فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۶۶۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ارزش اقتصاد قطر تا سال ۲۰۳۱ دو برابر می‌شود/ رونق LNG و تنوع اقتصاد قطر

ارزش اقتصاد قطر تا سال 2031 دو برابر می‌شود/ رونق LNG و تنوع اقتصاد قطر

موقعیت استراتژیک انرژی دوحه و تعهد به تنوع اقتصادی باعث این تغییر چشمگیر شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

گزارش اخیر استاندارد چارترد (Standard Chartered) بهبود اقتصادی چشمگیر قطر را برجسته‌تر از قبل نشان می‌دهد و به توانایی قطر در بازگرداندن درآمدهای دولت به سطوح شوک قیمتی نفت قبل از 2014 و سیر آن برای دو برابر شدن اندازه اقتصادش تا سال 2031 اشاره می‌کند.

این چرخش قابل توجه گواهی بر موقعیت استراتژیک دوحه در بازار جهانی انرژی و تعهد وی به تنوع اقتصادی است.

موقعیت استراتژیک در بازار انرژی

مهند المکحل (Muhannad Mukahall)، مدیر اجرایی و رئیس CCIB در استاندارد چارترد، بر اهمیت بازگشت قطر به سطح درآمد دولت قبل از 2014 تأکید کرد. وی این دستاورد را به رویکرد استراتژیک قطر نسبت داد که با ترکیبی از قیمت‌های هیدروکربن بالاتر، افزایش تقاضای جهانی برای گاز طبیعی مایع (LNG) و تلاش برای تنوع اقتصادی قابل توجه در بخش‌هایی مانند تولید، گردشگری و بخش مالی انجام شد.

قدرت گاز طبیعی مایع

این گزارش بر نقش محوری قطر در بازار گاز طبیعی مایع (LNG) تأکید می‌کند و تأثیر افزایش قیمت نفت و گاز، افزایش قیمت هیدروکربن و رشد تقاضای جهانی انرژی را بر این بهبود اقتصادی نشان می‌دهد.

علاوه بر این، به گزارش QNA، استراتژی بلندپروازانه قطر برای تحکیم موقعیت خود به عنوان یک بازیگر اصلی در بازار جهانی LNG در پروژه گسترده توسعه میدان شمالی مشهود است و انتظار می‌رود تا سال 2025 تولید گاز را 85 درصد افزایش دهد.

چشم‌انداز اقتصادی تمرکز جهانی استاندارد چارترد در سه‌ماهه دوم 2024 «آرامش قبل از رونق گاز» را پیش‌بینی می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که تولید گاز قطر برای یک دوره 140 ساله با نرخ فعلی ادامه یابد.

تنوع اقتصادی

علاوه بر این، هدف سومین استراتژی توسعه ملی (2024-2030) که در سال جاری راه‌اندازی شد، تنوع بخشیدن به اقتصاد است. این استراتژی قبلاً به موفقیت رسیده و درآمدهای دولتی را افزایش داده است. همچنین این استراتژی وابستگی به هیدروکربن‌ها را کاهش داده و تاب‌آوری اقتصادی را در برابر تغییرات جهانی بهبود بخشیده است.

این گزارش همچنین بر سهم قابل توجه اقتصاد غیرنفتی قطر که دو سوم تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، تأکید می‌کند. بخش‌هایی مانند املاک و ساختمان‌ها، خدمات مالی، تجارت، تولید، لجستیک و گردشگری نه تنها جریان‌های درآمد جدید، بلکه فرصت‌های شغلی ایجاد کرده‌اند که با سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی قابل توجهی حمایت می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.