فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۲۹۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

پربدهی‌ترین کشورها کدامند؟ + اینفوگرافی

پربدهی‌ترین کشورها کدامند؟ + اینفوگرافی

بدهی ملی، اعتباری است که دولت یک کشور به یک یا چند وام‌دهنده، مانند سایر دولت‌ها، شرکت‌های مختلف، یا حتی افراد و بخش خصوصی بدهکار است. اما کدام کشورها بیشترین میزان بدهی را دارند؟

به گزارش تجارت نیوز،

همانطور که افراد یا شرکت‌ها ممکن است به صورت اعتباری خرید کنند یا برای تقویت مالی خود وام بگیرند، دولت‌ها نیز اغلب برای پیشبرد رشد یا رفاه کشورشان پول قرض می‌کنند. وقتی این اتفاق می‌افتد، پول قرض‌گرفته‌شده، بخشی از بدهی ملی آن کشور می‌شود. به بیان ساده، بدهی ملی، بدهی ترکیبی است که دولت یک کشور به یک یا چند وام‌دهنده، مانند سایر دولت‌ها، شرکت‌های مختلف، یا حتی افراد خصوصی (مانند اوراق قرضه خزانه) بدهکار است؛ اما کدام کشورها بالاترین بدهی ملی جهان را دارند؟ پاسخ به این سؤال به کمی توضیح احتیاج دارد.

IMG_20240908_092422_810

بر اساس آمار منتشرشده در وبسایت world population review، از نظر بدهی مطلق و میزان بدهی دلاری، کشوری که بالاترین بدهی را در جهان دارد، بی‌تردید ایالات متحده است که بدهی ملی آن بیش از دو برابر هر کشور دیگری است. با این حال، مقدار دلار بدهی یک کشور معمولاً نه به خودی خود، بلکه به نسبت و در رابطه با تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور در نظر گرفته می‌شود که نشان‌دهنده توانایی کشور برای بازپرداخت بدهی است.

بدهی-1

با اندازه‌گیری نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی، بدهی لبنان بالاترین میزان بدهی در جهان را داراست و ایالات متحده که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و بالاترین تولید ناخالص داخلی را دارد به رتبه 12 در بیشترین میزان بدهی کاهش می‌یابد. در ادامه وضعیت بدهی برخی کشورهای منتخب را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

ژاپن

طبق داده‌های سال 2022، ژاپن با داشتن بدهی 255.07 درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه خود، دومین درصد بدهی ملی در جهان را دارد، درست پس از لبنان با تقریباً 350 درصد. اقتصاد ژاپن در طول دهه 90 میلادی دچار رکود شد. این رکود منجر به اجرای چندین طرح از جمله فروش اوراق قرضه کم‌بهره برای نجات بانک‌ها و شرکت‌های بیمه شد تا به راه‌اندازی مجدد اقتصاد در حال مبارزه در دهه اول 2000 کمک کند. مؤسسات پولی و بانکی باید حسابرسی، ادغام یا حتی دولتی می‌شدند. در حالی که احتمالاً این اقدامات  اقتصاد ژاپن را نجات داد، به میزان زیادی به بدهی ملی این کشور افزود. از آن زمان، نگرانی‌های دیگری مانند رکود بزرگ سال 2008، فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در سال 2011 و همه‌گیری کرونا، تلاش برای مبارزه با بدهی‌های این کشور را پیچیده کرده است.

ایالات متحده

ایالات متحده دارای بیشترین میزان بدهی ملی جهان از نظر مقدار دلار و همزمان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی آن تقریباً به 121.31 درصد می‌رسد. هزینه‌های دولت ایالات متحده سال‌هاست از درآمد آن فراتر رفته است و در واقع ایالات متحده از سال 2001 مازاد بودجه نداشته است. شاید شگفت‌آور باشد که از کشورهایی که ایالات متحده بیشترین بدهی را به آن‌ها دارد ژاپن و چین هستند که خود بدهی قابل توجهی دارند. چین اغلب به عنوان بزرگ‌ترین رقیب اقتصادی ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود.

چین

بدهی ملی چین در حال حاضر بیش از 13.7 تریلیون دلار است. با این حال، به دلیل اقتصاد عظیم چین، بدهی این کشور تنها 76.98 درصد از تولید ناخالص داخلی آن است. سطح بدهی فعلی چین نسبت به سال 2014 که بدهی ملی آن 41.54 درصد از تولید ناخالص داخلی‌اش بود، افزایش قابل توجهی داشته است.

گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال 2015 بیان کرد که بدهی چین نسبتاً پایین است و بسیاری از اقتصاددانان نگرانی در مورد اندازه بدهی را هم در مقدار مطلق آن و هم نسبت به تولید ناخالص داخلی‌اش رد کرده‌اند. چین در حال حاضر با حدود 1.412 میلیارد نفر دومین اقتصاد بزرگ و بیشترین جمعیت جهان را دارد.

روسیه

نسبت بدهی روسیه با 16.99 درصد تولید ناخالص داخلی آن در سال 2021 از پایین‌ترین مقادیر بدهی در جهان بود؛ اگرچه جنگ این کشور با اوکراین که در اوایل سال 2022 آغاز شد، باعث افزایش جزئی این نسبت به 18.89 درصد شد.

روسیه معمولاً یکی از ده کشور با کمترین میزان بدهی در جهان است. بدهی روسیه در حال حاضر در مجموع کمی کمتر از 424 میلیارد دلار است. بیشتر بدهی‌های خارجی روسیه مربوط به بخش خصوصی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.