فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۸۳۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

روسای بانک مرکزی کشورهای اوپک چه کسانی هستند؟

روسای بانک مرکزی کشورهای اوپک چه کسانی هستند؟

با بررسی زندگی‌نامه رئیس بانک مرکزی کشورهای گوناگون، می‌توان متوجه شد که کشورهای دیگر که ویژگی‌های مشترک با ایران دارند، چه افرادی را به عنوان مسئولان خود برمی‌گزینند و چه مسیر توسعه‌ای را می‌پیمایند.

به گزارش تجارت نیوز،

یکی از منابع مقایسه کشورها برای فهم میزان پیشرفت آن‌ها در حوزه‌های مختلف، مقایسه کشورهای یک منطقه، یک اتحادیه یا کشورهایی با یک ویژگی مشترک مانند نفت است. بررسی کشورهای عضو اوپک و مسیری که هرکدام برای آینده و پیشرفت خود طی می‌کنند، می‌تواند نقشه راهی باشد برای ایده و اجرا در این کشورها که ویژگی‌های شبیه به‌هم دارند. بدین منظور، در این گزارش زندگی روئسای بانک مرکزی کشورهای اوپک را بررسی خواهیم کرد.

الجزایر  

صلاح‌الدین طالب (Salah Eddine Taleb) دارای مدرک ریاضیات از دانشگاه علوم و فناوری هواری بومدین (Houari Boumédiène) در الجزایر و دکترای آمار از دانشگاه ایالتی اورگن (Oregon) در آمریکا است.

پیش از آنکه در می 2022 به عنوان رئیس بانک مرکزی الجزایر منصوب شود، طالب نزدیک به مدت هشت سال دبیرکل شورای پول و اعتبار بانک الجزایر بود و مسئولیت تعیین سیاست‌های پولی کشور را بر عهده داشت. او همچنین در بخش بانکداری الجزایر، از جمله به عنوان بازرس کل و رئیس بخش حسابرسی بانک کریدیت پاپیولر د'الجزایر (Crédit Populaire d'Algérie) خدمت کرده است.

طالب به نگرانی‌هایی درباره عدم قطعیت‌های اقتصادی جهانی اشاره کرده و بحران‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا، جنگ اوکراین و تورم را مورد تأکید قرار داده است. او به چالش‌هایی که بازارهای نوظهور به دلیل شرایط مالی سخت‌تر جهانی با آن‌ها مواجه هستند، توجه دارد.

عراق

علی محسن اسماعیل العلاق (Ali Mohsen Ismail Al-Alaq) دارای مدرک حسابداری و مدیریت مالی از دانشگاه بغداد است و تحصیلات تکمیلی خود را در زمینه بانکداری و امور مالی به پایان رسانده است.

پیش از اینکه به عنوان رئیس بانک مرکزی عراق منصوب شود، العلاق تجربه گسترده‌ای در بخش‌های بانکی و مالی عراق داشت. او به عنوان دبیرکل شورای وزیران عراق فعالیت کرده و نقش کلیدی در بازسازی اقتصادی عراق پس از جنگ ایفا کرده است. او همچنین در چارچوب تنظیمات بانکی عراق سمت‌های اجرایی مختلفی داشته است.

العلاق بر تثبیت سیستم پولی عراق و بازسازی اعتماد به نهادهای مالی این کشور پس از جنگ تمرکز دارد. او به نوسازی و اصلاحات بانکی معتقد بوده و بر بهبود شفافیت و مقابله با فساد در این بخش تأکید می‌کند.

کویت

باسل الحارون (Basel Al-Haroon) دارای مدارکی در حقوق و مدیریت بازرگانی است و دوره‌های تخصصی در زمینه نظارت بانکی و مدیریت گذرانده است.

الحارون پیش از تصدی به ریاست بانک مرکزی کویت، عضو سازمان بازار سرمایه کویت بود. او همچنین در وزارت دارایی کویت به طور گسترده‌ای کار کرده و بر اصلاحات نظارتی و همچنین نظارت بر مؤسسات مالی دست داشته است.

الحارون طرفدار ثبات مالی و نظارت و بررسی دقیق اقتصاد است. دوره مدیریت او با تلاش برای تقویت مقاومت بخش بانکی کویت و تمرکز بر نوسازی، رعایت مقررات و مقابله با جرائم مالی همراه بوده است.

