپن در دانشگاه تمپل توکیو، به خبرگزاری رویترز گفت: «او مدتی مانند مرده‌ای است که راه می‌رود. نارضایتی عمومی از کیشیدا با درهم‌تنیدگی حزب لیبرال دموکرات با کلیسای اتحاد سابق که پس از ترور آبه آشکار شد و همچنین رسوایی‌های مالی و کاهش ارزش ین که فشارهای تورمی را افزایش داد، مرتبط بود.»

هر کسی که در رقابت برای رهبری حزب پیروز شود، در حین تصدی پست نخست‌وزیری با چالش‌های زیادی روبرو خواهد شد. در نهایت به رهبر حزبی می‌رسد که بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان دارد.

کنتا ایزومی (Kenta Izumi)، رهبر حزب دموکراتیک قانون اساسی، حزب اصلی اپوزیسیون کشور، خاطرنشان کرد که مسائلی که برای کیشیدا دردسر ایجاد کرده بود از بین نرفته است. او در شبکه اجتماعی X نوشت: «این مشکلات هنوز حل نشده‌اند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.