لیبی  

صدیق عمر علی الکبیر (Saddek Elkaber) دارای مدارکی در مدیریت بازرگانی و مالی است و دارای گواهینامه‌های تکمیلی در زمینه بانکداری و مقررات مالی از مؤسسات بین‌المللی می‌باشد.

الکبیر پیش از اینکه به عنوان رئیس بانک مرکزی لیبی منصوب شود، در بخش‌های مختلف بانکداری و امور مالی در لیبی و بین‌الملل کار کرده است. او به عنوان مدیر اجرایی در بانک‌های بزرگ فعالیت داشته و در مشاوره‌های مالی مهم نیز نقش داشته است.

الکبیر بانک مرکزی لیبی را در شرایط سیاسی و اقتصادی چالش‌برانگیزی مدیریت می‌کند. او در تلاش است ثبات مالی و نقدینگی را در کشوری که با جنگ داخلی و تقسیمات داخلی روبروست فراهم کند.

نیجریه  

اولایمی مایکل کاردوسو (Olayemi Michael Cardoso) دارای مدرک مطالعات مدیریتی از دانشگاه استون و MBA از مدرسه بازرگانی هاروارد است.

پیش از اینکه وی به ریاست بانک مرکزی نیجریه منصوب شود، کاردوسو به عنوان رئیس بانک سیتی نیجریه و در سایر موقعیت‌های کلیدی در حوزه مالی و سیاست‌گذاری عمومی فعالیت کرده است؛ از جمله به عنوان کمیسر برنامه‌ریزی اقتصادی ایالت لاگوس.

کاردوسو از اصلاحات ساختاری در اقتصاد نیجریه حمایت می‌کند و بر سیاست‌های پولی که رشد را پشتیبانی کرده و در عین حال به مبارزه با تورم می‌پردازد، تمرکز دارد. او به گسترش شمول مالی و نوآوری دیجیتال در بخش بانکی نیجریه توجه می‌کند.

عربستان سعودی

ایمن السیاری (Ayman Alsayari) دارای مدرک حسابداری از دانشگاه نفت و معادن شاه فهد و MBA از دانشگاه وندربیلت (Vanderbilt University) است. او همچنین دارای گواهینامه‌های حرفه‌ای در بانکداری و مدیریت ریسک می‌باشد.

السیاری پیش از اینکه رئیس بانک مرکزی عربستان سعودی (SAMA) شود، معاون سرمایه‌گذاری بانک مرکزی عربستان سعودی بود و مدیریت ذخایر خارجی و پورتفولیوهای سرمایه‌گذاری کشور را بر عهده داشت.

السیاری از طرح اقتصادی «چشم‌انداز 2030» عربستان که به دنبال تنوع‌بخشی اقتصادی است، حمایت می‌کند و توسعه بخش مالی و چارچوب‌های نظارتی را که نوآوری و ثبات را تشویق می‌کنند، ترویج می‌دهد.

امارات متحده عربی  

خالد محمد بالعمی (Khaled Mohamed Balama)، رئیس بانک مرکزی امارات متحده عربی، دارای مدرکی در مدیریت بازرگانی و مالی است و گواهینامه‌های تخصصی در زمینه بانکداری و سیاست اقتصادی دارد.

وی در امور مالی عمومی و بانکداری سابقه دارد و در پست‌های ارشد وزارت دارایی امارات و سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی خدمت کرده است.

بالعمی به دنبال نوسازی سیستم مالی امارات است و بر رعایت مقررات در عین حمایت از اهداف کشور برای تبدیل شدن به یک مرکز مالی جهانی تأکید می‌کند.

ونزوئلا  

کلیستو اورتگا سانچز (Calixto Ortega Sánchez) دارای تحصیلاتی در اقتصاد و امور مالی است و از دانشگاه‌ها و مؤسسات ونزوئلایی و آمریکایی مدارکی دریافت کرده است.

اورتگا، رئیس کنونی بانک مرکزی ونزوئلا، تجربه گسترده‌ای در سیستم مالی ونزوئلا داشته و پیش از این در نقش‌های دولتی و دیپلماتیک مختلف خدمت کرده است.

دوره ریاست او بر مقابله با تورم شدید ونزوئلا و تثبیت واحد پولی آن متمرکز است. او بر کنترل‌های پولی و مداخله دولت در اقتصاد برای تثبیت بولیوار تأکید دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.